Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Arbejds- og Udviklingsgruppe Seminar 2

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Arbejds- og Udviklingsgruppe Seminar 2"— Præsentationens transcript:

1 Arbejds- og Udviklingsgruppe Seminar 2
Velkommen til TUP12 Arbejds- og Udviklingsgruppe Seminar 2

2 Dagens program IKV i AMU? Øvrig kompetencevurdering Beviser
Formål, baggrund, målgruppe Faserne: Før, 1, 2 og 3 Kvalitetssikring Øvrig kompetencevurdering Beviser Kvalifikationer og kompetencer

3 IKV i AMU ”Realkompetence omfatter, som tidligere nævnt, en persons samlede viden, færdigheder og kompetencer. Det gælder, uanset om de er erhvervet i det formelle uddannelsessystem, i arbejdslivet, ved højskoleophold, på aftenskole, ved frivilligt foreningsarbejde eller lignende.” Kilde:

4 IKV i AMU er en vurdering – og ikke vejledning eller undervisning.
IKV i AMU er et værktøj til at vurdere de af IKV-deltagerens realkompetencer, der svarer til beskrivelserne i de godkendte handlingsorienterede mål for arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i FKB. Det vil sige, at alle de realkompetencer, som personen i øvrigt måtte have, ikke er relevante at inddrage i en IKV i AMU.

5 Resultatet af IKV i AMU Resultatet af IKV i AMU bliver enten en ikke-anerkendelse eller en anerkendelse af deltagerens realkompetencer i form af: AMU-uddannelsesbevis(er) og/eller AMU-kompetencebevis samt en tilpasset AMU-uddannelsesplan, når deltageren ønsker en sådan.

6 Individuel Kompetence Vurdering
IKV i AMU er altid et tilbud til den enkelte borger/person. Det gælder, uanset hvem der tager initiativ til iværksættelsen af en IKV i AMU. En IKV i AMU er altid et individuelt forløb, hvor den enkelte persons realkompetencer er i centrum, og som afholdes inden for AMU-lovens rammer.

7 Målgruppe Alle der har adgang til uddannelse inden for AMU-lovens rammer, har mulighed for at få foretaget en IKV i AMU.

8 Faser og metoder IKV-forløb nogle grund- og fællestræk i form af en række faser og aktiviteter i de enkelte faser. Faserne og aktiviteterne involverer i forskelligt omfang uddannelsesinstitutionen, deltageren og indimellem også deltagerens ansættelsesvirksomhed. Det egentlige IKV-forløb består af tre faser, men der er også en fase før selve forløbet: Før-fase: Generel information og rådgivning Fase 1: Forberedelse og tilrettelæggelse Fase 2: Afprøvning og vurdering Fase 3: Samlet vurdering og anerkendelse

9 Faserne i IKV Før-fase: Generel information og rådgivning
Fase 1: Forberedelse og tilrettelæggelse Fase 2: Afprøvning og vurdering Fase 3: Samlet vurdering og anerkendelse

10 IKV i AMU Før-fase: Generel information og rådgivning Fase 1: Forberedelse og tilrettelæggelse Fase 2: Afprøvning og vurdering Fase 3: Samlet vurdering og anerkendelse Uddannelsesinstitutionen: Informerer på hjemmeside Udsender brochurer Indrykker avisannoncer Har IKV- kontaktperson på institutionen Kontakter og opsøger virksomheder Andet Deltageren: Indsamler og afleverer skriftlig dokumentation Fastlægger målestok (arbejdsmarkedsudda nnelser/ enkeltfag optaget i FKB) Fastlægger metoder Tilrettelægger deltagerens IKV- forløb med opgaver, cases, test mv. Vurdering 1: Interviewer deltageren om afleveret skriftlig dokumentation Vurdering 2: Afprøver deltagerens realkompetencer via teoretiske og praktiske opgaver, øvelser, test, cases og lignende Demonstrerer og dokumenterer sine realkompetencer Vurdering 3 : Udsteder AMUuddannelsesbevis ( er) og/eller AMU- kompetencebevis for anerkendte realkompetencer Udarbejder eventuelt individuel AMU- uddannelsesplan AMU-beviser og AMU-uddannelsesplan tilhører deltageren Det er vigtigt, at de forskellige faser fremstår som et sammenhængende forløb, der giver mening for den enkelte.

11 Medarbejdernes forskellige kompetencebehov kan opfyldes på flere måder.

12 Ad A. Intern virksomhedsoplæring Nogle af medarbejdernes kompetencebehov er virksomheden selv i stand til at opfylde, for eksempel ved hjælp af introduktionsprogrammer, sidemandsoplæring, jobtræning, mentoring og lignende. Ad B. Private kursusudbydere og konsulentfirmaer Andre kompetencebehov opfyldes i forbindelse med udviklingsprojekter, hvor der måske benyttes eksterne rådgivere, konsulent- og private kursusfirmaers udbud mv. En kursusafdeling på en offentlig uddannelsesinstitution kan sagtens være leverandør på alle disse felter, men det vil altid være på lige fod med andre private leverandører, det vil sige, at der vil være tale om indtægtsdækket virksomhed (IDV).

