Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afCaroline Lange Redigeret for ca. et år siden
1
Mellem styring og faglighed Jagten på kvalitetens væsen EVA 10 år 15. September 2009 - Klaus Majgaard
2
Hovedpointer Stigende krydspres mellem kvalitets- forventninger og knappe ressourcer •Nødvendigt at fokusere på langsigtet udvikling af kerneydelserne •Ydelserne er komplekse og baseret på deltagelse og samarbejde – og derfor kan pejlemærkerne for kvalitet kun findes gennem fælles søgen og dialog på tværs af styringsniveauer
3
To tilgange Lukket tilgang Afs æ t i abstrakte uddannel- sesidealer Mekanistisk evaluerings- model: •Input •Processer •Output/outcome Evalueringsk æ de OBJEKTIVERENDE TILGANG Å ben tilgang Afs æ t i det konkrete m ø de Kollaborativ s ø gen kvalitets- begreber og – indikatorer Mangfoldighed af genrer/ metoder Evalueringsf æ llesskab DIALOGISK TILGANG
4
Kan vi kombinere tilgangene? •Fundamentalisme: Vælge side! •Dekobling: Både-og (og evt. hykle) •Eksperiment: Samspil
5
Styringssystem Kvalitetsrapport/ Indikatorer Ledelsesdialog Laboratorier/ Evalueringsf æ llesskab
6
Grader af refleksion i kvalitetsdialog 1.Ad hoc: Regulering ud fra enkeltsager 2. Formaliseret: Forskrift af v æ rkt ø jer 3. Substantielt: Dialog om indhold 4. Idealt: V æ rdiafklaring Spektakul æ re pressesager med politiske reaktioner V æ rkt ø jer: L æ replaner, sprogvurdering Elevplaner, test, kvalitetsrapport Debat om p æ dagogiske tilgange i brugen af v æ rkt ø jer EKSEMPLER Debat om dannelses- og kompetenceidealer
7
Kæde af lærings- og ledelsesrum BorgerMedarbejder Institution Region Kommune Stat Demokratisk fornyelse af den offentlige sektor
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.