Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Introduktion til 2014 bekendtgørelsen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Introduktion til 2014 bekendtgørelsen"— Præsentationens transcript:

1 Introduktion til 2014 bekendtgørelsen
21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

2 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen
Oplæggets indhold: Generelt om ændringer i uddannelsen Praktikbeskrivelse og uddannelsesplan Digital portfolio Møde og prøve i praktikken 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

3 Baggrund for 2014 bekendtgørelsen
Baseret på konklusionerne fra Rambølls evaluering af pædagoguddannelsen i 2012 Højere faglighed og kvalitet Handlekompetencer og bedre sammenhæng til praksis Øget specialisering med mere arbejdsmarkedsrelevans Styrkede tværprofessionelle kompetencer Styrket international dimension 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

4 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen
Hvad er nyt? Uddannelsens formål ”Formålet med uddannelsen er, at den studerende erhverver sig professionsrelevante kompetencer, viden og færdigheder til selvstændigt og i samarbejde at udøve, udvikle og formidle udviklings-, lærings- og omsorgsopgaver i et samfundsmæssigt perspektiv” Fra fag til kompetencemål. De studerende prøves i kompetencemål. De tidligere og andre fag bidrager med faglige perspektiver til opnåelse af de nødvendige kompetencer 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

5 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen
Hvad er nyt? Enhedsuddannelse med øget specialisering Fællesdel (70 ECTS) Specialiseringsdel (140 ECTS) med 3 specialiseringer Nye specialiseringer Dagtilbudspædagogik ( 0 – 5 år) Skole- og fritidspædagogik ( 6 – 18 år) Social- og specialpædagogik Bachelorprojektet skal skrives i tilknytning til specialiseringsområdet 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

6 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen
Mere nyt Fra 3 til 4 praktikperioder Praktik – 7 ugers SU finasieret praktik på Fællesdelen 2. Praktik og 3. praktik. 6 måneders lønnede ”specialiserings-praktikker”. 2. og 3. praktik starter 1/6 eller 1/12 og ligger på hhv semester og 5. og 6. semester 4. praktik. 16 dages SU-finasieret praktik i sammenhæng med Specialisering og bachelorprojekt. Formålet med 4. praktik er, at den studerende indsamler empiri med henblik på en større praksisdimension i bachelorprojektet. Prøver i praktikken – ingen praktikgodkendelser 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

7 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen
Hvordan gør vi i UCC? Der er udarbejdet: Én studieplan, som er gældende for alle udbudssteder i UCC Fælles uddannelsesstruktur Fælles beskrivelser af modulernes videns-, færdigheds- og læringsmål Alle studerende skal bruge digital portfolio, som obligatorisk studieredskab 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

8 Fællesdelen 1. semester: Omsorg, læring og udvikling 1.-3. modul
(3 x 10 ECTS) Omsorg, læring og udvikling  Udfoldelse, udtryk og erkendelse Køn, seksualitet, ligestilling og familieformer (nationalt modul) 2. semester: Praktik og 4.-5. modul 1. praktik med intern prøve Pædagogisk teori og praksis Intern prøve i kompetenceområde 1 ”Pædagogiske miljøer og aktiviteter” Profession, velfærd og værdier 3. semester: 6. modul (10 ECTS) Pædagogen som myndighedsperson (nationalt modul) Intern prøve i kompetenceområde 2 ”Profession og samfund” 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

9 Specialiseringsdelen
Dagtilbudspædagogik Skole- og fritidspædagogik Social- og specialpædagogik 3. semester: 7. modul (10 ECTS) Omsorg, udvikling og læring  3.-4. semester (30 ECTS) 2. praktik med intern prøve 4. semester: 8. modul Valgfrit kompetenceområde 1. del 1.del 5. semester: 9. modul Valgfrit kompetenceområde  2. del 2.del Ekstern prøve i valgfrit kompetenceområde 5. semester: 10. modul Profession og samarbejde (tværprofessionelt element) Intern prøve i tværprofessionelt element 5.-6. semester (30. ECTS) 3. praktik med ekstern prøve 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