13 Ad C. Offentlige uddannelser Endelig kan virksomhedens kompetencebehov blive opfyldt ved at anvende uddannelsesinstitutionernes offentlige tilbud om eksempelvis forberedende voksenundervisning (FVU), almen voksenuddannelse (AVU), Dansk som andetsprog, grunduddannelse for voksne (GVU) eller arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU).

14 Øvrig kompetencevurdering
Alle der deltager i AMU-uddannelse eller IKV i AMU skal tilbydes at få vurderet deres basale færdigheder: Læsning, skrivning, stavning, regning eller matematik Deltageren skal tilbydes vejledning om relevant læse-regne-undervisning. Vurdering af basale færdigheder er en tillægsaktivitet til IKV, da den i sit formål, mål osv. falder uden for rammerne af IKV i AMU. Håndbogen s. 28

15 Kvalitetssikring AMU-uddannelsernes kvalitet og niveau må ikke forringes ved anerkendelse af realkompetencer. De skal svare til de realkompetencerne i de godkendte AMU-uddannelsesmål optaget i FKB Kompetencernes art, omfang og niveau skal svare til de kompetencer, som uddannelsesinstitutionen normalt lægger til grund for udstedelse af AMU-bevis til deltagere, der har gennemført undervisning if. det samme AMU-uddannelsesmål.

16 Udstedelse af certifikater
En uddannelsesinstitution kan udsteder certifikater til en deltager i IKV i AMU, hvis uddannelsesinstitutionen vurderer og kan anerkende, at deltageren har dokumenteret realkompetencer, der svarer til kompetencerne i det AMU-uddannelsesmål, der udstedes certifikat for. Det er en forudsætning, at alle eksplicitte myndighedskrav er opfyldt. Stilles der fx krav fra myndigheden om, at en specifik prøve skal være aflagt, skal deltageren have aflagt denne prøve. Prøven kan indgå i en IKV i AMU. Krav om gennemført ‘uddannelse, der ikke er nærmere angivet, kan opfyldes på forskellig vis. Håndbogen s. 20

17 Udstedelse af certifikater
IKV-deltagerbevis: skal altid udleveres efter endt IKV-forløb AMU-kompetencebevis: hvis deltageren har fået anerkendt realkompetencer, der svarer til dele af AMU-uddannelser eller enkeltfag optaget i en FKB AMU-uddannelsesbevis: hvis deltageren har fået anerkendt realkompetencer, der svarer til en eller flere hele AMU-uddannelser eller enkeltfag optaget i en FKB. Der anvendes samme bevis som hvis deltageren havde fået udstedt beviset efter endt undervisning i AMU-uddannelsen eller enkeltfaget.

18 Udstedelse af certifikater
Individuel AMU-uddannelsesplan Resultatet af IKV i AMU, der tager afsæt i deltagerens anerkendte realkompetencer Den indeholder de ikke-anerkendte dele af og de hele AMU-uddannelsesmål, som deltageren gerne vil gennemføre Uddannelsesinstitutionen fastlægger selv formen for uddannelsesplanen

19 Maersk-Nielsen tip

20 Kvalifikationer & kompetencer
Et ultrakort forsøg på en afklaring Af Jørgen Houge Laursen, Tietgen

21 Kvalifikationer og kompetencer
Individuelle kvalifikationer kan inddeles i 3 grupper: Almene kvalifikationer: Færdigheder som læse, skrive og regne, fremmedsprog m.m. Faglige kvalifikationer: Færdigheder der er knyttet til arbejdslivet fx maskinbetjening, juridisk sagsbehandling m.m. Personlige kvalifikationer: egenskaber som samarbejdsevne, selvstændighed, kreativitet m.m.

22 Kvalifikationer og kompetencer
Anvendes de almene-, faglige- og personlige kvalifikationer i samspil i en aktuel arbejdssituation, er der tale om kompetence

23 Eksempler på kompetencer
Køre bil Kvalifikationer: færdselsregler, betjening af speeder, kobling, gear, bremser, blinklys ved sving etc. Køre cykel Kvalifikationer: færdselsregler, hastighed i forhold til balance, brug af forbremse, fodbremse, gear

24 Kompetence Formel: ret, bemyndigelse Reel: evne

25 IKV Formel kompetence Certifikat Adgangsgivende Reel kompetence
Meritering Dokumentation Vurdering FKB Kvalifikationer

26 IKV Funktionærloven Formel kompetence Lønadministrations-arbejde
”Certifikat” Meritering Dokumentation 40394 Anvendelse af funktionærloven Vurdering Lovens dækningsområde Opsigelsesvarsler Misligholdelse Fratrædelsesgodtgørelse Etc

27 IKV- 2. fremmedsprog E-niveau
Formel kompetence Arbejdet i kiosk i Köln i 3 år 2. Adgangsgivende Meritering Dokumentation Vurdering Samtale Lytte og læse Skriftlig kommunikation 44979 Jobrelateret fremmed- sprog med basalt ord- forråd


Download ppt "Arbejds- og Udviklingsgruppe Seminar 2"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google