Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Effektdokumentation i bibliotekerne: Får vi sat fokus på det væsentlige? Biblioteksledermøde 7. september København.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Effektdokumentation i bibliotekerne: Får vi sat fokus på det væsentlige? Biblioteksledermøde 7. september København."— Præsentationens transcript:

1 Effektdokumentation i bibliotekerne: Får vi sat fokus på det væsentlige? Biblioteksledermøde 7. september København

2 Indhold Effektstyringens abstrakte logik Effektstyringens konkrete kontekster Styringens sprog: – Narrative – Kausale – Præskriptive Effektdokumentation som undersøgende dialog

3 Effektstyringens abstrakte logik Effekt Ressource Ressourcer Indsatser Effekter Kausalitet

4 Videns- erhverv Videns- erhverv Læsepolitik Effektstyringens konkrete kontekster Ressourcer Indsatser Effekter Livslang læring Livslang læring Sundheds- fremme Sundheds- fremme Medborger- skab Medborger- skab Oplysning Dannelse Oplysning Dannelse Mindske frafald Mindske frafald Byrum Omorganisering Budgetter Lokal- samfund Lokal- samfund Hvad er det væsentlige? Bryde social arv Bryde social arv

5 Fokusere eller sprede? Fundamentalisme “Biblioteket er, hvad det er” Institutionel integritet Fokusering Få effektindikatorer Hyper-responsivitet “Biblioteket er hvadsomhelst” Institutionel tilpasning Spredning Balancerede indikatorer

6 Hovedspørgsmålet Effektdokumentation rejser spørgsmålet om, hvad det væsentlige er Hvordan kan effektstyringen udvikle et sprog, der – kan behandle biblioteksverdenens kompleksitet – og vejlede målafklaring med interessenterne?

7 Styringens sprog Præskriptive Kausale Narrative Norm - Afvigelse Årsag - Virkning Plot – Modplot

8 1. Narrativer: Fortællinger om biblioteket Eksempler: “Dannelsesinstitutionen” “Lokalsamfundets hjerte” “Informationssamfundets spillehal” “Kamæleonen” “Hjælp uden klientgørelse” “Borgerservice” Eksempler: “Dannelsesinstitutionen” “Lokalsamfundets hjerte” “Informationssamfundets spillehal” “Kamæleonen” “Hjælp uden klientgørelse” “Borgerservice” Plot/ modplot Plot/ modplot

9 2. Kausale hypoteser: Sammenhænge mellem indsatser og effekter Eksempler: Hvordan bidrager biblioteket til lokalsamfundet? Hvordan fremmer biblioteket digitale kompetencer? Eksempler: Hvordan bidrager biblioteket til lokalsamfundet? Hvordan fremmer biblioteket digitale kompetencer? Årsag/ Virkning Årsag/ Virkning

10 3. Indikatorer: Sammenhænge mellem indsatser og effekter Eksempel: Lokalsamfundsfortællingen Langsigtede effekter: Mange selvorganiserede aktiviteter Kortsigtede effekter Høj deltagelse i arrangementer Eksempel: Lokalsamfundsfortællingen Langsigtede effekter: Mange selvorganiserede aktiviteter Kortsigtede effekter Høj deltagelse i arrangementer Opfyldelse/ Ikke-opfyldelse Opfyldelse/ Ikke-opfyldelse

11 Effektdokumentation som undersøgende dialog Individuelle brugere Individuelle brugere Politikere Foreninger Erhvervs- liv Erhvervs- liv Andre kultur- institutioner Andre kultur- institutioner Uddannelses- institutioner Uddannelses- institutioner Biblio teket

12 Dialog - forløb Invitere Fortælle Danne hypoteser Danne hypoteser Afprøve

13 Barrierer og åbninger? Forarmet styrings- kultur i kommunen Hvordan inviterer vi til en ny dialog Besparelser Hvordan bruger vi det, vi har, på det væsentlige?

14 Får vi fat på det væsentlige? “Det væsentlige” er ikke givet én gang for alle, men noget vi skaber og genskaber i den undersøgende dialog Tegn på, at vi er på rette spor: – Dialogen engagerer, høj deltagelse – Nye muligheder kommer til syne – Positioner/interesser træder i baggrunden


Download ppt "Effektdokumentation i bibliotekerne: Får vi sat fokus på det væsentlige? Biblioteksledermøde 7. september København."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google