Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?"— Præsentationens transcript:

1 Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
Konferencen om biblioteksbetjening af børn Kolding 28. maj 2010

2 Diagnosen stillet i 2005 Skisma mellem børns liv og kultur i en digital tidsalder og traditionelle institutioner Kulturvaneundersøgelsen Rapporten ’Fremtidens biblioteksbetjening af børn’ 2008

3

4 De 10 bud Nye kompetencer skaber nye aktiviteter i biblioteket
Biblioteksrummet skal skabe forundring og inspiration Bibliotekerne udvikler deres nettilbud Børn leger - på biblioteket Biblioteket giver børn læseoplevelser og læsefærdigheder Skab aktiver i nye samarbejdsformer mellem skole- og folkebibliotek

5 De 10 bud Biblioteket skaber fællesskab – også for dem der er udenfor
Biblioteket understøtter læring og dannelse Biblioteket skal ud hvor børnene er Bibliotekets ledelse satser på børnene

6 Hvad har vi gjort?

7 Top-down aktiviteter som opfølgning
Kompetenceudviklingsprojekt Palles Gavebod Legeprojekt Læselyst-projektet Udviklingsprojekt for samarbejde mellem folke- og skolebiblioteker Bogstart og lektiecaféer Støtte til ’åbne biblioteker’

8

9 Rapport om folkebibliotekerne i vidensamundet
Bygger videre på rapporten om fremtidens biblioteksbetjening af børn Vidensamfundet og digital medieudvikling ’konsolideret’ Anbefalinger på grundlag af tre grundvisioner: Åbne og levende biblioteker Danskernes Digitale Bibliotek Partnerskaber

10 Én eller flere bibliotekssektorer?
Når vi bygger ’Danskernes Digitale Bibliotek’ –skal skolebibliotekerne så stå udenfor- eller er der en pointe i at vi at vi lever hele vores liv med ét mangfoldigt bibliotek? Skal ’Danmarks Elektroniske Fag- og Forskningsbibliotek’ være en del af ’Danskernes Digitale Bibliotek’? Er der en pointe i at vi fra skoletiden og frem bliver fortrolige med den samme brugergrænseflade og de samme typer af services?

11 OG… Er der en pointe i integrerede biblioteker i forhold til at flere hundrede folkebiblioteks filialer er lukket i de seneste år? Taber skolebiblioteket på at blive større? Taber skolen på at blive tættere integreret i lokalsamfundet? Taber lokalsamfundet ved at have et integreret bibliotek i stedet for bare et skolebibliotek? Hvem taber? Hvorfor sker der så ikke noget?

12

13 Skabe Deltage Opleve Opdage ENGAGEMENT ERKENDELSE/ERFARING INNOVATION Inspirationsrum Læringsrum Performativt rum Møderum ©Dorte Skot-Hansen, Henrik Jochumsen og Casper Hvenegaard-Rasmussen 2009

14

15 Hvad er udfordringen? At skabe et nyt udviklingsgrundlag, et fælles mål om at styrke børns evne til at skabe, tolke, udveksle alle former for indhold i fysiske og digitale medier Skabes ved at sammenføre forskellige kompetencer og opstille mål for aktiviteterne, f.eks. fælles udviklingsplaner for betjening af børn på tværs mellem biblioteker og andre kulturinstitutioner

16 Udfordringerne fortsætter
Det er de samme børn de er i en anden kultur end deres institutioner(?), den traditionelle indlæring er i krise(?) samtidig med at vi har mere ambitiøse udviklingsmål end nogensinde tidligere (?)

17 Den ny formidlingstrekant
web tv Biblioteksrummet

18 Hvad sker der fra i morgen?
Organisationerne og bibliotekerne har i samarbejde udviklet en model for realisering af visionen om fælles udviklingsplaner for biblioteksbetjening af børn i kommunerne De har en handlingsplan og en kommunikationsplan De har materiale til politikerne om hvordan vi realiserer en biblioteksbetjening, der matcher børns behov i 2010 – og som tager højde for recessionen De har en offensiv markedsføringsplan, for det er for længe siden erkendt, at det er det, vi frem for alt har brug for Og meget mere……?

19 I overmorgen Held og lykke
Er vi på vej til at realisere en biblioteksvision for børn der matcher vidensamfundet! Held og lykke


Download ppt "Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google