Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen."— Præsentationens transcript:

1 Netværksmøde for praktikere

2 Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen med DDB CMS

3 Formål Hvad vil vi med hjemmesiden? Baseret på statistik Brugerundersøgelser Biblioteketsformål og strategi Hvad bruger vi arbejdstid på

4 Siden skal vise hvad biblioteket er DELTAG - Levende mødested for alle borgere LÆR og OPDAG - Styrke borgeres digitale kompetencer OPLEV – Et levende sted med oplevelser mellem hylderne SKAB -

5 Man skal kunne søge, reservere og forny – vores hjemmeside er primært en indgang til en materialesamling Hjemmesiden skal afspejle et bredt udsnit af bibliotekets aktiviteter, services, materialer og satsnings områder.

6 Gamle travere Evaluering af gammel hjemmeside Typiske problemer på bibliotekshjemmesider

7 Stil Opslagsværk Avis Danske bank Visitkort Dynamisk intens Simpel, saglig og funktionel

8 Målgrupper 1) Målrettet søgning. Brugeren går efter en specifik titel eller forfatter (søgefelt) 2) Inspiration (via menu – indgang til materialer (musik, spil, litteratur, viden) Samt via en inspirerende forside, der indbyder til at blive dykket dybere ned i. 3) Faktasøgning – (bibliotekernes åbningstider, beliggenhed m.m.)

9 Har vi andre målgrupper: Unge / studerende De digitale brugere som bestiller online og henter De traditionelle som bestiller og låner fysisk Helt nye lånere Foreigners Børn

10 Bruger cases

11 Låneren: Jeg er kommet for at søge efter materialer jeg kan låne! Jeg er kommet for at forny og se mine låneforhold! Hvornår kan jeg komme og hente det jeg har reseveret og hvor (åbningstider og adresser) Søgeboks -

12 Brugertype: Arragementsdeltager Jeg vil gerne se hvad der sker (Kalenderen) Hvor finder jeg bibliotekerne Inspiration til før og efter arrangementet (fremhævelser af materialer og nyheder)

13 Brugertype: Forældre, børn, unge, ældre og andre særlige målgrupper Spredt rundt omkring – kun børn har sin egen side, men man skal ikke tænker de andre sider som voksen sider, men også unge og børnesider. Ageforce. Studerende. Fremmedsprogede. Muligerheder for temaergrupper der kan fremhæve indhold. Se fleksibelt indholdt

14 Bruger: Den nysgerrige og passionerede Jeg følger generelt med i musik og vil gerne vide I har, hvad der forgår – men vil gerne overraskes Emnemæssig indgang via menuen til de områder man har lyst til at kigge på Inspirations områder og fletning af artikler og materialer Jeg er meget interesseret i Lokalhistorie og vil gerne bidrage selv Gå til dit interesse område og læs mere

15 Bruger: samarbejdspartenere og eksterne Jeg har hørt i radioen at i arbejder med et spændende projekt, jeg arbejder inden for samme felt og vil gerne vide mere og eventuelt kontakte jer Svar: Bibliotekets samlede aktiviteter kan forstås inden for de fire dimensioner (mødestedet/deltagende, læringsrummet, oplevelsesrummet, det digitale bibliotek). Der er reseveret zoner til de tre af rummene for at sikre at vi formidler et komplet og bredt billeder af os selv.

16 Bruger: internetsurfer Jeg skal skrive et gækkebrev Roskildebib har et side om påske og gækkebreve. Du lander på vore side fra google – vi skrive til alle og ved ikke nødvendigvis hvor de kommer fra. Vores indhold virker i sig selv og kræver ikke at man skal møde op eller skal kende Roskilde. Vi informerer ikke kun om vores virksomheder, men oplyser og formidler også online.

17 Indhold bliotekspolitik Personale Ean og SE numre Årsberetning Samarbejdspartnere (Festival, Gimle, Rockbib…) FORSIDE skal vise hvad biblioteket er DELTAG - Levende mødested for alle borgere LÆR og OPDAG - Styrke borgeres digitale kompetencer OPLEV – Et levende sted med oplevelser mellem hylderne SKAB - Chat Indgang via smartphone Arrangementskalender Kampagner / nyheder Kvartalstemaer MÅLGRUPPER der kan tages hensyn til: Unge / studerende De digitale brugere som bestiller online og henter De traditionelle som bestiller og låner fysisk Helt nye lånere Foreigners Børn

18 Wire frame

19 Wireframes Fordel indhold i et hierarki på siden Indholdsfelter Tænk målgruppe cases igennem i forhold til

20 Særlige krav til teknik og funktionalitet Kultunautkalender Vi bruger Facebook mest Vi har et nyhedsbrev Intergration til Twitter Børneside designet til børn

21 Ressourcer og ambitionsniveau

22 Roskildes plan 3+4 kvartal 2014 Planlægning og research: Søgegrænseflade Formål og Evaluering af gammel hjemmeside Minimumskrav 1. kvartal 2014 Design, informationsarkitektur. Flytte indhold. 2. kvartal 2014 Lancering. Ny hjemmeside i luften


Download ppt "Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google