Trends fra konferencen Computers in Libraries 2010, april 2010, Washington DC.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
PERSONAS – ET EKSEMPEL Isabella, 35 år Akademiker Gift med Bernt
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Readymades / genbrugskunst
Web 2.0 Teoretisk viden.
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
Statusrapport Statens Arkiver Danmark Nordisk ekspertseminar, Reykjavik den 2. december 2008.
GODE IWB RÅD TIL UNDERVISNINGEN  Det skal ikke (kun) være lærerens tavle  Altid være på nettet – så der er plads til at være impulsiv og søge på nettet,
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
”At finde og dyrke talenter - et opgør med Tordenskjolds soldater og opfattelsen af den erfarne, som den mest kompetente”. Talentudvikling 8.oktober 2013.
Sprog/billeder på Internettet
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
IT i undervisningen.
O-service - Nye muligheder Alle slags arrangementer ind. Bedre visning og sortering af kalender. Tilmelding af ikke-DOF medlemmer. Betalingsmetoder og.
1 IT Service Management - JP/POLITIKENS HUS A/S IT Service Management – JP/Politikens Hus Per Palmkvist Knudsen Frank Stjerne
Datasikkerhed og Kryptologi Ivan Damgård, Datalogisk Institut, Århus Universitet.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.
Gruppeudviklingssamtaler
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Værktøjer til hjælp i kompetenceudviklingen
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Quality Management Systems
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Ledelse i forskellige retninger
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Udvalget for lokaleanvendelse Midtvejsseminar Rebild 2010.
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Google Glasses på hospitals- skadestuer i Region A.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Nye veje for bibliotekets brugeruddannelse Fra Bologna til Hammerfest - dansk fra sidelinjen Oslo 6.april06 Tina Pipa Koordinator for Brugeruddannelse.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
INSPIRATION TIL MULIGE FOKUSPUNKTER
Mere MOST - mindre fravær
Best practice i sociale medier
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Fremtidens bibliotek ”Folkebiblioteket – uden bøger”
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Trends fra konferencen Computers in Libraries 2010, april 2010, Washington DC

Trends Digital strategi Digitale projekter HOT or DEAD Organisation 2.0 Mobile Literacy Mobile trends Sopac

Den eneste konstant i teknologien er...

Digital strategi - 1

Digital strategi - 2 Udarbejdelse af digital strategi er forandringsplanlægning Hovedparten af udviklingen på bibliotekerne omfatter helt eller delvist teknologi Den bagvedliggende teknologiske infrastruktur skal understøtte de teknologiske tilbud og services, vi vil tilbyde Den digitale strategi bør anvendes som et løbende og aktivt arbejdsdokument. Sker dette ikke, vil man arbejde uden om strategien.

Digital strategi - 3 Den digitale strategi skal indeholde en beskrivelse af, hvor bib. er nu, hvor det skal hen, og hvilke ting, der skal gennemføres for at nå til målet. Vi springer ofte direkte til løsningen eller redskaberne i stedet for at se, hvordan strategien matcher den teknologiske infrastruktur Det skal indarbejdes uddannelse i den digitale strategi. Både for ledere og medarbejdere. Planen skal kunne nedskrives på 8-10 pkt.

Digital strategi - 4 Der kan være forskellige payoffs på kort og langt sigt. Det rigtige langsigtede valg ikke altid det bedste på kort sigt. I strategiarbejdet skal man løbende kunne ændre retning både i forhold til teknologi-type og tid Uddannelse af personalet er en konstant. SPM: Er der ting, vi ikke længere behøver at gøre? Skab fleksibilitet og omstillingsparathed. Hellere task forces fremfor permanente grupper

Digital strategi - 5 Det gælder om at være med i den tidlige innovationsperiode. Det gør, at man får mere ud af teknologien i dens levetid, i forhold de ressourcer der anvendes Lederne har et ansvar for at ansætte de rigtige medarbejdere. Medarbejderne skal have evner til at lære og være fleksible. Grunduddannelse mindre vigtig

Digitale projekter Vær strategisk. Man skal kunne stoppe et projekt, hvis det ikke opfylder krav og mål, uanset om der er brugt penge på det. Ideer fra medarbejdere. I stedet for at lederen siger nej til et projektforslag, så sig til medarbejderen. “Hvorfor er det en god idé. Prøv at drøfte det i din gruppe og fremlæg det for mig”. Medarbejderne skal selv investere i et projekt, hvis det skal give mening.