10 Specialiseringsdelen (fortsat)
6. semester: 11. modul (10 ECTS) Individ, fællesskab og samfund 7. semester: 12. modul Forskningsmetodologi (nationalt modul) Ekstern prøve i specialisering 13. modul ( ECTS) Bachelorprojekt 4. praktik Ekstern prøve i bachelorprojekt 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

11 Konsekvenser for praktiksteder og praktik
1: Praktikstedet skal udarbejde en ny praktikbeskrivelse og uddannelsesplan 2: den studerende udarbejder en plan for praktikken på baggrund af uddannelsesplanen i samarbejde med vejleder - underviseren skal ikke godkende læringsmål 3: Der er ikke længere praktikbesøg, men et virtuelt møde midt i praktikken 4: Praktikken afsluttes med en prøve i stedet for en samlet vurdering af praktikkens læringsudbytte 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

12 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen
1. Praktik: 3 studiedage Studiedagene afvikles som tre enkeltdage, der så vidt muligt placeres i forløbets og 6 uge. Studiedagene tilrettelægges med fokus på følgende temaer, som relaterer sig til bekendtgørelsesbestemte videns- og færdighedsmål i praktikken: Samfundsmæssige opgaver, herunder om lovgivning til grund for tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde. Pædagogik og æstetik/pædagogisk didaktik som retter sig mod at begrunde, tilrettelægge og evaluere pædagogiske aktiviteter. Sundhed, herunder om måltider, hygiejne og miljø fx børnemiljøvurderinger. I temaerne indgår internationale og tværprofessionelle perspektiver 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

13 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen
2. og 3. : 10 studiedage 2. og 3. praktik er fortsat lønnet, 6 mdr. med 10 studiedage. Studiedagene tilrettelægges med 2 dage i starten (3 i 3.praktik) 2 i slutningen og resten fordelt ud over perioden som enkeltdage. I 3.praktik er der et obligatorisk førstehjælpskursus i første studiedagsperiode Som under første praktik arbejdes der på studiedagene med portfolio opgaver i relation til videns- og færdighedsmålene 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

14 Kompetencemål - Første praktik.
Kompetencemålet for 1. praktik er følgende: De studerende kan begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter gennem deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet, herunder vurdere egne læreprocesser i praksis. Kompetencemålet er endvidere præciseret med 4 konkrete videns- og færdighedsmål (se Udd.bkg. bilag 1 område 3): 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

15 4 konkrete videns- og færdighedsmål
Vidensmål: Den studerende har viden om Færdighedsmål: Den studerende kan praktikstedets målgrupper samt praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgaver, anvende viden om praktikstedets samfundsmæssige opgaver i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde målsætning, tilrettelæggelse og organisering af pædagogisk praksis, herunder om pædagogiske metoders effekter, målrette, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogisk praksis med inddragelse af viden om effekten af forskellige pædagogiske metoder evaluering-, undersøgelses- og dokumentationsformer og dokumentere og evaluere egen deltagelse i pædagogisk praksis, herunder reflektere over kvaliteten i egne læreprocesser, og Såvel den sundhedsmæssige som den dannelsesmæssige betydning af sunde madvaner, måltidskultur, hygiejne og indeklima Anvende viden om sundhedsfremme i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

16 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen
Praktikbeskrivelse uddannelsesplan Beskrivelsen skal fremover ligge på institutionens egen hjemmeside så kan den løbende opdateres hvis nødvendigt 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

17 Den studerendes plan for praktikken
Udarbejdes i samarbejde mellem den studerende og praktikvejleder. Kan løbende justeres. Gøres til genstand for drøftelse ved mødet. 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

18 Praktikken, den digitale portfolio og vejledning
Den studerende arbejder i sin portfolio på en systematisk måde med temaer og spørgsmål, som relaterer sig til praktikkens kompetencemål. Den studerende reflekterer blandt andet over det konkrete praktiksted i relation til egne forudsætninger, indsatsområder og læreprocesser med henblik på at opnå praktikkens kompetencemål. Praktikstedet har ansvaret for, at den studerende modtager praktikvejledning i overensstemmelse med kompetencemålene for praktikperioden. Den studerendes deltagelse og arbejde i den pædagogiske praksis, praktikstedets uddannelsesplan og den studerendes portfolio er udgangspunktet for praktikvejledningen 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

