Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Møllevangskolen 22. November 2012

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Møllevangskolen 22. November 2012"— Præsentationens transcript:

1 Møllevangskolen 22. November 2012
Fortællinger skaber verden: Om hvordan vi definerer os selv og vores handlemuligheder gennem de historier, vi fortæller Møllevangskolen 22. November 2012

2 Hvad stof er Møllevangskolen gjort af?
Politikker Strukturer Rutiner Mennesker Bygninger Teknologier

3 Det stof, organisationer er gjort af
Organisationer er samvær (myriader af interaktioner), som organiseres under præskriptive, kausale og narrative temaer Narrative Plot - Modplot Kausale Ralph Stacey Årsag - Virkning Præskriptive Norm - Afvigelse

4 Kendetegn ved fortællinger
Intrige/Plot Behøver ikke “passe med” virkeligheden Kræver spænding mellem det normale og det afvigende Pendling mellem handlingslandskab og meningslandskab Ikke et spejl af virkeligheden, organiserer virkeligheden

5 Narrative fastlåstheder
Eksempler på plot: “Det urolige barn” “Det ustyrlige budget” “Modstand mod forandring”

6 Narrative fastlåstheder
De stærke dikotomier Subjekt/leder Abstrakte idealer Med Objekt/organisation Virkelighed Mod Lever i fortællinger og er organiserende for borgerrelationer, samarbejde og styringsteknologier

7 Narrative åbningerHive sig op ved håret
Udvikle styringen ved at kvalificere vores egen deltagelse

8 Narrative åbninger Der er altid mere at fortælle! Inklusion
Abstrakte kompetenceidealer Konkrete deltagelsesmuligheder Problemet-iboende-barnet Problemet-i-samspillet Diagnose Diagnose-i-kontekst Ekternalisering, bevidning, modplot Michael White

9 Narrative åbninger Bryde op i dikotomier og fastlåstheder
Subjekt/Objekt Deltagelse/interaktion Ideal/Virkelighed Kompleksitet/åbninger Med/Mod Gensidig afhængighed/anerkendelse Lær at lytte efter disse figurer Joeseph Cambpell

10 Diskussion Hvad er de stærke fortællinger om Møllevangskolen?
Hvad gør disse fortællinger muligt? Og hvad står de i vejen for? Hvad skulle en ny fortælling hedde? Og hvad kunne den åbne for?

11 Vi har høje ambitioner på alle børns vegne, fagligt og personligt
Vi har høje ambitioner på alle børns vegne, fagligt og personligt. Skolens voksne åbner verden for børnene blandt andet gennem fagene, og vi opdrager børnene til at søge mening og tage stilling. Det enkelte barn skal opleve at have værdi for fællesskabet. I fællesskabet lærer børnene om sig selv og andre. Børnegruppens mangfoldighed giver helt særlige udfordringer og helt særlige muligheder. Vi arbejder målrettet på at udvikle små og store fællesskaber i om omkring skolen. Forældrene inviteres altid ind i et forpligtende samarbejde om både det enkelte barn og om fællesskabet.


Download ppt "Møllevangskolen 22. November 2012"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google