Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering"— Præsentationens transcript:

1 Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Tænketank Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering

2 Tænketank som optakt til prioriteringer og indsatser hvert år
Arbejdet med budgetlægning og prioriteringer involverer mange mennesker på skolen - både ledelse og medarbejdere. I løbet af første halvår finder skolens ledelse temaer til bearbejdelse på årets TÆNKETANK – temaerne har afsæt i skolens strategiske overvejelser. Arbejdet med skolens handleplan kulminerer i august måned, hvor ledelse og medarbejdere med tværgående funktioner mødes i et døgn i TÆNKETANKEN. Temaerne for årets TÆNKETANK meldes ud i god tid, så deltagerne har mulighed for at drøfte tanker og idéer med deres respektive teams og øvrige kollegaer. På den måde er hver enkelt deltager klædt godt på til to intensive dage, hvor det er tilladt ”at tænke ud af boksen”, komme med skæve vinkler på velkendte opgaver, komme med forslag til nye måder at gøre tingene på, komme med projektforslag etc. Inden man tager hjem beslutter TÆNKETANKEN hvilke indsatsområder, der skal have højeste prioritet i det kommende kalenderår og ledelsen arbejder videre med de økonomiske rammer og muligheder. Efterfølgende præsenteres indsatsområderne i skolens samarbejdsudvalg, hvor de behandles og i sidste ende er det bestyrelsen, der vedtager Handleplanen og budgettet. I løbet af efteråret er mange af indsatsområderne ved at blive omsat til konkrete handlinger i organisationen. Nogle af indsatsområderne kan iværksættes forholdsvis hurtigt – andre kræver mere tid.

3 Sådan siger medarbejderne
”Kommer til at tænke på et digt af Michael Strunge, der handler om at være drømmenes bannerfører og dem, der folder drømmenes faner ud. Om at synge i specielle frekvenser, der får murerne af norm og ensartethed til at vælte. For mig rummer dette digt essensen af, hvad tænketank er for mig.” ”Noget som jeg specielt vil fremhæve, var at vi havde god tid til processen. Der var ikke et næste vi skulle nå, men der var god tid til at få de gode idéer. Dernæst er det jo SÅ positivt, at nogle af de ting, jeg var med til at ”finde på” også er dem, der bliver brugt ressourcer på næste år. Dette fortæller mig, at alt på Tænketanken ikke kun er vilde idéer, som aldrig bliver til noget. Det er rart at være en del af noget, som også bliver ført ud i livet!” ” Det er meget motiverende at deltage i en tænketank, når det efterfølgende viser sig, at nogle af de ting, der er i fokus på tænketanken, faktisk implementeres i skolens dagligdag umiddelbart efter.”

4 Formål At styrke det tværgående samarbejde på skolen
At stimulere processen omkring budgetlægning og prioriteringer At stimulere et udviklingsmiljø på skolen At definere og udpege centrale aktører 

5 i formulering af visioner og skabelse af udvikling på skolen!
Hvem deltager? Koordinatorer for uddannelserne De, som har tværgående funktioner International koordinator Praktikkoordinator Udviklingskonsulenter Uddannelsesvejledere Tillidsrepræsentanter Social koordinator Ledelsen Vi er centrale agenter i formulering af visioner og skabelse af udvikling på skolen!

6 Den bærende koalition Stærk følelse af ejerskab
Lyst til at gå både foran og bagved formulere ideer være risikovillige opfange behov og signaler støtte op om andre sikre forankring i organisationen) Koordinatorer er ”go be-tween’ers” Forpligtethed og ansvarsfølelse Fællesskab og sammenhold

7 Hvor kommer udvikling fra?
Ledelsen formulerer og viser vejen: Vi vil gerne have…. Vi skal nå…. I skal gå i gang med…. Det er vigtigt at… Medarbejderne opdager og eksperimenterer: Vi vil gerne prøve… Vi har fået en idé… Er der andre, der vil være med til…. Eller:

8 Én retning kan godt findes ad mange veje…

9 Den bedste arbejdsplads Det stærkeste faglige miljø
Tema for Tænketank 2012 Tema for Tænketank 2012 Den bedste arbejdsplads Det stærkeste faglige miljø Den bedste skole for eleverne Tydelighed og attraktivt samarbejde udadtil Skolens retning


Download ppt "Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google