Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:"— Præsentationens transcript:

1 Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Nye målbeskrivelser og vurderingskriterier i studieordningerne v/ Bjarne Wahlgren

2 Udgangspunktet Bedømmelsen skal ske på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen opfylder fagets mål Det indebærer, at universitetet i alle studieordningerne skal fastsætte præcise målbeskrivelser og kriterier for vurdering af målopfyldelsen Målbeskrivelserne skal udformes som kompetencer

3 Kompetencemål Studieordningerne skal indeholde en beskrivelse af de
faglige og erhvervsrelevante kompetencer, den studerende har efter afsluttet uddannelse

4 Vejen frem Arbejdsgruppe Smertefri implementering
Ændre i målbeskrivelserne Justere masteruddannelser Sikre faglig forankring og accept

5 Indholdet Præcisering af mål
Præcisering af vurderingskriterier og niveau

6 Kompetencebegreber i mål
Demonstrere overblik og indsigt Analysere Vurdere Diskutere Formulere Formidle Gennemføre

7 Definition af kompetencebegreber
Demonstrere overblik og indsigt vise kendskab til det samlede fagområde, som modulet omfatter (bredde), og kunne identificere væsentlige problemstillinger (dybde), inden for fagområdet Analysere kunne identificere og differentiere elementer i et fagområde Vurdere kunne begrunde kvaliteten af forskellige udsagn

8 Definition af kompetencebegreber
Diskutere kunne sammenstille elementer i et teoretisk eller praktisk fagområde (syntetisere), vurdere dem i forhold til hinanden og perspektivere resultatet af vurderingen Formulere kunne beskrive og begrunde, hvordan problemstillinger inden for fagområdet kan behandles (f.eks. praksisproblemstillinger, undersøgelsesdesign eller løsningsforslag)

9 Definition af kompetencebegreber
Formidle kunne kommunikere fagligt til en bestemt målgruppe Gennemføre kunne udføre i praksis og begrunde udførelsen (f.eks. en undersøgelse, en evaluering, en vejledning eller en uddannelsesplanlægning)

10 Indholdet Præcisering af mål
Præcisering af vurderingskriterier og niveau

11 Vurderingskriterier på kandidat- og masteruddannelserne
Udfoldelse af videnskabeligt grundlag: den studerende skal have kompetence på et videnskabeligt grundlag indenfor hvert modul efter dets gennemførelse det betyder, at den studerende i eksamenssammenhængen skal kunne give en besvarelse, der er: kritisk systematisk teoretisk og empirisk funderet

12 Definition af vurderingskriterier på kandidat- og masteruddannelserne
Kritisk at kunne behandle fagindholdet problematiserende og formulere (nye) problemstillinger eller teser Systematisk at kunne redegøre for sin metodes styrker og svagheder, anvende klart definerede begreber konsistent, argumentere logisk og disponere det faglige stof

13 Definition af vurderingskriterier på kandidat- og masteruddannelserne
Teoretisk funderet at kunne inddrage relevant teori, der baserer sig på original-/primærlitteratur Empirisk funderet at kunne inddrage relevant empiri, der baserer sig på originalundersøgelser (eksisterende eller egen indsamlet)

14 Vurderingskriterier på suppleringsuddannelserne
Udfoldelse af fagligt og metodisk grundlag: den studerende skal have kompetence på et fagligt og metodisk grundlag indenfor hvert modul efter dets gennemførelse det betyder, at den studerende i eksamenssammenhængen skal kunne give en besvarelse, der er: fagligt og metodisk funderet

15 Definition af vurderingskriterier på suppleringsuddannelserne
Fagligt funderet at kunne anvende relevante begreber og teorier samt relevant forsknings- og udviklingsarbejde til at beskrive problemstillinger inden for faget/professionen Metodisk funderet at kunne anvende relevante metoder til at belyse problemstillinger inden for faget/professionen

16 Bedømmelsen Mangler og kvalitet Helhedsvurdering
Ikke oversættelse fra gammel skala

17 Konkret eksempel: Kandidatuddannelsen i Generel pædagogik
1. Kultur, dannelse og identitet (15 ECTS-point) Mål: Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag¹: demonstrere overblik over og indsigt i samspillet mellem kultur, dannelse og identitet analysere og vurdere centrale forhold i samspillet mellem kultur, dannelse og identitet diskutere centrale problemstillinger i pædagogisk praksis på denne baggrund


Download ppt "Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google