Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Orientering om AT-eksamen i 3.g sommeren 2011
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
Det Internationale Område
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Eksamen og eksamensbilag :
Almen sTudieforberedelse - AT
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
AT - Viden i spil.
3g Studie Retnings Projekt
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Almen studieforberedelse Eksamen Tidsplan 28. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 30. januar: Idétime for alle 3g’ere 8. februar:
Orientering om AT-eksamen i 3.g sommeren / BR.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Generel introduktion til EC
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Synopsis VIP13 HH3.
 1. lektion › Oplæg om synopsis › Oplæg om den individuelle fremlæggelse, vejledning og godkendelse af problemformulering i uge 6  2. lektion › Oplæg.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
AT-eksamensopgaven februar 2011 / MG & BR.
Det Internationale Område
Almen studieforberedelse
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
AT efteråret 2011 August 2011 / MG & BR. Overordnet emne At være på - muligheder og problemer.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 29. januar 2013.
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd - Pjecen.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2012 februar 2012 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introlektion 6Vejledning om valg af.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
AT-eksamen Ressourcerummet Du finder ressourcerummet som et link på forsiden, når du logger på Lectio. Foretrækker du et usb-stick, kan du få det.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
AT-eksamen 2017.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Almen sTudieforberedelse 2017
Større skriftlig opgave i 2.hf
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
Studieretningsprojekt (SRP) 3g
AT-eksamen 2019.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011

Formål med dagen  Klargøre tidsplan  Repetere krav  Hjælp til orientering i ressourcerummet og til at finde opgavemulighederne

Prøven i AT  Individuel mundtlig eksamen for alle  Flerfaglig NB: i år ikke noget krav om to forskellige fakulteter NB: i år ikke noget krav om to forskellige fakulteter To fag: mindst et fag på B-niveau (valgt blandt de fag I har eller har haft) To fag: mindst et fag på B-niveau (valgt blandt de fag I har eller har haft) Fagene indgår på det højeste niveau man har haft dem på Fagene indgår på det højeste niveau man har haft dem på  Karaktervægt: 2

Tredelt forløb:  Synopsis (31/1-1/4) Arbejdet med problemstillingen fortsættes herefter  Talepapir (Før eksamen)  Mundtlig eksamen (30 min.)

Tidsplan synopsis 31 januar : Opgaven udleveres og foldes ud Modul 2.Eksamensopgaven og ressourcerum offentliggøres offentliggøres Introduktion ved studievejledningen Introduktion ved studievejledningen Modul 3. Kort repetition af fakulteter og metoder Modul 3. Kort repetition af fakulteter og metoder Opgaveåbner ved udvalgte lærere Opgaveåbner ved udvalgte lærere Modul 4. Åben vejledning Modul 4. Åben vejledning Lærere fra stort set alle fag opholder sig i kantineområdet, hvor der kan stilles fagspecifikke spørgsmål

Tidsplan synopsis fortsat 1. februar : Opgaven foldes ud – 4 moduler 1. og 2. modul: Idé-udveksling og vejledning i klassen 3. og 4. modul: Åben vejledning i kantinen 8. februar : Første kontrakt afleveres kl Valg af fag er bindende, emnevalg er foreløbigt Man kan ønske en vejleder Kontrakten underskrives af elev og faglærere

Tidsplan synopsis fortsat 10. februar: Vejleder tildeles 24. februar: Vejlednings- og skrivedag 2. marts: Vejlednings- og skrivedag, aflevering af kontrakt Endelig kontrakt afleveres efter 4.modul Kontrakten skal indeholde: fag, hovedområde, valg af opgave, valg af emne samt underskrifter fra elev og vejledere 31. marts: Vejlednings- og skrivedag 1. april: Vejlednings- og skrivedag samt aflevering af synopsis Synopsis plus forside (kontrakt) afleveres senest kl

Vejledning Bemærk, at lærerne ikke må vejlede, efter at synopsen er afleveret. Bemærk, at lærerne ikke må vejlede, efter at synopsen er afleveret.

fra læreplan Synopsen – skal indeholde Titel Titel Fagkombination Fagkombination (Elevens) Problemformulering (Elevens) Problemformulering Præsentation af de problemstillinger (underspørgsmål), der er arbejdet med – og hvilke der vil blive draget frem ved prøven Præsentation af de problemstillinger (underspørgsmål), der er arbejdet med – og hvilke der vil blive draget frem ved prøven Diskussion af hvilke materialer, teorier og metoder der er relevante i arbejdet med disse problemstillinger/spørgsmål – og hvilke der vil blive draget frem ved prøven Diskussion af hvilke materialer, teorier og metoder der er relevante i arbejdet med disse problemstillinger/spørgsmål – og hvilke der vil blive draget frem ved prøven Delkonklusioner på arbejdet med disse problemstillinger Delkonklusioner på arbejdet med disse problemstillinger En samlet konklusion i relation til problemformuleringen – samt spørgsmål til drøftelse og videre undersøgelse En samlet konklusion i relation til problemformuleringen – samt spørgsmål til drøftelse og videre undersøgelse en perspektivering til problemstillinger, teorier og metoder fra studierapporten. en perspektivering til problemstillinger, teorier og metoder fra studierapporten. En litteraturliste En litteraturliste

Synopsen 3-5 sider 3-5 sider et springbræt for det mundtlige: ”udvidet disposition” et springbræt for det mundtlige: ”udvidet disposition” ikke en stil eller en afrundet rapport ikke en stil eller en afrundet rapport stramt struktureret stramt struktureret det mest interessante bør kun præsenteres overordnet og i synopsen, og så udfoldes i forbindelse med eksamenen det mest interessante bør kun præsenteres overordnet og i synopsen, og så udfoldes i forbindelse med eksamenen Gem guldkornene! Gem guldkornene! SE PRIMUS!

