Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afIngeborg Frandsen Redigeret for ca. et år siden
1
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige
2
Er lav produktivitetsudvikling i offentlig sektor et ”særligt problem”? Lav produktivitet i en del af privat sektor vil fordyre denne produktion – Prisen vil vokse – efterspørgslen falde – Markedet klarer tilpasningen Lav produktivitet i offentlig sektor i forhold til privat vil – give lavere kvalitetsudvikling i offentlig sektor i forhold til privat sektor – eller – højere skatter (og skatter er forvridende)
3
Baumol’s omkostningssyge Teorien 1.Produktivitetsudvikling er lavere i offentlig sektor end privat sektor 2.Lønningerne vokser lige meget i privat sektor og offentlig sektor 3.Enhedsomkostningerne vokser hurtigere i offentlig sektor end privat sektor 4.Hvis udvikling i kvalitet og niveau skal være ens i privat og offentlig sektor, vil offentlig sektor lægge beslag på en voksende andel af økonomien 5.= øget skattetryk
4
Offentlig serviceniveau og privatforbrug Antagelse: prod. vækst i privat sektor 1,5% og i off.sektor 0,5%.
5
Er produktiviteten dårlig i den offentlige sektor? Vi ved det strengt taget ikke – men en formodning om, at den er lavere end i privat sektor – Danmarks Statistik måler den lavere – Karakteren af produktionen (service) er anderledes – Offentlig sektor har ikke samme klare bundlinje som privat virksomhed – At undgå dårlige ”sager” vejer ofte tungere end produktivitet – Meget bureaukrati (stor styringsopgave) – Svært at skabe incitamenter til innovation
6
Måling af produktivitet Private sektor: – Gode muligheder indenfor fremstillingssektor – En udfordring indenfor service, men meningsfuld Offentlig sektor: – Næsten umuligt at gøre ordentligt – Traditionelt har nationalregnskabet opgivet at måle på andet end input, men nyt ”forsøg” Men et stort behov – Benchmarking en mulighed Selv benchmarking er svær
7
KORA-analyse af kommuner Problemer med benchmarking – Service skal måles uafhængig af ressourceforbrug – Kommuner har forskellige grundvilkår (befolkningssammensætning) – Kommuner kan prioritere forskelligt (dvs. forskellige målsætninger) DEA-analyse tager hensyn til alt dette – Konservativt mål
8
Potentiale Offentligt forbrug: 500 mia. Kommunerne: 49% Skoleområde, ældreområde og dagtilbudsområde peger på et potentiale på ca. 10% ca. 25 mia. i kommuner og evt. 50 mia. i hele offentlig sektor Baseret på benchmarking – de bedste kan nok også gøre det bedre Bemærk: et potentiale er ikke guld på gaden – Hvordan høstes potentialet? – Potentialet er ikke lige stort i alle kommuner
9
Sker der slet ikke noget i kommuner og regioner? Jo – tilsyneladende en hel del!
10
Pasningsudgifter, 0 - 10-årige, gennemsnitlig kommune Kommunernes regnskaber 2007-2013 Omfatter udgifter til såvel dagtilbud som SFO Uvægtet landsgns. ekskl. fem ø- kommuner 2013- prisniveau
11
Skoleudgifter, 6 – 16-årige, gennemsnitlig kommune Kommunernes regnskaber 2007-2013 Omfatter kommunale udgifter til såvel folkeskoler som private grundskoler Uvægtet landsgns. ekskl. fem ø- kommuner 2013- prisniveau
12
Ældreudgifter, over 75-årige, gennemsnitlig kommune Kommunernes regnskaber 2007-2013 Uvægtet landsgns. ekskl. fem ø- kommuner 2013- prisniveau
13
Indekstal for udgifter pr. relevant borger i den gennemsnitlige kommune Kommunernes regnskaber 2009-2013 Uvægtet landsgns. ekskl. fem ø-kommuner 2013- prisniveau 2009 = indeks 100
14
Sygehuses produktivitetsudvikling (pct.) 14 Kilde: Løbende offentliggørelse af produktivitet i sundhedsvæsenet 2012 (Sundhedsministeriet)
15
Gennemsnitlig liggetid på sygehuse i dage, 2008-2012 15 Kilde: Danske regioner
16
Antal ambulante behandlinger 2007-2013 16 Kilde: Danske regioner
17
Øget produktivitet kræver forandringer Nye løsninger opnås ved: 1.Ændrede rammevilkår 2.Lokal innovation – herunder velfærdsteknologi og organisatoriske ændringer 3.Konkurrence/inddragelse af private Vigtig grundtanke i Produktivitetskommissionens anbefalinger: Mere fleksibilitet til at løse opgaver på en ny og mere effektiv måde – Færre proceskrav – mere fokus på resultater i forhold til kerneopgaven
18
Udfordringer for produktivitetsudvikling Mange, men en vigtig gruppe har at gøre med incitamenter: – Incitamenter til innovation blandt ledere og medarbejdere – Incitamenter til ”performance” – Incitamenter til organisatoriske forandringer Eksempel: velfærdsteknologi – Stærk formodning, at ny teknologi kan spille en væsentlig rolle for øget produktivitet – Mange eksperimenter Hvordan sikrer vi, at den rigtig gode ide bliver udbredt? – I det mindste vigtigt, at kendskabet til de gode løsninger bliver udbredt – dvs. evidens
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.