Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afGustav Frank Redigeret for ca. et år siden
1
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging, organisering og gjennomføring 15. jaj 2014 Bjarne Wahlgren
2
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Hvad peger forskningen på? 2 › Betydningen af kompetenceudvikling og transfer - man lærer for at anvende › Betydningen af deltagernes forudsætninger og behov – læring er en aktiv proces › Betydningen af underviserens brede kompetencer – underviseren er undervisningens omdrejningspunkt › Betydningen af læringsmiljøet – læring er knyttet til den sociale sammenhæng
3
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Deltagerne 3 › At bryde vaner og rutiner › At have behov for og ønske om læring › At kunne bringe sig selv i spil › Udvikling af selvtillid (self-efficacy) › Ændring af identitet er en del af læringen
4
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Deltagerne 4 › Hvad gør vi i dag for at inddrage deltagerne? › Hvordan sikrer vi, at deltagerne kan se nytten af og målet med undervisningen (hele undervisningsforløbet)? › Hvordan sikrer vi, at deltagerne har et klart ønske om at ændre sig?
5
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * I undervisningen 5 › Underviserens personlige kompetencer › Underviserens faglige formidling › Identiske elementer mellem undervisning og anvendelse › Bygge på deltagernes erfaringer og viden › Evnen til at reflektere over egen læring › Læringsmiljø – tryghed, tolerance og gensidig accept
6
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * I undervisningen 6 › Hvordan styrker vi underviserens personlige kompetencer – hvad ser i som det væsentligste i den sammenhæng? › Hvad gør vi for at sikre et godt læringsmiljø – hvad karakteriserer et godt læringsmiljø?
7
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Anvendelsseskonteksten 7 › Jo mere direkte anvendelse, jo bedre læring › Hvor kan jeg anvende det, jeg lærer? Træning i transfer! › Opfølgning i forhold til praksis › Evnen til at videreudvikle egen kompetence
8
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Anvendelsseskonteksten 8 › Hvordan sikrer I, at det, der læres, anvendes efterfølgende? › Hvordan arbejder I med at fastholde læring og udvikling efter undervisningen?
9
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Hvad er målet? 9 › At det er meningsfuldt at lære › At man oplever glæden ved at lære › At man anvender det, man har lært › At man fortsætter sin kompetenceudvikling
10
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Mere viden 10 Bjarne Wahlgren (2010). Voksnes læreprocesser – Kompetenceudvikling i uddannelse og arbejde. Akademisk Forlag. Bjarne Wahlgren og Vibe Aarkrog (2012). Transfer – Kompetence i en professionel sammenhæng. Aarhus Universitetsforlag.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.