Hvorfor individuel kompetencevurdering i AMU?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Advertisements

3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Teststrategi Engrosmodellen
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Fra ufaglært til faglært på kort tid!
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Real Kompetence Vurdering
De erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner skal fremover i langt højere grad end i dag bidrage til, at voksne med kort uddannelses-baggrund øger deres.
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
EU Socialfondsprojektet
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Realkompetencevurdering i Danmark
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Teststrategi Engrosmodellen
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Hvad er realkompetencevurdering?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Den teoretiske undervisning og teoriprøven
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
Arbejds- og Udviklingsgruppe Seminar 2
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Uddannelsesafklarende samtaler
AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009.
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Praktisk vejledning til Individuel Kompetencevurdering (IKV) i AMU Uddannelsesseminar på Koldingfjord – 26. august 2008 V. Mette Nørholm, Teknologisk Institut,
VIP2 5. november 2008 Historie om perlen. ”Pludselig var jeg meget dygtig” Målet med dagen – at I selv laver et KompetenceKort, dialog om muligheder for.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling Kompetenceudvikling af administrative medarbejdere.
Konference for det administrative personale Trin 1 afstignigsprøven - Rutebilchauffør 17. december 2007 Esbjerg Højskole.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Mærsk Nielsen HR At stille gode spørgsmål til vurdering af kompetencer EPOS - IKV-workshop 22. august 2008 Lizzie Mærsk Nielsen.
Praktikvejledertræf Realkompetencevurdering og individuelle uddannelsesplaner SOSU og PAU Efteråret 2015.
Seminar om efterværn i Ilulissat november 2010 vedr. Piareesarfiit i Grønland v/ Marie Pedersen u Den lokale erhvervsskole, daværende STI,
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Bilag 1. Forandringsteori for udviklingsprojektet ‘Struktureret IKV i AMU’ 1. Problembeskrivelse Der bliver gennemført for få IKV i AMU-forløb inden for.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Kollektiv afkortning AMU 2017.
Evaluering.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Analyse af prøveformer og test i BAI´s arbejdsmarkedsuddannelser gennem forsøg og evaluering BAI OUP 2015.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Erfaringer med test og prøver på BAI´s område
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
– hvordan får vi de ansatte med?
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Hvorfor individuel kompetencevurdering i AMU? Inspirationskonference om IKV i AMU Transporterhvervets Uddannelser 23. september 2014 Lizzie Mærsk Nielsen

Hvad er IKV i AMU? En MEGET stor hemmelighed for stort set alle voksne i hele kongeriget Danmark! ØV – ÆRGERLIGT – SPILD AF RESSOURCER - Men I kan gøre noget ved det!

Formålet med IKV i AMU Vurdering og anerkendelse af den enkelte persons realkompetencer Grundlag for videre deltagelse i voksen- og efteruddannelse

Hvad kan IKV i AMU gøre godt for? Forhindre, at voksne deltager i AMU, som de allerede har kompetencer i forhold til Bidrage til, at voksne får papir på de kompetencer, de allerede har Give voksne en individuel uddannelsesplan, der kan få stor betydning for de voksnes uddannelse, job og beskæftigelse BIDRAGER TIL EN MÅLRETTET KOMPETENCEUDVIKLING

IKV i AMU give god mening! - cases på IKV i AMU Fra flymekaniker til automatiktekniker Styrket faglig identitet af ufaglært ”madmor” i en daginstitution Vurdering af it-færdigheder, der er vigtige på arbejdspladsen – IKV i AMU i åbent værksted Vurdering af dagplejeres kompetencer Opkvalificering af social- og sundhedsassistenter, der arbejder med medicinadministration Behov for målrettet kompetenceudvikling i en lagervirksomhed

Kort om reglerne for IKV i AMU

Tip en 13’er om IKV i AMU

Hvem kan deltage i et IKV i AMU-forløb? Alle, der har adgang til uddannelser inden for AMU-lovens rammer, har mulighed for at deltage i IKV i AMU IKV i AMU er et tilbud til enkeltpersoner – og altså ikke noget, som en arbejdsgiver eller andre kan tvinge medarbejderne til at deltage i Uddannelsesudbyderen kan afslå at iværksætte IKV i AMU, hvis det på forhånd kan konstateres, at ansøgerens realkompetencer ikke - eller kun i meget begrænset omfang - indgår i det/de uddannelsesmål, der ønskes kompetencevurdering i forhold til

