Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afHedvig Mortensen Redigeret for ca. et år siden
2
NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). - Vejleder optræder som ekspert. - Ung overgår selv til EUD med mindre andet er aftalt. VI VIL NOGET ANDET OG NOGET MERE ! PÅ DE 3 OPHOLDSSTEDER: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder – dog hyppigere brug af flere og forlængede praktikker og brobygningsforløb. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). - Vejleder optræder som ekspert. - Ung overgår selv til EUD med mindre andet er aftalt. VI VIL NOGET ANDET OG NOGET MERE!
3
Projektet tager udgangspunkt i en systemisk tilgang målet er at relationerne ung-til-ung og ung-til-vejleder får ekstra stor opmærksomhed (relationer anskues som et subjekt-subjekt forhold, og ikke som subjekt-objekt). Projektet ser vejledning som en læreproces målet for vejledning er at skabe et rum for refleksioner (ikke at videreformidle ekspert-viden). Projektet stimulerer anvendelse af alternative – og mere krævende - vejledningsmetoder: I forumspil og gruppevejledning er den overordnede styrke, at eleven i et fællesskab med andre fremlægger og samtidig udfordres på sin fortælling om sig selv, på sine aktuelle handlinger og på det, eleven lægger til grund for sine valg/fravalg (narrativ metode) målet er at eleverne bliver udfordret på deres negative tanke-spiraler, ved at åbne op for ’de små fortællinger’, de små sejre, de små styrker, der gemmer sig i alt det negative.
4
HVAD VIL VI SKABE? Vi vil udvikle et unikt sammensat vejledningsforløb, bestående af følgende elementer; DET SÆRLIGE VEJLEDNINGSFORLØB forumspil gruppevejledning styrke- og mestringskort, anvendt i individuelle samtaler mentoring overgang til EUD/opfølgning PRODUKT: VEJLEDNINGS-SLANGEN (folde-ud-folder) Vi vil indsamle info omkring de aktuelle muligheder og krav på EUD i Vejle; De ønskede kompetencer hos eleverne de konkrete og aktuelle uformelle og formelle krav, der stilles til eleverne. De muligheder, som uddannelserne giver til kamp mod fordomme indenfor EUD PRODUKT: FAKTAKORT(til brug i det særlige vejledningsforløb )
5
HVAD VIL VI OPNÅ? ELEVERNE OPNÅR STØRRE SELVINDSIGT OG HØJERE GRAD AF AFKLARETHED ELEVERNE OPLEVER EN MERE MÅLRETTET, MERE INTENS OG OPTIMERET VEJLEDNING UU VEJLEDERE ARBEJDER MED ’DET SÆRLIGE VEJLEDNINGSFORLØB’ OG ’FAKTAKORT’ DER BLIVER ETABLERET EN MERE INTENS DIALOG MELLEM UU VEJLEDERE, LÆRERE PÅ EUD-INDGANGE OG ELEVERNE
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.