Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Undervisningspligten

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Undervisningspligten"— Præsentationens transcript:

1 Undervisningspligten
Børn - skal have en undervisning, der kan stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Undervisningspligten medfører pligt til at deltage i undervisningen i folkeskolens grundskole eller i en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i S Signe Rørdam Thomsen Side 1

2 Signe Rørdam Thomsen

3 Undervisningspligt Grundloven § 76. Alle børn i den undervisningspligtige alder har ret til fri undervisning i folkeskolen. Forældre eller værger, der selv sørger for, at børnene får en undervisning, der kan stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, er ikke pligtige at lade børnene undervise i folkeskolen. Undervisningspligten er 10 års undervisning fra 6 år til og med 9. klasse, eller til den 31. juli det år man fylder 17 år. Signe Rørdam Thomsen

4 Efterskoler og stå mål med kravet
….Skolernes virksomhed skal tilrettelægges ud fra deres selvvalgte værdigrundlag. § 2. optager efterskoler og frie fagskoler elever, der er undervisningspligtige i henhold til folkeskoleloven, skal skolen tilbyde disse elever en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Signe Rørdam Thomsen

5 Slutmål/delmål og indholdsplan
…. Skolen fastsætter for disse elever (undervisningspligtige elever) slutmål for de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, og for folkeskolens obligatoriske emner. Tilbyder skolen undervisning for elever på 8. klassetrin, fastsætter den for sådanne elever på 8. klassetrin mål for undervisningen i geografi, biologi og fysik/kemi (delmål). Signe Rørdam Thomsen

6 Slutmål Slutmål for fagområderne: det humanistiske, det naturfaglig og det praktisk musiske Slutmål for de obligatoriske emner: Færdselslære Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab Uddannelse og job. Signe Rørdam Thomsen

7 Hvad er slutmål? Fagets undervisningsmæssige pejlemærker
Skal tydeliggøre, at eleven har samme muligheder for tilegnelse af faglige kompetencer Kan stemme overens med overbevisning Signe Rørdam Thomsen

8 Slutmål for fagene Praktiske/musiske fag: Naturfag Humanistiske fag:
Idræt Naturfag Matematik Geografi Biologi Fysik/kemi Humanistiske fag: Dansk Engelsk Kristendomskund-skab Historie Tysk eller fransk Samfundsfag Signe Rørdam Thomsen

9 10. klasse Obligatoriske fag i 10. klasse med fp10 Dansk Matematik
Engelsk Selvvalgt opgave Uddannelsesplan og vejledning Brobygning Signe Rørdam Thomsen

10 10. årgang! Signe Rørdam Thomsen

11 At stå mål med og almindeligvis
At være lige så god som… Lede frem mod ungdomsuddannelse.. Mhp FP9 eller FP10 Det samme som.. Skal ikke stilles ringere… Samme prøveresultat… Samme omfang og samme fag… - et begreb der vurderes og ændrer sig Signe Rørdam Thomsen

12 Tilsyn med stå mål med Indholdsplaner Undervisningens indhold
Undervisningsmetoder Standpunkt Omfang af undervisningen Kommer eleverne til undervisningen, deltager de Rammerne for undervisningen, klasseledelse, 21 timer og 5 dage, Signe Rørdam Thomsen

13 Hvilke muligheder har efterskoler for at tilrettelægge en undervisning, der lever op til kravene om at stå mål med? Signe Rørdam Thomsen

14 Tilsyn med stå mål med Indholdsplaner Undervisningens indhold
Undervisningsmetoder Standpunkt Omfang af undervisningen Kommer eleverne til undervisningen, deltager de Rammerne for undervisningen, klasseledelse, 21 timer og 5 dage, Signe Rørdam Thomsen

15 Forenklede Fælles Mål efterskoler og undervisning
Kompetencemål Færdigheds- og vidensmål Vejledende læseplaner Signe Rørdam Thomsen

16 Færdigheds- og vidensmål
Kompetencemål Nationale fastsatte mål Kompetencer i løbet af skoleforløbet Fagets opbygning og faglige progression Færdigheds- og vidensmål Undervisningens tilrettelæggelse Elevernes faglige progression Signe Rørdam Thomsen

17 En efterskoles slutmål vurderes i forhold til fagenes samlede kompetencemål.
Signe Rørdam Thomsen

18 Muligheder for mål og planer
Formulere og fastsætte egne slutmål/delmål og obligatoriske emner i forbindelse med udarbejdelse af indholdsplanen. Lade folkeskolens Fælles Mål gælde for alle fag med kompetencemål, færdigheds- og vidensmål og læseplaner. Anvende Fælles Mål delvist, fx ved at lade kompetencemål, færdigheds- og vidensmål og evt. også ministeriets vejledende læseplaner gælde for nogle fag/fagområder eller for dele af fag/fagområder. Skolen kan udarbejde egne mål og undervisningsplaner for den øvrige del af et fag/fagområde. Signe Rørdam Thomsen

19 Indholdsplan – beskrivelse af skolens tilbud
Hvorfor skal man have en indholdsplan? Hvad er forholdet til Fælles Mål? Hvad er forholdet til praksis? Hvad er forholdet til andre regler? Signe Rørdam Thomsen

20 Indholdsplanen § 22 i tilskudsbekendtgørelse
Indholdsplanen er en samlet beskrivelse af det enkelte kursus. Èt dokument! Godkendes af bestyrelsen eller ved bemyndigelse af forstanderen Skal være godkendt inden kursets start, opdateres løbende. Indholdsplanen skal lægges på skolens hjemmeside Skolens dokumentation for at kurset overholder tilskudsbetingelserne Se nærmere: Ministeriets vejledning på uvm.dk

21 Indeholder er en beskrivelse af kursets samlede indhold:
Ugeskema(er) Undervisningen Pædagogisk tilrettelagt samvær Særlige forløb: Studieture, ekskursioner, temauger vejledning, brobygning, m.v. Beskrivelse af hvordan hovedsigtet opfyldes gennem undervisning og samvær Hvilke lærere der varetager aktiviteterne Ændringer indarbejdes undervejs, så det faktisk gennemførte er beskrevet! Skal forefindes på skolen, lægges på hjemmesiden og kun indsendes på forlangende Signe Rørdam Thomsen Oktober 2016


Download ppt "Undervisningspligten"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google