Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © 1996-2003 John Winston Bush, PhD. All rights reserved.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © 1996-2003 John Winston Bush, PhD. All rights reserved."— Præsentationens transcript:

1 Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © 1996-2003 John Winston Bush, PhD. All rights reserved

2 I begyndelsen… • Der var psykoanalyse (i flere udgaver) • Og der var klient-centeret terapi (Rogerian) • Og ikke ret meget andet • Bemærk: Næsten alt var baseret på erfaringer fra almen praksis, personlige fornemmelser, og intuition — der var ikke meget videnskab i det

3 Men så... • For omkring 50 år siden begyndte psykologer og psykiatere at kigge i videnskabelige undersøgelser af menneskers adfærd for at finde ideer til, hvordan de kunne lave terapier • Resultatet i dag: Cognitive Behaviour Therapy (CBT) er blevet den foretrukne behandlingsform for de fleste følelses- og adfærdsmæssige problemer

4 Basis strategier CBT (i rækkefølge efter hvornår de kom frem) • Adfærdsterapi (1950erne)  Gøre ufølsom  Adfærds ændring  Adfærds aktivering • Erkendelsesterapi (1960erne)  Fornuftig-følelsesmæssig terapi  Beck’s erkendelses terapi • Nyere metoder (1990erne)  Opmærksomheds meditation  Accept og overgivelses terapi

5 Eksempler

6 Gøre ufølsom • Typisk mål: At mindske følelser af angst, vrede eller anden følelse der giver unødige problemer • Typisk metode: Fremkald følelsen i en afslappet atmosfære

7 Adfærds ændring • Typisk mål: At erstatte en uønsket vaneadfærd med en mere ønskværdig • Typisk metode: Identificer uønsket adfærd; bestem ny adfærd; begynd så at arbejde med det nye mål uden en forventning om omgående at kunne opnå det

8 Adfærds-aktivering • Typisk mål: At komme over sin depression ved at acceptere hverdagens belønninger • Typisk metode: Find aktiviteter der giver glæde eller sejre; gå i gang med dem eller deltag i dem

9 Fornuftig-følelsesmæssig terapi • Typisk mål: At tænke og handle mere fornuftigt • Typisk metode: Sæt ord på ufornuftige tanker og overbevisninger der forårsager problemer og arbejd hen imod at få dem korrigeret

10 Beck’s erkendelses terapi • Typisk mål: Det samme som ved Fornuftig- følelsesmæssig terapi • Typisk metode: Sæt ord på bestemte typer fejlagtige opfattelser og arbejd hen imod at få dem korrigeret

11 Bevidstheds meditation • Typisk mål: At blive mindre påvirket af oplevelser, tanker, erindringer, mentale forestillinger mental billeder, fantasier og legemlig følsomhed • Typisk metode: Udvikle en evne til “bare at observere” tanker, erindringer, mentale forestillinger mentale billeder, fantasier og legemlige følelser, uden at klæbe til dem eller fornægte dem (accepter dem)

12 Accept og overgivelses terapi • Typisk mål: Det samme som i bevidstheds meditation, men i sammenhæng med personlige værdier • Typisk metode: Find personlige værdier; brug forskellige taktikker til at mindste dominerende tanker, minder, mentale billeder og følelser der begrænser kontakten med den igangværende proces og hindrer muligheden for at leve ved de nye værdier

13 Diagnoser i CBT

14 Almindelige (medicinske) diagnoser:  Forbind personen eller problemet til en eller en bredere kategori baseret på “symptomer” og klager •CBT (adfærds-analytiske) diagnoser:  Find ud af nøjagtig hvilke oplevelser tanker, følelser, sindsstemninger og handlinger der frembringer problemet  Find ud af under hvilke specifikke omstændigheder de opstår, og hvad konsekvenserne er (både nu og på længere sigt)

15 Det er ikke svært at se hvordan dette gør terapien mere præcis og effektiv, er det?

16 Hvordan begynder man

17 Først: Fortæl din historie på den mest naturlige måde for dig

18 Dernæst: Gennemgå med terapeuten hvad der ser ud til at være hovedproblemet, ved at bruge disse rammer....

19 – –Indhold: Hvad sker der? Når det sker, hvad tænker du, husker du, forestiller dig, føler eller gør du? – –Sammenhæng 1 (åbenlyst): Hvornår sker det? Hvor? Med hvem (hvis nogen)? Hvad er konsekvenserne? – –Sammenhæng 2 (ikke så åbenlyst): Hvordan hænger det sammen med dine forestillinger om hvordan tingene er eller burde være?

20 Hvad så? • Arbejd sammen med terapeuten på at identificere ting du kan gøre for at mindske problemet — enten ved at forandre situationen eller acceptere den • Prøv så godt du kan på at udføre de ting I er blevet enige om • Hold justits med hvor godt (eller dårligt) de fungerer • Om nødvendigt, revurder planen og prøv igen

21 Har du det allerede bedre? Godt.

22 Nu begynder det hårde arbejde Og nu starter eventyret


Download ppt "Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © 1996-2003 John Winston Bush, PhD. All rights reserved."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google