19 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen
Mødet i praktikken Fokus på arbejdet med kompetencemålene. Senest når halvdelen af praktikken er forløbet, bliver den studerendes portfolio samt praktikstedets beskrivelse og uddannelsesplan gjort til genstand for samtale mellem den studerende og dennes praktikvejleder. Derefter afholdes et møde mellem praktiksted, studerende og professionshøjskole, hvorefter praktikstedet udtaler sig om, hvordan den studerende kan opfylde kompetencemålet. Som udgangspunkt afholdes mødet som et telefonmøde, et lync-møde eller et skype-møde. 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

20 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen
Prøve i praktikkerne De tre praktikperiode afsluttes med en prøve, som finder sted på professionshøjskolen. Ved prøven afprøves den studerende i praktikkens kompetencemål. Deltagelsespligt i praktikken: Det er en forudsætning for prøven, at den studerende har arbejdet med sin portfolio og derudover været til stede på praktikstedet og på studiedagene i mindst halvdelen af tiden. 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

21 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen
Prøve i første praktik Prøveform Individuel mundtlig prøve med afsæt i præsentations-portfolio, som består af udvalgte produkter samt dokumentation, der viser den studerendes arbejde med kompetencemålet herunder tilhørende videns- og færdighedsmål. Præsentationsportfolioen indeholder skriftlige refleksioner over udvalgte produkter/elementer, som understøtter praktikkens kompetencemål. Bedømmelse: Prøven bedømmes med en intern bedømmelse af en praktikvejleder fra praktikstedet og en underviser fra professionshøjskolen. 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

22 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen
Prøve i første praktik Eksamensgrundlag: Præsentationsportfolien består af skriftlige refleksioner, max anslag + max. 2 siders bilag Bedømmelsesgrundlag: Præsentationsportfolien og den mundtlige præstation. Tidsramme: 5 min. præsentation, 20 min. diskussion. Bedømmelse: 10 min Prøven bedømmes "Bestået/Ikke Bestået". Bedømmes en praktikprøve til "Ikke Bestået" afholder professionshøjskolen en samtale med den studerende om det videre forløb. I særlige tilfælde kan resultatet af samtalen blive, at den studerende tilbydes at gå praktikperioden om. Den studerende kan kun tilbydes at gå praktikperioden om én gang. 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

23 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen
Prøve i praktik Prøvegrundlaget er større Ved 3. praktik medvirker endvidere en censor 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

24 Materiale vedrørende praktik:
uddannelsen/praktik/info-til- praktiksteder/materiale Her findes: praktikhåndbog, der løbende opdateres Skabelon til praktikbeskrivelse og uddannelsesplan + den studerendes plan Studieplan og studieordning samt div. slides 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

25 Model om forskellen på2007 uddannelse og 2014 uddannelsen
2007 bekendtgørelsen 2014 bekendtgørelsen Fag og tværfaglighed Moduler og transfaglighed 3 praktikperioder 4 praktikperioder Individuelle læringsmål der godkendes og fungerer som formelt bedømmelsesredskab Centrale kompetence- , videns- og færdighedsmål , som alle studerende arbejder med i praktikken Skriftlig 2/3dels udtalelse og besøg Skriftlig 2/3delsudtalelse og et digitalt møde på skype/lynck eller eventuelt via telefon Afsluttende godkendelse senest tre uger før praktikkens ophør. Efterfølgende §22 sag hvis praktikken ikke godkendes Praktikken afsluttes med en prøve på professionshøjskolen. Bedømmes en praktikprøve til »Ikke bestået« afholder professionshøjskolen en samtale om det videre forløb med den studerende. Som resultat af samtalen kan den studerende i særlige tilfælde tilbydes at gå praktikperioden om én gang. 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

26 Model om forskellen på2007 uddannelse og 2014 uddannelsen - fortsat
2007 bekendtgørelsen 2014 bekendtgørelsen Praktikdokument som refleksions- og dokumentationsværktøj Digital porteolio som refleksions- og dokumentationsværktøj samt prøvegrundlag 5 studiedage i 1. praktik 3 studiedage i 1.praktik 10 studiedage i 2. og 3. praktik 4. praktik 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen


Download ppt "Introduktion til 2014 bekendtgørelsen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google