Narrative strategier og fornyelse af velfærd

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). -
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
Assens Kommune 16. November 2012
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
MED-udvalget og strategisk skoleudvikling: Veje og vildveje
Styring og autenticitet
Styring og håndtering af dilemmaer
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
PPRs roller og kunsten at inkludere
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
Ledelse – i samspillet mellem kommune og civlsamfund
Mellem styring og faglighed Jagten på kvalitetens væsen EVA 10 år 15. September Klaus Majgaard.
Samskabende styringsdialoger En rejse gennem tre styringsfortællinger (med ophold ved de brændende spørgsmål fra 22. maj) Workshop Århus 4. Juni 2012.
Fremtidens offentlige styring Hvor er vi på vej hen efter NPM?
Styring og dilemmaspil Workshop
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Kampen om fremtidens kompetence- og dannelsessyn Lilleskolernes Ledertræf 20. september 2012.
Strategi som forandrings- skabende dialog
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Velkommen til pædagogisk dag!
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Hvad skal en vision kunne? Kommunalbestyrelsesmøde Hørsholm Kommune 8. oktober 2012.
Nyt partnerskab mellem stat og kommuner SF, Kommunalpolitisk landsmøde 6. februar 2011 Klaus Majgaard.
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategisk ledelse i kommuner Hvad skal en strategi kunne?
Styringens dilemmaer på beskæftigelsesområdet
Kvalitet i styringsdialog
Udviklingsstrategier for styring
Forsvarsakademiet 20. September 2012
Efter New Public Management
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Effektivitet, kvalitet og udvikling i daglig drift Konference om tværprofessionelle uddannelsesperspektiver Professionshøjskolerne, Aarhus 22. maj 2012.
Pædagogisk forår i København
Fremtidens styring Hvad er på vej?
Tre perspektiver på styringsmodellen: Fokus – Fornyelse - Dialog
Møllevangskolen 22. November 2012
Ny velfærd – Ny offentlig styring Tendenser og strategiske muligheder
Forandringsteorier som kortlægning af fælles praksis
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
Inklusion og inkluderende processer
Jagten på autenticitet i offentlig ledelse og styring
Lederkonferencen 9. juni 2010
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Visioner for fremtidens offentlige lederskab Dansk Kommunikationsforening 20. marts 2012.
Effektdokumentation i bibliotekerne: Får vi sat fokus på det væsentlige? Biblioteksledermøde 7. september København.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Mod en ny oprigtighed i offentlig styring: Fra sorteper til partnerskab KIOL 21. november 2012.
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Dialog og tillid som ny styringsdagorden
Præsentationens transcript:

Narrative strategier og fornyelse af velfærd Ledelse af samskabende processeer Varna Palæet 9. oktober 2012

Indhold Fastlåste fortællinger Fortællinger i bevægelse, eksempler: Inklusion Ny Nordisk Skole Den næste fortælling Ledelse som forandringsskabende dialog

Fastlåste fortællinger Individ Færdigheder Opportunisme Ekskludere Evidens Klare mål/ rene idealer Styringskæde Økonomi Fællesskab Dannnelse Medborgerskab Inkludere Erfaring Kompleksitet/ mangfoldighed Autonomi Kvalitet

Fastlåste fortællinger Åbenhed Individ Færdigheder Opportunisme Ekskludere Evidens Klare mål/ rene idealer Styringskæde Økonomi Fællesskab Dannnelse Medborgerskab Inkludere Erfaring Kompleksitet/ mangfoldighed Autonomi Kvalitet Refleksion/ Abstraktion Fundamentalisme

Fastlåste fortællinger Transformativ styring: Samskabelse og synergi “Frirummet..” “Den modige handling” “Vi har tillid, hvis du kan bevise, der ikke er grund til andet” Reflekteret styring: Forskellige kontekster og logikker “..vi blev mere og mere isolerede” Simpel styring: Mål - afvigelse

Fastlåste fortællinger De stærke dikotomier Det autonome subjekt Abstrakte idealer Med Det selvregulerende system Virkelighed Mod Lever i fortællinger og er organiserende for borgerrelationer, samarbejde og styringsteknologier

Fortællinger i bevægelse At forny velfærd og styring er at udvide og forny fortællinger - indefra

Fortællinger i bevægelse Eksempler på narrative ny-brud: Inklusion i dagtilbud og skole: Abstrakte kompetenceidealer Konkrete deltagelsesmuligheder Problemet-iboende-barnet Problemet-i-samspillet Diagnose Diagnose-i-kontekst Ekternalisering, bevidning, modplot Michael White

Fortællinger i bevægelse Eksempler på narrative ny-brud: Ny Nordisk Skole Indgreb Invitation Snævre kompetencemål Kompetence og deltagelse Individ vs. fællesskab Genopfindelse af fællesskaberne Rejsen og helten som NNS-metaforer Joeseph Campbell

Fortællinger i bevægelse Sæt fortællingen I bevægelse! Fortæl om episoder, som har med dette at gøre? Hvilke forbindelser får du øje på? Hvad vil du kalde disse fortællinger? Og hvilke andre er der? Hvordan ser du dette I et rum af autenticitet? Hvilke andre forbindelser og bevægelser fornemmer du kunne opstå? Transformativ styring: Samskabelse og synergi Hvordan vil du beskrive opgaven? Hvem deler den opfattelse? Hvem ser anderledes på den? Hvilke positioner og relationer bliver især bragt i spl? Reflekteret styring: Forskellige kontekster og logikker Hvad er opgaven? Hvordan er mål og succeskriterier? Hvilke forbindelser får du øje på? Hvem skal involveres? Simpel styring: Mål - afvigelse

Fortællinger i bevægelse Dikotomier i skred Subjekt/Objekt Deltagelse/interaktion Ideal/Virkelighed Kompleksitet/åbninger Med/Mod Gensidig afhængighed/anerkendelse Lær at lytte efter disse figurer Joeseph Cambpell

Ledelse er at forløse nye fortællinger og synergier Den næste fortælling Velfærd: Fra ret til en ydelse til ret til deltagelse Styring: Fra incitamentstyring til samskabelse Ledelse er at forløse nye fortællinger og synergier

Ledelse som forandringsskabende dialog Transformativ styring: Samskabelse og synergi Reflekteret styring: Meta-styring Simpel styring: Målstyring Integreret praksis

Ledelse som forandrinsskabende dialog Organisationen som en kæde af læringsrum Transformativ styring: Samskabelse og synergi Reflekteret styring: Meta-styring Simpel styring: Målstyring

Ledelse som forandrinsskabende dialog Rammesætning Transformativ styring: Samskabelse og synergi Rum for modige handlinger Laboratorier For refleksion over dilemmaer Netværk / partnerskaber Blød regulering Reflekteret styring: Meta-styring Få og langsigtede mål Klar forandringsteori og opfølgning Tydelig og ikke-ydmygende feedback Fjerne distraherende faktorer Simpel styring: Målstyring

Ledelse som forandringsskabende dialog Facillitering Være i det åbne – skabe tryghed omkring åbenheden Sætte ord på nye fortællinger Se det potentielle og nye Transformativ styring: Samskabelse og synergi Invitere - skabe nye møder Anerkende andre sprog og genrer Understøtte refleksivitet Reflekteret styring: Meta-styring Afklare Strukturere Afprøve Simpel styring: Målstyring

Ledelse som forandringsskabende dialog Transformativ styring: Samskabelse og synergi Reflekteret styring: Meta-styring Simpel styring: Målstyring Integreret praksis