Faser i IKV i AMU Det egentlige IKV-forløb består af tre faser, men der er også en fase før selve forløbet: Før-fase: Generel information og rådgivning Fase 1: Forberedelse og tilrettelæggelse Fase 2: Afprøvning og vurdering Fase 3: Samlet vurdering og anerkendelse Faserne og aktiviteterne involverer i forskelligt omfang uddannelsesinstitutionen, deltageren og ind imellem også deltagerens ansættelsesvirksomhed

Kvalitetssikring af IKV i AMU Uddannelsesinstitutionen har metodefrihed og vælger altså selv hensigtsmæssige metoder til IKV-forløbet, men… Der kræves kvalitetssikring i form af troværdighed Der skal anvendes metoder, der sikrer sammenhæng mellem deltagerens faktiske realkompetencer og den anerkendelse, som vedkommende opnår

Kvalitetssikring af IKV i AMU Uddannelsesinstitutionen har metodefrihed og vælger altså selv hensigtsmæssige metoder til IKV-forløbet, men… Der kræves kvalitetssikring i form af pålidelighed Der skal anvendes metoder, der sikrer ’objektive’ eller ’neutrale’ resultater, som ikke er påvirket af lærer eller tilrettelæggelsesform

Kvalitetssikring i praksis Niveauet for AMU skal fastholdes ved anerkendelse af realkompetencer Bruge metoder, der måler ’det rigtige’ Inddrage flere metoder og/eller flere lærere Udarbejde faste procedurer for IKV i AMU Beskrive og begrunde proces og metoder Sikre, at de personer, der er involverede i IKV-forløb, er kvalificerede Evaluering af IKV i AMU-forløbene 12

Hvor lang tid? Et IKV i AMU-forløb kan vare i op til fem dage For flygtninge og indvandrere, som mangler dokumentation for kompetencer erhvervet uden for Danmark, kan IKV-forløbet vare i op til 10 dage NB. Tidligere var varigheden af et IKV-forløb mindst på ½ dag

Øvrig kompetencevurdering Personer, der deltager i IKV i AMU, skal have tilbud om at få vurderet deres basale færdigheder i læsning og i matematik Resultatet af en IKV i AMU kan i visse tilfælde motivere AMU-målgruppen til at påbegynde en erhvervsuddannelse gennem deltagelse i GVU GVU har sin egen kompetencevurderingsordning, som alle ansøgere skal gennemføre for evt. at få godskrevet dele af en erhvervsuddannelse på baggrund af realkompetencer

Hvem må foretage IKV i AMU? Alle godkendte AMU-udbydere må foretage IKV i AMU IKV i AMU kan kun foretages i AMU-regi og må derfor ikke udliciteres. Uddannelsesinstitutionen kan altså ikke anvende underleverandører i forbindelse med IKV i AMU Lærere, der gennemfører IKV i AMU, skal have de samme kvalifikationer som de AMU-lærere, der underviser inden for de konkrete AMU-mål Skolen kan ikke dispensere for myndighedskrav i et kompetencevurderingsforløb

Beviser for IKV i AMU IKV-deltagerbevis – som dokumentation for selve gennemførelsen af IKV i AMU AMU-uddannelsesbevis (-er) - når uddannelsesinstitutionen har vurderet, at deltageren har kompetencer, der svarer til henholdsvis en hel arbejdsmarkedsuddannelse eller et helt enkeltfag optaget i en FKB AMU-kompetencebevis - når uddannelsesinstitutionen har vurderet, at deltageren har kompetencer, der svarer til dele af en arbejdsmarkedsuddannelse eller et enkeltfag optaget i en FKB

AMU-uddannelsesplan Et resultat af IKV i AMU kan være en individuelt tilrettelagt uddannelsesplan, som f.eks. kan indeholde de dele af en AMU-uddannelse, som IKV-deltageren mangler for at kunne få et AMU-uddannelsesbevis Uddannelsesplanen kan være motivation for videre uddannelse i AMU-systemet

