Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg"— Præsentationens transcript:

1 Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
AKADEMISK SKRIVNING Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg

2 Introduktion til dagens tema
1 (ca. 5 min.) Dagens fokus: Fra skriftligt produkt til mundtligt oplæg Tager udgangspunkt i en elevs DHO-opgave (lektien til i dag) Træning i at bygge et mundtligt oplæg op med fokus på den røde tråd Træning i at definere de vigtigste pointer i en skriftlig opgave Hvorfor dette fokus? Din DHO, SRO og SRP afsluttes alle med et mundtligt forsvar, hvor du skal starte med et kort oplæg om den opgave, du har skrevet

3 Download først materialet…
2 Gå ind på: Find Skrivedag 3 under 1.g Download Kompendiet, Formalia-pjecen og PowerPoint- præsentationen

4 Hvad skal det mundtlige oplæg indeholde?
3 (ca. 10 min.) Når du sidder til det mundtlige forsvar skal dit oplæg præsentere følgende punkter: Hvad har opgaven undersøgt? Hvad er de væsentligste pointer/konklusioner, du er nået frem til? Hvordan er du nået frem til pointerne/konklusionerne? Dette kaldes metode: Altså, hvordan har du arbejdet i dansk, og hvordan har du arbejdet i historie? Og hvorfor har du arbejdet sådan? I forlængelse heraf: Hvilke materialer har du arbejdet med, hvordan og hvorfor? Ligheder og forskelle i arbejdsmetoderne fra de to fag? Hvad kan man med metoderne i dansk, og hvad kan metoderne i historie (styrker)? Og hvad kan man ikke (svagheder)? Diskuter i plenum hvilke metoder, I indtil nu har brugt i dansk og historie

5 Opgave 1: Find de vigtigste pointer i opgaven
4 (ca. 30 min.) I skal nu arbejde med de uddrag fra den dansk-historieopgave, I har skullet læse hjemme til i dag (opgaven findes i kompendiet også). Du har kun kort tid til rådighed, når du holder dine oplæg, så derfor er det helt centralt, du kan udvælge de vigtigste pointer i din opgave. Det er det, der trænes her: I går sammen i par og diskuterer hvilke pointer, der er de vigtigste i opgaven Derefter skal I skrive ca sætninger, hvor I præsenterer de vigtigste pointer i opgaven - Brug gerne PEEL-strukturen Snak sammen om, hvordan I kan opstille en logisk rækkefølge i jeres disposition med tanke på rød tråd Afsluttes med opsamling i plenum

6 Opgave 2: Indledning af dit oplæg
5 (ca. 10 min.)  Når du holder dit oplæg, skal du dog ikke bare hoppe direkte til dine pointer Først skal du have en kort indledning, der forbereder eksaminator og censor på, hvad de skal høre om I par skal I nu lave en kort disposition til en indledning til det mundtlige oplæg, hvor I skriver stikord til følgende spørgsmål: Hvad er der undersøgt? Hvorfor er dette en relevant undersøgelse? Hvordan vil du disponere dit oplæg? Altså hvilke elementer inkluderer du og i hvilken rækkefølge? Afsluttes med opsamling i plenum

7 Opgave 3: Metoder (1/2) 6 (ca. 20 min.)  Som nævnt i starten af dagen skal du også præsentere de metoder, du har brugt i din undersøgelse Sådan er du muligvis ikke helt vant til at tænke, når du skriver opgaver og laver fremlæggelser, men det er vigtigt både i DHO’en, SRO’en og SRP’en samt i din videre uddannelse, hvis du fx skal på universitetet Præsentation af metoder kan placeres flere forskellige steder, fx 1) løbende i din præsentation af pointer; eller 2) efter din præsentation af pointer, men før din afslutning

8 Opgave 3: Metoder (2/2) 7 I skal nu i par skrive stikord til nedenstående spørgsmål ud fra jeres lektie til i dag Få gerne god hjælp af jeres to lærere til denne opgave, da det som nævnt kan være uvant at tænke i disse baner: Hvordan er det undersøgt? (Det vil sige, hvilke metoder er der gjort brug af for at finde frem til svar på opgaveformuleringen? Hvilket materiale er der gjort brug af?) Hvorfor er det undersøgt på denne måde? (Det vil sige, hvorfor er der gjort brug af disse metoder?) Opsamling i plenum

9 Opgave 4: Afslutning af oplægget
8 (ca. 15 min.) Oplægget afrundes endeligt med en kort konklusion på jeres opgaveformulering Lav en disposition til denne konklusion med stikord, hvor I skriver stikord til følgende spørgsmål: Hvad er de væsentligste konklusioer i forhold til opgaveformuleringen? (Opgaveformuleringen findes på første side af det uddrag fra dansk-historieopgaven, du har læst hjemme) Kunne man perspektivere opgaven til andre temaer? Kunne man have brugt andre metoder eller materialer til at besvare opgavespørgsmålet? Afrunding i plenum