Synopsen Husk de ”gamle” råd Husk de ”gamle” råd Tidsplanlægning Tidsplanlægning Aftaler med vejleder Aftaler med vejleder Litteratursøgning Litteratursøgning Synopsen skal kunne læses af en udenforstående – afprøv det! Synopsen skal kunne læses af en udenforstående – afprøv det!

Før eksamen  Talepapir = ”Huskeseddel”  Det, du vil tage fat på under eksaminationen Stikord: ikke hele sætninger, så risikerer du at læse op Stikord: ikke hele sætninger, så risikerer du at læse op Du skal ikke referere hele synopsen – vi har læst den! Du skal ikke referere hele synopsen – vi har læst den! Hovedpunkter: problemstilling og konklusion Hovedpunkter: problemstilling og konklusion Der, hvor de spændende ting ligger, f.eks to modstridende teorier/resultater/tolkninger Der, hvor de spændende ting ligger, f.eks to modstridende teorier/resultater/tolkninger Hvad fik du fra det ene fag og hvad fra det andet Hvad fik du fra det ene fag og hvad fra det andet Hvis du er kommet til nye konklusioner/har inddraget nyt Hvis du er kommet til nye konklusioner/har inddraget nyt Gennemtænk tidsforbruget! Lav evt. generalprøve?! Gennemtænk tidsforbruget! Lav evt. generalprøve?! Én A4-side Én A4-side

Eksamen Individuel mundtlig prøve: er placeret fortrinsvist i den skriftlige prøveperiode er placeret fortrinsvist i den skriftlige prøveperiode fremlæggelse med udgangspunkt i synopsen (10 min) fremlæggelse med udgangspunkt i synopsen (10 min) uddybende dialog med eksaminator og censor (14 min) uddybende dialog med eksaminator og censor (14 min) Evt. spørgsmål med udgangspunkt i studierapport. Evt. spørgsmål med udgangspunkt i studierapport. Synopsen, studierapporten og talepapiret Alle tre ting skal medbringes til prøven. Alle tre ting skal medbringes til prøven.Eksaminationstiden 30 minutter pr. eksaminand (inkl. votering). 30 minutter pr. eksaminand (inkl. votering). Der gives ingen forberedelsestid. Der gives ingen forberedelsestid.

Studierapporten  Sørg for at få den udfyldt nu!  Omfang på 1-3 sider  Oversigt på Lectio over: de emner, du har arbejdet med de emner, du har arbejdet med de fag og faglige hovedområder, der er indgået i det enkelte forløb de fag og faglige hovedområder, der er indgået i det enkelte forløb Skal medbringes til eksamen

Faglige mål Eleverne skal kunne: - opnå viden om et emne ved at kombinere flere forskellige fag og faglige hovedområder – anvende forskellige metoder til at belyse et komplekst problem – forstå enkeltfaglig viden som bidrag til en sammenhængende verdensforståelse – vurdere, hvorledes et givet emne indgår i større historiske og/eller nutidige sammenhænge – vurdere forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger – anvende indsigt i elementær videnskabsteori og videnskabelige ræsonnementer til at formulere og reflektere over problemstillinger af enkeltfaglig, flerfaglig og fællesfaglig karakter.

Faglige mål i hovedtræk Kombinere forskellige fag Kombinere forskellige fag Vurdere hvorledes problemstillingen indgår i historiske og nutidige sammenhænge Vurdere hvorledes problemstillingen indgår i historiske og nutidige sammenhænge Vurdere forskellige fagmetoders muligheder Vurdere forskellige fagmetoders muligheder og begrænsninger og begrænsninger

Råd og vejledning Denne power-point ligger på hjemmesiden under studievejledning Denne power-point ligger på hjemmesiden under studievejledning Brug i øvrigt vejledningsdelen af CD-rommen Brug i øvrigt vejledningsdelen af CD-rommen Se evt. – Almen studieforberedelse Se evt. – Almen studieforberedelsewww.emu.dk

Spørgsmål?

Hvor skal I være? I skal være i jeres stamlokaler! I skal være i jeres stamlokaler! KlasseLokaleLærere 3a102EG,SNP,KC 3b111JH,PS,OJ 3c012CMC,PA,CM 3d114TB,JA,EK 3e112DH,KK,DA 3f115LCh,VO,PH 3x213BN,MM,NN 3y117AHD,EB,ACH 3z011BF,AE,NB

God arbejdslyst! - med selviscenesættelsen…