HelsingørModellen var nøglen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Advertisements

LEAN Akademy.
PÅ VEJ MOD DEN ROBUSTE KOMMUNE Torsdag, d. 6. september 2012 FOREBYGGELSESUDDANNELSER Hedelykken 10 · 2640 Hedehusene · Telefon +
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Projektarbejde – fra en positiv indgangsvinkel
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Arendalkonferancen Arendal 21.juni 2011
Udviklende Læringsforløb for Lægesekretærer og øvrigt Administrativt personale med tæt kontakt til patientforløb ULLA Sektion for Rekruttering og beskæftigelsesfremme.
Frøslev-Padborg skole
Lolland Kommune Team Skovcentret Birgitte, Liza, Surekha og Henriette
Implementering på Fenrishus
Kommunikationsstrategi - et strategisk ledelsesværktøj
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
PUC Pædagogisk Udviklingscenter
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Fra kompensation.
Workshop I KLIKOVAND 6. December 2012 Et bud på godt samarbejde.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Innovation i med og modvind – historien om at ville og være på vej
Konsulent Heidi Buur Holbeck Afd. for Plan & Miljø.
Mentorordningen i UUO Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
4. Det kommunale valgår –Nyvalg til handicaprådet, LBR og klagerådet –Valgkampen generelt –Andet.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Rekruttering og fastholdelse Projekt fra 2006 – 2010 Flere delprojekter omhandlende : Samarbejde Image Elevers læring Lederuddannelse Kompetenceudvikling.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Procesværktøjer.
Kodeks for offentlig topledelse
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Forhistorie. Indtil Tidligere amtsskole med tilknyttet ”fælles kommunal” SFO. ”fælles kommunal” SFO. 2 adskilte budgetter. Lærerne arbejdede.
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
Mål på flere niveauer Centralt niveau: Klare politiske mål for centrale velfærdsområder – og mindre detailstyring. Kommuneniveau: Kommunale mål og ansvar.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Lederforum Torsdag den 27. november 2008 Dagsorden: Dagens tema God ledelse – Søren Brandi Generel orientering Evaluering af lederforum Sandwich Budgetopfølgning.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Fastholdelse af seniorer – erfaringer fra Odense kommune
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
Oplæg om kommunale tilsyn 22. jan 2009
Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Kan man bruge tilfredshedsundersøgelser i kvalitets og reformarbejdet? erfaringer Nykøbing Katedralskole.
Sårpleje i Aalborg kommune
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Den koordinerede ungeindsats
Velkommen til topmøde for ledere og mellemledere i Ældreområdet 18. og 19. Marts 2015 Ved ældrechef Lilian Jørgensen.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Seminar om implementering – Økonomistyrelsen (11. november 2010) Implementering af systemer Inspiration og erfaringer fra Post Danmark ved chefkonsulent.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Handleplaner for Mad og måltider
SUF - gevinstrealisering
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Målopfølgning - Økonomi-, Erhvervs- og Planudvalget
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Præsentationens transcript:

HelsingørModellen var nøglen - En workshop om udfordringer, muligheder og løsninger i arbejdet med medarbejderinddragelse i forandringsprojekter Introduktion: Lidt om, at jeg er forvaltningens kommunikationskonsulent, og at jeg i dag skal fortælle om den gode historie. Og så er det jo oplagt at starte med at give et eksempel på en god historie. Bagefter kan vi så tale om, hvorfor det er en god historie. Historieeksempel http://www.youtube.com/watch?v=p6EJfM59ZO4. Se det er en god historie.

Hvem er vi? Karen Marie Myrndorff Chef for den kommunale hjemmepleje Pia Larsen Faglig souschef for den kommunale hjemmepleje. Helsingørmodellen er organisatorisk forankret i Den kommunale hjemmepleje.

Helsingør Kommune 60.927 indbyggere i kommunen Ældreområdet 1 træningscenter 5 kommunale plejehjem 2 selvejende plejehjem 1 kommunal hjemmeplejeleverandør (80,5 %) 7 private hjemmeplejeleverandører (19,5 %) 1 Akutteam Budget for Den kommunale Hjemmepleje: 133 mio. kr. – Justeres månedligt via ABA. Budget for de 5 kommunale plejehjem: 167 mio. 2.718 forskellige brugere i Hjemmeplejen året (3.233 i alt) 509 plejehjemspladser.

Udfordringer Høje omkostninger til ekstern afløsning. Hjemmeplejen havde i 2006 30 vakante stillinger  Høje vikaromkostninger (18 mio. kr. i 2006). Rekruttering og fastholdelse. Skæv aldersfordeling (En stor andel af personale i 50+ kategorien). Stabilitet og kontinuitet i plejen. Mange vikarer betyder at der kommer mange forskellige hjælpere og risiko for fejl. Kvalitet i plejen Kvantitet ikke lig med kvalitet.

