Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016"— Præsentationens transcript:

1 Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016

2 Opsummering Temasessionen bød på en god og summende dialog samt hårdt arbejde for at generere ideer og anbefalinger. Vi kiggede på Fremtidens Forening ud fra tre udvalgte hovedtemaer: - Teknologi - Nye fællesskaber - Markedslogik Der blev genereret 3 ideer fra hvert tema og 2 blev valgt ud til det videre arbejde med anbefalinger

3 Teknologi - ideer Fleksibilitet – med formål at skabe forståelse for teknologiens muligheder og begrænsninger – herunder best practise (udbredelse) Større grad af udnyttelse af ny teknologi. Mere målrettet kommunikation, højere hastighed (rekruttering og fastholdelse) Opgradering af online markedsføring Nem forening – opret en ny forening på 5 minutter online

4 Teknologi - anbefalinger
Udbredelse af værktøjskasse som sikrer optimal udnyttelse af digitale muligheder - Med henblik på at tiltrække og fastholde medlemmer i foreningerne Etablering af futoriaus (?) Hurtig vej til medlemskab Udnyttelse af data Hands-on kurser, kompetenceløft Etablering af service-desk (tilkøb for klubberne) Hovedansvaret for etablering af værktøjskassen ligger hos I.C.O. – mens implementering forudsætter tæt samarbejde med specialforbund og landsdelsforeninger. Det skal være nemt at oprette sig som ny forening Konsulenter/ansatte skal kende til løsning – god videreformidling Den brede befolkning skal have kendskab Kommunikationsopgave Web-udvikler – afsøge nuværende muligheder (virk.dk) ”content-plan” udarbejdes.

5 Nye fællesskaber - idéer
Nemmere foreningsdannelse – at gøre det lettere at danne forening Nye organisationsformer for faciliteter – lettere adgang for alle – f.eks. de selvorganiserede, finde anden metode for ”fælles møde”, hvor de traditionelle foreninger fordeler adgang til fælles ressourcer for at give adgang til nye aktiviteter. DIF/DGI skal/kan rumme alle fysiske fællesskaber – på deres præmisser.

6 Nye fællesskaber - anbefalinger
Åbne op og huse alle fysiske fællesskaber Nye fællesskaber, betragtes som ”kunder” Høring, høring, høring Hvad betyder ”kunder” (jura, vedtægter) Identificering af behovet (test – pilot) Demokratisk kultur (anerkendelse/ejerskab – forandring)

7 Markedslogik Tydelighed for medlemmer, hvad man melder sig til
Mere fleksible muligheder for måden at ”vælge” – bedre udnyttelse af faciliteter. Fornyelse af folkeoplysningsloven

8 Markedslogik – anbefalinger 1
Regler for foreningsdannelse skal gøres løsere – mere fleksibilitet i lovgivningen Kontakt KL med nyt forslag, kontakt til folketingets medlemmer Formulering af konkrete regler, enighed i KL, regeringen: udarbejde nyt lovforslag Nye regler for optagelse af fællesskaber gøres muligt – at man ikke behøver være forening ift loven for at blive optaget, evt. under specielle vilkår, vi gør det for efterskoler, skoler m.v. – vi bør gøre noget lignende for optagelse af nye typer af fællesskaber. Fornyelse af folkeoplysningsloven. Skabe rammer for fretidens foreningsformer og liv – både organisatorisk (”bestyrelse”) og faciliteter til at imødekomme Bevæg dig for livet. Bedre forudsætninger for at foreningerne kan bevæge sig fra forenings- til markedslogik. (eks. ”friskies” og ”svetties”). Indarbejdelse af udviklingspuljer som krav til kommunerne. Dem, der kan gøre noget er Kulturministeriet, Staten og KL. FAKTA undersøgelse Formulering af oplæg til ændret lov (politisk arbejde)

9 Anbefalinger 2 Værdisætte foreningsarbejde
Udvikle en model for fastsættelse af foreningens samfundsværdi. Hvis vi kan prissætte/værdisætte frivilligt foreningsarbejde kan det udløse flere ressourcer til idrætten. Udarbejde skabelon: frivilligt arbejde, sundhedsøkonomi, værdi i lokalsamfundet, mental sundhed… (Hvad skal vi måle på) Tydeligere værdier – vær skarp på kerneopgaven Tydelighed for medlemmer, hvad man melder sig til - for at tiltrække nye medlemmer. Foreningen kan klart og tydeligt beskrive 3-5 værdier – afklaring af værdier/kerneopgave i analysefasen i BDFL forløb Procesdesigns/spørgeramme tilpasses Uddannelse af konsulenter Lave 30 aftaler på kommunalt plan – fælles ansættelser


Download ppt "Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google