Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til 3 ugers kursus
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Mobil e-læring i proffesionsuddannelserne
Verden ind i undervisningen
Blended learning – hvordan?
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Evaluering.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Innovation og iværksætteri
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
E- undervisning Videreuddannelse for fysioterapeuter Diplomuddannelse.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
At udforske sin egen praksis
Vejledning i projektarbejde
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Formidlingsprocesser, identitetsdannelse og hverdagsliv
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Program - ICDP International Childhood Development Program
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Opfølgning på trivselsundersøgelsen
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG.
Produktudvikling Talentvejen Opgaven skal udfylde følgende karakteristika Social kompetencer ViljeEngagement Nysgerrighed InnovativOverblik.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Læring, kommunikation og samarbejde
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Introduktion til 4. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering Et projekt om selvstudieaktivitet af: Mia Andersen og Eva Thestrup Overvad, VIA Viborg/Midt-vest.
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Formål Opnå større viden om verden omkring dem. Udforske andre kulturer, religioner og livsstile. Udfordre egne holdninger og meninger. Opnå bedre forståelse.
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
KVIST projektet og dets udfordringer Lisbeth N. Hansen, seminarielektor, Kolding pædagogseminarium Susanne Minds, kursusleder, sosu-stv.
Svendborg Vejledning som kollektivt arrangement …
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
CLARA Projektbeskrivelse
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
It i folkeskolens matematikundervisning
Værktøj: Check dine relationer
Bekendtgørelse 2016 Studieordning 2019.
Præsentationens transcript:

Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13. Juni 2013

Give de studerende self-efficacy. Problemformulering Hvordan Hvordan kan vi give de studerende evne og kompetencer til at meta-reflektere over den tilrettelagte faglige undervisnings- og udviklingsproces de selv er igennem? Dette med formålet at gøre dem i stand til selv, at tage de forskellige faglige elementer og design egne udviklingsforløb. Hvordan kan vi give de studerende kompetencen til at skabe syntese mellem de mange forskellige teoretiske og praktiske fagområder vi har på IDEATION #Design #Business #Trendsociologi #Videnskabsfilosofi & metode #Entreprenørskab #Sociologi #Design Give de studerende self-efficacy. Hvorfor

Undervisningsmetodikker Mål: meta-reflektere – Skabe syntese - self-efficacy Effekt Kvantitativ forbedring inden for kompetencer og kompetencer i det udvidet samt kvalitativ viden om denne forbedring Kompetencer: Bevidst om egne kompetencer – mod – tro på sig selv – turde fejle – turde være i proces – det udvidet handle under usikkerhed – have et klare mål under uddannelse – have mål efter læringsrum uddannelsen – empati – selvstændig – motivation (Ikke endelig liste) Kompetencer: Relevante Faglige kompetencer (Ikke endelig liste) Fag: Idéudvikling - Iværksætteri - Procesdesign - Konceptualisering - Formidling og præsentation - Visuel kommunikation - Trends: Identitet, livsstil og brugerforståelse -  Projektledelse - Forretningsudvikling - Strategisk udvikling - Samfunds- og kulturforståelse - Økonomi – Produktudvikling Kernefaglighed: Design – Business – Trendsociologi – Videnskabsfilosofi & metode – Entreprenørskab – Sociologi – Design – Undervisningsmetodikker

Metodikker for at give kompetencer Learning by doing Readings Gruppearbejde Forelæsning Sprints Feltarbejde Prototyping Opponent grupper Feedbackmetoder Studerende giver til hinanden Optage feedback på video Portfolio eksamen og samtale(r)

Evaluerings værktøj KOMPETENCE #1 KOMPETENCE #1 KOMPETENCE #1

Hvordan Som underviser team identificere vi relevante faglige kompetencer og kompetencer inden for det udvidet læringsrum. Blandt dem udvælger vi de vigtigste. Når vi planlægger situeret undervisningsforløb opstiller vi forventninger om hvilke kompetencer vi tror det vil understøtte og udvikle. Et par uger inde i specialemodulet kortlægger vi den enkelte studerendes kompetencer, mål med studiet og mål efter studiet. I slutningen af 5. semester beder vi de studerende placere sig på skive hvor de var før de startede på PBA’en, og hvor de er nu. I slutningen af 6. semester beder vi de studerende placere sig på ny. Vi kan også gøre det efter hvert enkelt undervisningsforløb/projekt Dette følges der op på i portfolio eksamen og samtale. KOMPETENCE #1 KOMPETENCE #2 KOMPETENCE #3 KOMPETENCE #5 KOMPETENCE #4

Effekten Effekten måles ved at udmåle afstanden mellem de enkelte studerende forflytninger indenfor hver kompetence. (Her bruges målebånd som stjæles fra Fashion og pattern :-) Effektmålingen bygger på teorien om praksisfællesskaber. Dvs det er ikke kun den faglige objektive kompetence der måles, men også den studerendes motivation og tilhørsforhold til IDEATION’s praksisfællesskab KOMPETENCE #1

dokumentation Som underviser opsamler vi den kvantitativt udmålte effekt for den enkelte studerende og på klassen overordnet. I portfolio eksamen spørg vi den studerende ind til disse effekter de har oplevet – specielt hvis de har bevæget sig længere væk – Dermed opsamles der kvalitativt data.

perspektiver Den studerende kan se sin egen progression. Den studerende bliver bevidst om hvilke områder høn er stærk i ifht. sine medstuderende. Den studerende bliver bevidst om hvor den studerende kan forbedre sig. Det stiller høje krav til de studerende til portfolio eksamen og samtale. Vi kan som underviser tilpasse vores indhold og metoder.

Hvad skal vi gøre nu VI skal identificere de relevante kompetencer. Vi skal som undervisere udvikle undervisningsforløb som understøtter de kompetencer vi ønsker de studerende skal have.