Resultat Omkostninger til ekstern afløsning reduceret til under det halve. Omkostninger faldet fra over 18 mio. i 2006 til 6,7 mio. kr. i 2009. Rekruttering og fastholdelse. Ikke længere vakante stillinger i ældreplejen. Mange uopfordrede ansøgninger. Stabilitet og kontinuitet i plejen. Færre eksterne vikarer  Færre forskellige hjælpere til brugerne. Stop for eksterne vikarer fra 11. sept. 2009. Mere brug af frivilligt merarbejde og timeafløsere. Kvalitet i plejen Medarbejdere har mere viden om de brugere de passer. Ældre oplever bedre kvalitet og kontinuitet i ydelserne.

Hvordan gjorde vi så det? Interesse for gaven frem for indpakningen. Helsingørmodellen (gennemført fra 2007-09). Deltagelse af mere end 700 ledere og medarbejdere fra alle faggrupper. Proces: Deltagerstyrede forandringsprocesser. Fokusgruppeinterview  Der fremkom 5 emner Samarbejde Image Elevers læring Kompetenceudvikling Anerkendende ledelse

Hvordan gjorde vi så det? - 2 Deltagerstyrede forandringsprocesser: Anerkendende tilgang – Fokus på de gode historier/erfaringer. Hvad vil vi gerne have mere af? Tragtmodellen Lederen styrer og faciliterer processen. Hvert delprojekt bygget op omkring 4 faser: Fase A: Lederen fastsætter rammebetingelserne ved hjælp af historiefortælling. Fase B: Lokal: Kreativ proces ved hjælp af tragtprincippet. Fase C: Lokal: Udarbejdelse af handleplaner og hvordan det gøres til gruppens virkelighed. Fase D: Opfølgning og evaluering.

Evaluering Helsingørmodellen blev evalueret af Argo. Effekter: Fokus flyttet fra ”klare alene” til at ”løse i fællesskab”. Øget kendskab til hinandens arbejdsområder. Vi har ændret vores holdning til at vi godt kan være stolte af vores arbejde. Vi får uopfordrede ansøgninger. Vi tages med på råd og tilskyndes til at komme med ideer. Stiller store krav til medarbejdere, ledere og særligt tillidsrepræsentanternes roller. Fælles opgave at tage ansvar for eleverne.

Hvad har vi lært af processen? Medarbejdere som facilitatorer. Det er hensigtsmæssigt at brede opgaverne omkring facilitering ud fra kun at være en lederopgave til også at omfatte medarbejderne. Ambassadører og proceskonsulenter. Ambassadører er en repræsentant for gruppen, som er med til at holde fokus på historien, når der kommer konkurrerende historier på banen. Proceskonsulenterne er nøglepersoner, som er vigtige i forhold til at bibeholde kompetencerne i at deltage i forandringsprocesser – også efterfølgende med nye problemstillinger.

Hvad har vi lært af processen? -2 Respekt omkring ideudviklingen. Lederen er facilitator, men ikke beslutningsmyndighed. Beslutninger træffes i fællesskab. Det betyder, at lederen skal give plads til eksperimenter, hvilket betyder at man skal være risikovillig. Medarbejderne skal tage ansvar – også omkring de svære beslutninger. Ingen implementering – løbende proces. Før: Arbejdsgruppe  Kommissorium  Handleplaner  Proces  Evaluering Nu: Rammebetingelser  Deltagerstyret proces  Handleplaner  Forandring  Ny proces Alle er ansvarlige for at deltage i processerne (ikke nødvendigvis på samme niveau). Stiller nye krav til både medarbejdere, tillidsfolk og ledere, som vi som organisation være opmærksom på. Vi skal turde at stille krav til hinanden.

Historien om besparelserne i efteråret 2009 Problemet Færre indvisiterede plejetimer Mindre behov for medarbejderressourcer For mange medarbejdere. Merforbrug i forhold til budgettet (4 mio. kr.). Behov for en forandringsproces. Fremgangsmåde Beregning af konsekvenser for hver gruppe. Proces i de grupper, hvor der var behov for reduktioner. Medarbejderne valgte selv løsningsmodellen. Fik omfattende konsekvenser for hverdagen i form af ekstra vagter, flere weekender, arbejder i andre grupper. Resultat Næsten alle grupper undgik afskedigelser. Vi hentede de 4 mio. kr. på 4 måneder.