HOT or DEAD

DEAD

Det proprietære og lukkede biblioteksystem

DEAD Apps

DEAD

DEAD/HOT

HOT

Mobile web

HOT Lok.basere de-services

HOT Linked Data

HOT Augmented Reality

HOT

Organisation 2.0 Hvorfor fejler så mange 2.0 teknologier?

Fordi: Der er en opfattelse af, at sociale medier ikke direkte fremmer bibliotekets mål Sociale medier anses som en legeplads Anvendelse af sociale medier indgår ikke i bibliotekets strategier Når nyhedens interesse har lagt sig, forsvinder motivationen til at arbejde med de sociale medier Medarbejdere få ikke allokeret tid til at arbejde med området

Bibliotek 2.0 er en tilstand, hvor: der konstant arbejdes på at opfylde de voksende brugerbehov vi tror på vores brugere vi har fjernet perfektionskulturen vi er konstant opmærksomme på nye teknologier og muligheder vi kigger uden for bibliotekerne for inspiration og muligheder

Hvordan når vi dertil?

Vi skal kende vores brugere Opfordre medarbejderne til at lære og lege Sætte spørgsmålstegn ved alt Bruge teknologien som redskab Forbedre kommunikationen med brugerne Udvikle en risko-tolerant kultur Fjerne perfektionskulturen Hente gode ideer alle steder Give medarbejderne tid til kreativ udfoldelse Skabe partnerskaber Hvordan når vi dertil?

Mobile first

Mobile Literacy Mobilkompetencer er nødvendige

Mobile Literacy - 1 KENDSKAB: Vi skal kende de mobile teknologier både som trends, som redskaber og se behovet i dem. Og så skal vi kunne finde ud af at anvende dem. BETYDNING: Vi skal forstå, hvilken betydning mobilteknologien har og vil få for bibliotekerne på fx informationssøgning, det fysiske rum og for biblioteksmedarbejderen. Vi skal lære at udnytte teknologien og absorbere disse mobil- færdigheder

Mobile Literacy - 2 HANDLING: Vi skal forstå den fulde betydning af mobilteknologiens udbredelse både i forhold til kulturen og de forventninger der ligger heri. Vi skal kunne levere services i mobilkulturen, udvikle nye redskaber, have stort fokus på ledelse og strategi-udvikling og sørge for en høj grad af fleksibilitet i vores organisationer VEJEN: Uddannelse af vores medarbejdere

Mobil-trends Apps - mobil web Det mobile internet vil overstige Desktop webben i 2014 Vi er tilbage igen i krig ml. Netscape og Internet Explore Fordelen ved mobile web er, at vi allerede i dag har kompetencer til at udvikle på området. Vi kan opdatere vores services konstant, og services kan afvikles på alle smartphones Apps er sværere at udvikle. Der er forskellige platforme. De kræver cirkulære opdateringer, men de er SEXEDE

Mobil-trends Søgning Søgning kan være mange ting og skal forstås meget bredt. Flg. kan fx igangsætte søgning –Stemme –Billeder –Gps –Augmented reality –Bevægelse –Visuel udpegning af område Disse teknologier kan hjælpe med at komme med søgeforslag, især hvis man ikke er præcis i sin søgning

SOPAC Er en social OPAC bygget på en Drupal CMS- løsning Baggrunden er, at man kan have opbygget den mest fantatiske hjemmeside, men OPAC´en ødelægger dette billede Derfor

Sopac Forener katelog-data og hjemmesidens data Lader brugere i høj grad berige bibliotekernes data i form af tagging, anmeldelser, ratings, placeringer m.m. Sopacen integreres løbende med flere sociale medier, så nyheder, anmeldelser og lignende automatiske udsendes til disse tjenester

Spørgsmål