Økonomi Der opkræves ikke deltagerbetaling for IKV i AMU IKV i AMU er taxameterfinansieret Deltagerne kan opnå VEU-godtgørelse efter samme regler som deltagere i arbejdsmarkedsuddannelse Taxametret til IKV i AMU kan ikke bruges i forhold til kompetencevurderinger i relation til erhvervsuddannelser

Skolen som helhed skal: Sikre god information om IKV i AMU ved at være opsøgende i forhold til enkeltpersoner, virksomheder, jobcentre etc. Tilbyde IKV i relation til flere AMU-mål/AMU-pakker Have procedurer for hvem, der gør hvad på skolen Kvalificere faglærerne til at planlægge og gennemføre IKV i AMU Sikre, at det rent praktisk kan lade sig gøre at gennemføre IKV – også selvom det kan være dyrt Sikre god kvalitet i IKV Løbende kvalitetsudvikling gennem evaluering

IKV-deltageren skal: Være helt klar over hensigten med deltagelse i en kompetencevurdering – det er ikke undervisning! Bidrage til at dokumentere sine kompetencer, så faglæreren har et godt grundlag for at tilrettelægge kompetencevurderingen Deltage aktivt i løsning af de praktiske og teoretiske opgaver, der indgår i en IKV i AMU Melde klart ud, når der er noget, han/hun er usikker på – det giver ikke mening at gætte! Helst sige ”ja tak” til en individuel uddannelsesplan

Faglæreren skal: Tilrettelægge kompetencevurderingen, så alle kompetencerne i de udvalgte AMU-mål vurderes Sikre metoder, der reelt kan afdække kompetencerne – typisk behov for flere metoder Vurdere deltagerens kompetence på samme måde, som hvis det var en deltager i AMU Give en positiv og konstruktiv tilbagemelding til deltageren – NB. IKKE til virksomheden Give skolens administration besked på udstedelse af beviser til deltageren Udarbejde en individuel AMU-uddannelsesplan Tilbyde en vurdering af basale færdigheder

Metoder til afprøvning ved IKV i AMU

Metodevalg Der skal gennemføres en faktisk afprøvning af, om deltageren har de kompetencer, der er beskrevet i de arbejdsmarkedsuddannelser og/eller enkeltfag, der indgår i kompetencevurderingen Skolen skal anvende metoder, der er hensigtsmæssige, og som de anser for at være de bedst til at vurdere IKV-deltagerens kompetencer

Opgavernes udformning Skal afdække viden, færdigheder og kompetencer, der fremgår af AMU-målbeskrivelsen/-beskrivelserne Vælg flere forskellige opgavetyper Undgå for meget skiftlighed! Skal have en sværhedsgrad, der afspejler niveauet på et AMU-hold – altså for de deltagere, der får et AMU-uddannelsesbevis Kan med fordel afprøves på et eller flere AMU-hold Lad en kollega kvalitetstjekke opgaverne

Fokus på flere forskellig metoder - typisk ikke kun én metode Interview Multiple choice – lukkede svarmuligheder Test med skriftlige svar – åbne svar Opgaver med udgangspunkt i casebeskrivelser Mundtlig fremlæggelse af opgave Test med udgangspunkt i filmklip Rollespil Løsning af praktiske opgaver På skolen På arbejdspladsen eller et andet sted

Opmærksomhedspunkter ved multiple choice Hav altid mindst 3 svarmuligheder – gerne flere Vær opmærksom på at finde på realistiske forkerte svarmuligheder – det er svært! Husk en ”ved ikke”-mulighed – en IKV skal jo ikke være en gættekonkurrence! Fastsæt acceptabel fejlmargin, f.eks. max. 5 fejl ud af 30 spørgsmål Husk at multiple choice ofte ikke kan stå alene – der skal også andre vurderingsmetoder til

Ved praktiske opgaver IKV-deltageren løser en given opgave Simuleret virksomhed – rollespil Værksted på skolen Løsning af arbejdsopgaver i virksomheden Faglæreren vurderer og observerer Et kompetencevurderingsskema med beskrivelse af delmålene kan fungere som observations- og tjekskema

