Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Eksamen og eksamensbilag :
Kulturforståelse niveau C
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
AT - Viden i spil.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
MUNDTLIGT krav – form – indhold
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Synopsis VIP13 HH3.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Værkstedsundervisning
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Fagdidaktisk kursus i religion Nyborg d september 2013
Mundtlig matematik eksamen
Folkeskolens afgangsprøve
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Kompetenceudvikling i Studieområdet del 2
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Teoretisk pædagogikum
Velkommen til Metode i DIO.
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Infomøde om synteseopgaven
Om prøveformen Filosofi C.
AT-eksamen 2019.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Program onsdag den 20. marts 2019
Præsentationens transcript:

Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013

Faglige mål og eksamen Eleven prøves/vurderes i forhold til de faglige mål på B Synopsis: identifikation af psykologisk problemstilling (problemformulering) + undersøge vhj af psykologisk viden (teori og undersøgelser) + konkludere Selvstændig prøveform – stiller store krav til eleverne (så forbered dem godt – træning) synopsiseksamen 2013

Eksamensspørgsmål B. Eksamensspørgsmål på B: tema + bilagsmateriale Overskrift: Angiver kendt tema Mængde af bilag skal afpasses forberedelsestid – max 8 sider Ukendt materiale forsynes med kildehenvisninger Eksamensspørgsmål trækkes minimum 24 timer for prøvens afholdelse (elever kan forberede sig i grupper, dvs. Trække samme spørgsmål) – og man kan aflevere identisk synopsis Eksamensspørgsmål kan sendes elektronisk til censor – men altid i god tid før eksamen Hvis gruppesynopsis – overvej en oersonlig vinkel! synopsiseksamen 2013

Synopsis i psykologi Et skriftligt produkt i punktform → disposition Bruges som udgangspunkt for mundtlig præsentation og dialog→talepapir Skal ikke læses op til eksamen Åben for uddybninger og tilføjelser i den faglige dialog→ perspektivering Et eksemplar af synopsis udleveres om muligt til eksaminator og censor inden eksaminationens start Synopsis eksaminandens ejendom → skal ikke afleveres permanent + må ikke lægges til grund for bedømmelsen synopsiseksamen 2013

Hvad indeholder en synopsis? Præsentation af psykologifaglig problemstilling som eksaminanden selvstændigt har identificeret i materialet- evt. Med underspørgsmål Kort redegørelse for relevant psykologisk viden (teori, begreber og empiri) i forhold til den formulerede problemstilling Faglig begrundet stillingtagen til 2 + hvorvidt den kan bruges til at svare på det/de rejste spørgsmål (analyse + vurdering) Konklusion Perspektivering (alternative svar, hvad man kan bruge det til mm.) Udelukkende elevens arbejde på baggrund af eksamensspørgsmålet Selv formulere problemstilling (–er) og udarbejde en synopsis (kort resume af rejst problemstilling og undersøgelse) Synopsen er åben, dvs. lægger op til dialog – kan uddybes. synopsiseksamen 2013

24 timers synopsisprøve 24 timer: kendt tema men ukendt bilagsmateriale - læses og forstås på 2 timer (max 8 sider) Tilstræbe samme sværhedsgrad i eks.sp. på et givent hold Bilagsmateriale kan fx være avisartikler, tidsskriftartikler, lærebogsstof, uddrag af rapporter, beskrivelse af empiriske undersøgelser, dokumentarfilm osv. Eksaminanden skal selv finde vinkel på stoffet + inddrage relevant psykologisk viden→ analyse/diskussion af materialets problemstillinger Samtale: samtalen efter fremlæggelse af synopsen er en psykologifaglig samtale mellem eksaminand og eksaminator Eksaminand præsentation sin synopsis (eksaminator kan stille uddybende sp.mål undervejs) og dernæst faglig samtale, fx omkring eksaminandens undersøgelse, faglige perspektiver på tema mm. OBS: Synopsen og den rejste problemstilling som er fokus for eksamination Eksaminator skal facilitere – stille uddybende spørgsmål – ikke undervisning! Eksaminators opgave at sørge for et godt vurderinsgrundlag (de faglige mål). Censor kan stille uddybende spørgsmål til synopsen – og husk at det er synopsen, der skal danne udgangspunkt for eksaminationen. Censors opgave at vurdere I hvilket omfang eksaminanden lever op til de faglige mål, jvf. Læreplanen afsnit 2.1 – og at undervisning og eksamensspørgsmål lever op til gældende bestemmelser (jvf. Eksamensbekendtgørelsen) Censor skal sørge for ensartet behandling af elever/kursister – som ved alle eksaminer – som grundlag for en pålidelig bedømmelse. synopsiseksamen 2013

Vurdering Faglige mål – dvs. Grad af målopfyldelse Se beskrivelse af karakterer (12, 7 og 2) Beskrivelserne af karakterer ligger I jeres mappe under eksamen Vigtigt at træne eleverne så de har en fornemmelse af vurderingsgrundlaget – nemlig de faglige mål I forhold til præsentationen (og ikke synopsen) – synopsiseksamen 2013

Eks.sp. 24 timers synopsis Bilag: Etniske unges identitetsdannelse som minoritet i vestlige samfund (Tematisk overskrift) Bilag: Jihad - Made in Denmark (Politiken 30/10 05) Moderne kvinder kaster skam over trængte familier (Berlingske Tid. 27/9 05) Integrationen står i stampe (Berlingske Tid. 27/9 05) synopsiseksamen 2013

Eks. Sp. 24 timers synopsis Kriser og nytte af krisehjælp? (tema og titel) Ukendt materiale Jeg er tæt på at være den gamle Ditte (Helse 6, 2003) Terapi – undertryk dig selv (Politiken 6.3.2003) Kriseterapi (Anvendt psykologi, 2005,4. udg. s. 124-126) synopsiseksamen 2013

Ludomani – årsager, virkning, og muligheder for behandling Bilag 1: Politiken | 02.02.2010 | Et er spænding - noget andet er at regulere den Bilag 2: Politiken | 02.02.2010 | Jeg tror, det er arveligt Bilag 3:Information | 15.07.2009 | Spilmani: Spilproblemer tages ikke seriøst nok Bilag 4: Forskningsnyt fra Psykologi 2001. Psykologisk hjælp til ludomaner synopsiseksamen 2013

Mdt. Synopsiseksamen Eksaminationstiden er 30 minutter. Præsentation af synopsis + uddybende spørgsmål fra eksaminator (1/3 af eksaminationstiden) Samtale mellem eksaminand og eksaminator (2/3 af eksaminationstiden) synopsiseksamen 2013

Nogle erfaringer Vigtigt med træning i kompetencer (fx kritisk tænkning) og synopsis i undervisning Nogle elever for bundet af synopsis i eksamenssituationen – nogle læser op!! – træn mundtlig fremlæggelse Vigtigt at afpasse bilagsmængden Gem passende bilag i forbindelse med den tematiske gennemgang 10 minutters fremlæggelse synes for kort for nogle elever – især dem med 24 timers forberedelse (for meget i synopsen? ) Tendens til at den faglige samtale bliver systematisk overhøring i stedet for faglig samtale – ikke god praksis at censor eksaminerer i ’pensum’ Til tider problemer censor og lærer i voteringssituation – men klart at de faglige mål og bedømmelseskriterier skal danne grundlag for karakteren! synopsiseksamen 2013