Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES."— Præsentationens transcript:

1 Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES TIL også v

2 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU Danske elever lå stort set som i 2000 31 ud af 40 lande 22 ud af 3l lande

3 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU

4 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU 1. Scientific literacy 2. Rammerne for opgaverne 3. I løser en PISA-opgave i grupper 4. Og hvad kan man så bruge det til? 5. Eksempel på ny computerbaseret opgave

5 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular Underoverskrift én linje For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ 1. Formålet med undervisning i naturfag er, at eleverne tilegner sig viden om problemstillinger og sammenhænge, der knytter sig til natur, teknologi, miljø og sundhed. Undervisningen skal give eleverne fortrolighed med naturvidenskabelige arbejdsformer og betragtningsmåder anvendt på problemstillinger og sammenhænge, der er vigtige for den enkelte og for samfundet lokalt og globalt 2. …….. 3. Undervisningen skal give eleverne tillid til egne muligheder for at forstå, formidle og kommunikere problemstillinger og sammenhænge med naturvidenskabeligt og teknologisk indhold og bidrage til, at eleverne udvikler engagement, ansvarlighed og stillingtagen til væsentlige spørgsmål om menneskets samspil med naturen og bæredygtig udvikling ​ Undervisningen skal give eleverne tillid til egne muligheder for at forstå, formidle og kommunikere problemstillinger og sammenhænge med naturvidenskabeligt og teknologisk indhold og bidrage til, at eleverne udvikler engagement, ansvarlighed og stillingtagen til væsentlige spørgsmål om menneskets samspil med naturen og bæredygtig udvikling FORMÅL FOR NATURFAG 2014 Naturvidenskabelig viden Viden om arbejdsmetoder Vide hvordan naturvidenskab spiller sammen med omgivelser og miljø Være i stand til at tage stilling og handle

6 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular SCIENTIFIC LITERACY:  naturvidenskabelig viden og brug af denne viden til at identificere spørgsmål, tilegne sig ny viden, forklare naturvidenskabelige fænomener og drage evidensbaserede konklusioner om problemstillinger/emner, der er relateret til naturvidenskab  forståelse af karakteristiske træk ved naturvidenskab som en form af menneskets viden og undersøgelsesmåder  bevidsthed om, hvordan naturvidenskab og teknologi påvirker vores materielle, intellektuelle og kulturelle miljø  villighed til at beskæftige sig med sagsforhold/emner relateret til naturvidenskab og med naturvidenskabelige begreber/forestillinger som en reflekterende samfundsborger. Naturvidenskabelig viden Viden om arbejdsmetoder Vide hvordan naturvidenskab spiller sammen med omgivelser og miljø Være i villige til at beskæftige sig sager med naturfagligt indhold PISA indeholder ikke en praktisk prøve

7 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular KOMPETENCER I ET NATURFAG 2014 ​ Undersøgelse Undersøgelse Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i fysik/kemi ​ Modellering Modellering Eleven kan anvende og udvikle naturfaglige modeller i fysik/kemi ​ Perspektivering Perspektivering Eleven kan perspektivere fysik/kemi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse ​ Kommunikation Kommunikation Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med fysik/kemi Fysik/kemi kan udskiftes med biologi eller geografi 9.klasse

8 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU KOMPETENCER  At forklare naturvidenskabelige fænomener  At evaluere og designe naturvidenskabelige undersøgelser  At fortolke naturvidenskabelige data og resultater Vidensformer  Naturvidenskabelig viden  Naturvidenskabelige arbejdsmåder  Viden om naturvidenskab Kontekst Global Lokal/national Personlig Systemer Fysiske og kemiske Levende Jordens og universet

9 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU 1. Scientific literacy 2. Rammerne for opgaverne 3. I løser en PISA-opgave i grupper 4. Og hvad kan man så bruge det til? 5. Eksempel på ny computerbaseret opgave

10 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU Opgavens navn KompetencerVidensformerSystemerSværhedOpgaveformat Noget om vand At evaluere og designe naturvidenskabelige undersøgelser Viden om naturvidenskab -MiddelÅbent svar Noget om dyr At forklare naturvidenskabe- lige fænomener Naturvidenskabelig viden Levende Lav Simpel Multiple Choice Noget om energi At fortolke naturvidenskabe- lige data og resultater Naturvidenskabelig viden Jorden og universet Middel Kompleks Multiple Choice Noget om energi At fortolke naturvidenskabe- lige data og resultater Naturvidenskabelige arbejdsmåder -MiddelSimpel Multiple Choice

11 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU OpgaveformatIalt Antal% Simpel multiple-choice 5429% Kompleks multiple-choice 6636% Åbent svar 6535% Total 185100%

12 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU 1. Scientific literacy 2. Rammerne for opgaverne 3. I løser en PISA-opgave i grupper 4. Og hvad kan man så bruge det til? 5. Eksempel på ny computerbaseret opgave

13 ​ (sæt ring om det rigtige i multiple- choice opgaverne)

14 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light ​ Sæt jer i 4-personers grupper ​ En i gruppen skal observere (får instruks og facitliste) ​ De tre andre skal fællesskab svare på de tre spørgsmål. GRUPPEARBEJDE

15 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU 1. Scientific literacy 2. Rammerne for opgaverne 3. I løser en opgave i grupper 4. Og hvad kan man så bruge det til? 5. Eksempel på ny computerbaseret opgave

16 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light OBSERVATIONERNE

17 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light ​ Til at vurdere, hvordan elever arbejder med en opgave ​ Til af vurdere, hvad en klasse kan, når der arbejdes med ”fremmedformulerede” opgaver. ​ Til at arbejde med sproget i naturfagene  i skolen  i forsknings- og udviklingsarbejde HVAD KAN MAN BRUGE OPGAVERNE TIL?

18 Nygård Larsson, P. & Jakobsson, A. (under arbete). Semantiska vågor – elevers diskursiva rörlighet i gruppsamtal

19 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU KØN OG SPROG ​ Nina Eliasson m. fl.: ​ Analyse af åbne spørgsmål i Field Trial i 2015: Drenge bruger færre ord end piger til at besvare korrekt. Piger bruge flere hverdagsord

20 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light OG SÅ DEN MED PIGER OG DRENGE

21 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light

22 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU Kønsforskelle i 2012

23 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU PISA 2009 OVERSPRING 23

24 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU 1. Scientific literacy 2. Rammerne for opgaverne 3. I løser en opgave i grupper 4. Og hvad kan man så bruge det til? 5. Eksempel på ny computerbaseret opgave

25 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU Vises på afviklingsprogrammet

26 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light CS639Q01

27 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light CS639Q02

28 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light

29 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU OG SÅ ​ Frigivne opgaver kan bruges  i undervisning  i arbejdet med sprog i naturfagene ​ PISA resultaterne over en årrække peger på, at undervisningen i naturfagene i Danmark favoriserer drenge.

30 AARHUS UNIVERSITET AU


Download ppt "Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google