10 Læreroplæg om ‘Den gode formidling’ i en fremlæggelse (1/6)
9 (ca. 10 min.) Indholdet af dit oplæg er selvfølgelig centralt, men det er også vigtigt, hvordan du får præsenteret dit indhold I de kommende slides præsenteres de vigtigste faktorer for en god formidling af faglig viden: Kropsholdning Faglig sikkerhed Rød tråd i fremlæggelsen Klar tydelig tale uden oplæsning Overholdelse af tidsramme

11 Kropssproget er en stor del af vores kommunikation
Kropsholdning (2/6) 10 Kropssproget er en stor del af vores kommunikation Sørg for at kigge op og se tilhørerne i øjnene Det er ikke forbudt at kigge på sine noter en gang i mellem – men undgå oplæsning Ret ryggen

12 Sørg for, at de vigtigste budskaber kommer tydeligt frem
Faglig sikkerhed (3/6) 11 Sørg for at bruge de for emnet relevante fagtermer, så det bliver en mere videnskabelig samtale Sørg for, at de vigtigste budskaber kommer tydeligt frem Fremhæv fx resultater fra analysen, og forklar fagligt, hvordan du har fået disse resultater

13 Rød tråd i fremlæggelsen (4/6)
12 Beskær indholdet – kun det mest centrale skal med Sortér i dit stof, så de irrelevante ting skæres fra Udvælg dine bedste argumenter – dem som rent faktisk overbeviser Her kan du med fordel bruge PEEL-modellen, så du sikrer dine argumenter er underbyggede vha. faglig teori/empiri Skab struktur i din præsentation Hvis du har en god rækkefølge på dine informationer, hjælper du både dig selv og din modtager til at holde styr på dem Fortæl gerne dine tilhørere undervejs, hvor du er i oplægget, fx: ”Nu går jeg videre til analysen”. På den måde hjælper du dem til at orientere sig i dit oplæg Jo mindre de skal koncentrere sig om at orientere sig, jo mere kan de fokusere på dit budskab

14 Klar tydelig tale uden oplæsning (5/6)
13 Hav kun stikord med ind til oplægget. Det tvinger dig til ikke at læse op Tal langsomt Hold gerne kunstpauser, så modtager kan fordøje dine argumenter og danne sig et overblik Ovenstående har følgende fordele: Modvirker nervøsitet, hurtig vejrtrækning og tørhed i munden Du giver dig tid til at finde de rette formuleringer og snubler ikke over ordene – særligt hvis du taler på et fremmedsprog Endelig får din modtager lettere ved at følge med og tillægger ofte dine ord mere vægt, hvis de er sagt roligt og ikke i et højt tempo

15 Overhold tidsrammen (6/6)
14 Øv din fremlæggelse flere gange Hvis oplægget skal vare fx 10 min., så prøv at øve fremlæggelsen, så den varer 8-9 min. Så har du ekstra tid, hvis du skulle blive nervøs eller miste overblikket over dit talepapir Det giver et godt indtryk, hvis man når det hele, og ikke tvinges til at forkorte oplægget  Risiko for at vigtige pointer glemmes/ikke kan nås

16 Opgave 5: Øv, præsentér, optimér
15 (ca. 60 min.) I går sammen i par, og øver fremlæggelse af opgaven (varighed af fremlæggelsen er 5 min.) Brug ”Bilag 1” i kompendiet til eventuelt at rette jeres oplæg til Derefter går to par sammen, hvor én fra hvert par fremlægger for de tre andre Under fremlæggelsen noterer de tre tilhørere feedback i skemaet fra ”Bilag 2” i kompendiet Efter de to fremlæggelser gives feedback til hinanden i noterne I går derefter tilbage i parrene, og optimerer jeres fremlæggelse på baggrund af den konstruktive kritik fra det andet par

17 Øvelse 6: Fremlæggelse på klassen
16 (ca. 20 min.) 1-2 par udvælges ved lodtrækning til at fremlægge for hele klassen Resten af klassen udfylder skemaet ”Bilag 2”, 2. kolonne under fremlæggelsen Feedback i plenum

18 Afslutning og evaluering
17 (ca. 10 min) Klassediskussion Har elever/lærere yderligere tips og tricks til ‘den gode formidling’ (enten på baggrund af erfaringer fra denne skrivedag eller tidligere?)


Download ppt "Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google