Kompetencevurderingsskema AMU-mål: 45074 Lagerindretning og lagerarbejde Delmål Kræver viden om, færdigheder i etc. Vurderingsmetoder (test, opgave, observation etc.) Faglærerens vurdering Deltageren kan efter gennemført uddannelse, i samarbejde med andre, medvirke til optimal og funktionel indretning af et lager hvor der tages hensyn til gældende sikkerheds- og arbejdsmiljøregler, grundlæggende lagerfunktioner, kapacitetsudnyttelse, varesortiment, tekniske hjælpemidler, håndtering, reolplacering og transport- og køregange. Endelig kan deltageren desuden selvstændigt anvende almindeligt forekommende tekniske hjælpemidler til lagerarbejde herunder; emballering, afmærkning, opbygning og sikring af varer på paller, i forbindelse med plukning og klargøring af varer til forsendelse. Deltageren kan medvirke til optimal og funktionel indretning af et lager, hvor der tages hensyn til gældende sikkerheds- og arbejdsmiljøregler, grundlæggende lagerfunktioner, kapacitetsudnyttelse, varesortiment, tekniske hjælpemidler, håndtering, reolplacering og transport- og køregange. Viden om sikkerheds- og arbejdsmiljøregler Kendskab til grundlæggende lagerfunktioner Viden om kapacitetsudnyttelse og varesortiment Viden om regler for transport- og køregange Kendskab til optimal reolplacering Multiple choice – 20 opgaver En teoretisk opgave, hvor deltageren skal vise kendskab til optimal reolplacering Praktisk opgave: ”Du skal gennemføre en ordre fra start til slut. Se opgavebeskrivelse A”   Endelig kan deltageren desuden selvstændigt anvende almindeligt forekommende tekniske hjælpemidler til lagerarbejde herunder; emballering, afmærkning, opbygning og sikring af varer på paller, i forbindelse med plukning og klargøring af varer til forsendelse. Viden om emballering og afmærkning Kan udføre emballering og afmærkning Viden om opbygning og sikring af varer på paller Kan i praksis udføre opbygning og sikring af varer på paller Viden om tekniske hjælpemidler samt færdigheder i at anvende dem Multiple choice – 10 opgaver ”Du skal gennemføre en ordre fra start til slut. Se opgavebeskrivelse A”

Praktiske forhold Skriftlige opgaver skal være overkommelige at rette Praktiske muligheder og begrænsninger It-udstyr til rådighed Værkstedfaciliteter skal være til rådighed Mulighed for at vurdere flere ad gangen Etc.

Eksempler på afprøvningsmaterialer fra andre efteruddannelsesområder

AMU-mål: 45588 Fugning – personlig sikkerhed ved fugning mv. Eksempel på praktisk opgave I tømrerværkstedet finder du et hus, hvor du skal udføre fugning med materialet, som du lige har haft en test i. Udfør fugningen.

Afslut altid en IKV med en AMU- uddannelsesplan Individuel AMU-uddannelsesplan IKV-deltagerens navn: Jesper Hansen Adresse: Jernbanegade 45, 5000 Odense Tlf.nr./mobil/e-mail: 12 34 56 78, jesperhansen@ikv.dk Evt. stilling og ansættelsessted: Chauffør, Vognmand Pedersen Uddannelsesplan gældende for perioden: Oktober-november 2014 Skolens virksomhedskonsulent: Lise Nielsen, AMU Høj, tlf.: 87 78 87 78, ln@amu.dk Kvalificering gennem deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser AMU-mål Omfang i dage Uddannelsessted Tidspunkt for gennemførelse Evt. udgifter samt godtgørelser 43962 Køreteknik og ny teknologi 2 AMU Høj 6.-7. oktober 2014 244 kr. i deltagerbetaling. VEU-godtgørelse. 45126 Køreteknik, miljø og arbejdsfunktioner 3 8.-10. oktober 2014 366 kr. i deltagerbetaling. VEU-godtgørelse. 45082 Manøvrering, forsikring og færdselsregler 17.-19. november 2014 Afslut altid en IKV med en AMU- uddannelsesplan

God arbejdslyst med IKV i AMU! Husk at søge hjælp i ”biblen”