Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning."— Præsentationens transcript:

1 Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning

2 Velfærdsaftalen om VEU, 2006 Massivt løft i VEU-indsatsen: Ekstra 2 mia. kr. til: - De basale kundskaber skal forbedres – 40.000. årlige deltagere i FVU (læse, stave, regne). - Pulje på 1 mia. kr. til erhvervsrettet VEU. - Øget anerkendelse af realkompetencer. - Bedre tilbud til tosprogede. - Bedre tilbud på videregående niveau. - Flere voksenlærlinge og jobrotation. - Bedre vejledning og rådgivning.

3 Kortuddannedes deltagelse i VEU ­Ufaglærte og kortuddannede deltager mindst i VEU. De er generelt mindre opsøgende eller initiativ- tagende i forhold til uddannelse end andre grupper. ­Deltagelse i VEU er relativt lav blandt små og mellemstore virksomheder, især virksomheder med under 10 ansatte. ­Halvdelen af private virksomheder og hver syvende offentlige virksomhed angiver ikke at foretage systematisk afdækning af behov for kompetenceudvikling. ­Gruppen af ufaglærte er i mindre omfang end andre grupper ansat på virksomheder, der angiver at afdække medarbejdernes uddannelsesbehov. Kilde: Trepartsudvalgets kortlægning af VEU-indsatsen i Danmark (2006)

4 Hvordan ser VEU-området ud i dag? ­Mange udbydere. ­Mere salg end egentlig vejledning. ­Kapaciteten i forhold til uddannelsesplanlægning er begrænset. ­Uensartet VEU-praksis herunder IKV/(IKA) ­Indsatsen er ikke koordineret i forhold til en større arbejdsmarkedspolitisk strategi – eksempelvis i forhold til flaskehalsproblemer. ­Almene og erhvervsrettede er sjældent koordinerede.

5 Omfanget af voksenvejledning på erhvervsskoler og VUC ­75 pct. tilbyder både vejledning og rådgivning. ­10 pct. tilbyder ikke vejledning eller rådgivning. ­90 pct. af VUC’erne har fokus på vejledning af voksne. ­50 pct. af erhvervsskolerne har fokus på virksomhedsrettet rådgivning. ­På VUC gennemføres 80 pct. af vejledningen af vejledere. ­På erhvervsskolerne gennemføres 60 pct. af vejledningen af konsulenter og sekretariats- medarbejdere. Kilde: Undersøgelse af voksenvejledning, Teknologisk Institut (februar 2007).

6 5 initiativer til bedre vejledning og rådgivning ­Voksenvejledningsnetværk samt opsøgende FVU 90 mio. kr. ­Uddannelsesambassadører og virksomhedsnetværk10 mio. kr. ­Bedre samspil og overvågning 0 mio. kr. ­Nationalt center for kompetenceudvikling13 mio. kr. ­Voksenvejledningsportal12 mio. kr. I alt 125 mio. kr. Efter 2009: Årlig reserve på 42 mio. kr.

7 De foreslåede initiativer vil samlet set sikre: ­Styrket opsøgende vejledning og rådgivning over for især kortuddannede og SMV. ­Større sammenhæng i den borgervendte voksenvejledning om VEU. ­Professionalisering af voksenvejledningen via opkvalificering af vejledere/rådgivere. ­Etablering af virksomhedsnetværk. ­Bedre samspil i vejlednings- og rådgivnings- indsatsen på lokalt, regionalt og nationalt niveau. ­Lettere adgang for brugerne til information og vejledning om voksen- og efteruddannelse. ­Et bedre, evidensbaseret grundlag for at vurdere effekterne af VEU og de nye vejledningsinitiativer.

8 STYRKET SAMMENHÆNG I RÅDGIVNINGSSTRUKTUREN FOR VOKSENVEJLEDNING

9 ­Én indgang til vejledning/rådgivning. ­Tilbyder relevante VEU-tilbud og rådgiver om kompetenceløsninger. ­Koordinerer og skaber sammenhæng i uddannelsestilbuddene og vejledningen. ­Sørger for at almene og erhvervsrettede tilbud spiller bedre sammen. VEU-INSTITUTIONER

10 ­Fokus på ledige, ­Er ansvarlig for beskæftigelsesindsatsen, ­Sørger for hurtigt jobmatch, ­Initierer beskæftigelsesfremmende indsatser (f.eks. voksenlærlinge, jobrotation, flaskehalsinitiativer) ­Har vejledningstilbud. BESKÆFTIGELSESFREMMENDE AKTØRER

11 ­Bidrager med rådgivning om innovation og iværksætteri for især små og mellemstore virksomheder. ERHVERVSFREMMENDE AKTØRER

12 Bedre samspil og overvågning af voksenvejledningen ­Ca. 20 lokale voksenvejledningsfora skal skabe bedre kvalitet, sammenhæng og effekt i den offentlige vejledning af voksne. ­4 regionale voksenvejledningsfora skal forestå strategisk dialog om voksenvejledning og uddannelsesrådgivning samt understøtte regionernes beskæftigelses- og vækststrategier. ­Oprettelse af nationalt råd for voksenvejledning, der skal overvåge indsatsen og rådgive undervisningsministeren omkring voksenvejledning.

13 Nationalt center for kompetenceudvikling ­Indsamler viden om udvikling i VEU og formidler resultater fra undersøgelser og evalueringer. ­Evaluerer og dokumenterer effekterne af voksenvejledningsinitiativet med henblik på evaluering i 2009. ­Gennemfører effektanalyser af VEU-indsatsen, bl.a. som led i Trepartsudvalgets opfølgning. ­Formidler ny viden om voksenvejledning og metoder, der kan understøtte systematisk kompetenceudvikling.

14 Voksenvejledningsportal ­Internetbaseret vejledningsportal for voksne brugere har 3 formål: ­Back-up system, vidensbank, hjælpeværktøj for professionelle og ikke-professionelle vejledere. ­Indgang for virksomheder om udbud af uddannelser, støttemuligheder, planlægnings- værktøjer. ­Indgang for voksne beskæftigede, som på egen hånd vil søge information og vejledning.


Download ppt "Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google