Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad er realkompetencevurdering?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad er realkompetencevurdering?"— Præsentationens transcript:

1 Hvad er realkompetencevurdering?
Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Ulla Nistrup

2 Hvorfor ny lov om RKV Støtte til livslang læring
Motivation til videre uddannelse gennem anerkendelse af det, den voksne tidligere har lært Accept af, vi lærer andre steder end i formelle uddannelser Ophævelse af de formelle uddannelsernes monopol Udveksle ikke-formel og uformel læring til formelle uddannelsesbeviser Målrette uddannelse til den enkeltes behov Ressourcebesparende for samfundet Undgå dobbeltlæring for den enkelte Skræddersyede uddannelse på uddannelserne Skabe fleksibilitet og mobilitet på arbejdsmarkedet ’Flexicurity’ og ’mobication’ (jf. Ove Kaj Pedersen CBS m.fl.) Ikke blot en trend i DK, men en trend tendens der er i hele EU den rige vestlige verden Henvise til Chr. Helms Jørgensens artikel Øget demokratisering og ligheds gennem uddannelse Øget effektivitet og individuelle valg i uddannelsessystemet mobilitet og fleksibilitet Kritik af at formelle beviser fører til status og magt – formelle beviser er en værdi i sig selv Den sociale position skal føre til indflydelse og status – alle skal have mere værdi gennem deres reelle status. Liberalistisk eller popularistisk tilgang Ove Kaj Pedersen og Søren Kaj Andersen rapport: Uddannelse får øget betydning for samfundet og kædes sammen med samfundsudviklingen Sikre fremtidens mobilitet gennem kombinationen af læring gennem uddannelse med tillæring gennem praksis Mobilitet : geografisk mobilitet, jobmæssig mobilitet, funktions mobilitet (flytte funktion) inden for en virksomhed, Transitionel mobilitet (skrift fra udd, -job, fra ledighed til arbejde, fa orlov til job mv.)

3 Hvad er realkompetencer
Realkompetencer er en persons samlede viden, færdigheder og kompetencer Realkompetencer kan være lært i arbejdslivet i fritidens foreningsliv, på oplysningskurser, på højskoler, i netværk, på nettet mm. i uddannelser og på kurser (formelle) Henvise til redegørelsen til folketinget og håndbøgerne

4 2007 loven om RKV Ænder IKV i AMU og GVU Indfører IKV på VVU og diplom
Vurderinger fører nu til beviser Indfører IKV på VVU og diplom Kan få RKV til adgang og beviser Indfører IKV på AVU og almen gymnasial Kan opnå beviser (men ikke adgang) Vurderingerne er gælder over hele landet Klagegange på alle områder - minus AMU CIRIUS har ansvaret Henvise til 556 af 6. juni 2007 samt en lang række andre love eller håndbøgerne fra UVM

5 Fælles principper Den enkelte har ret til IKV/RKV
Det er frivilligt – det er et tilbud IKV/RKV er gratis for kortuddannede Den enkelte skal bidrage til dokumentationen Kompetencevurdering altid med udgangspunkt i uddannelsernes faglige mål eller adgangskrav Resultatet af vurderingen dokumenteres ved beviser Kvalitetssikring – ikke niveauforringe uddannelserne, pålidelige og troværdige vurderinger, synlige processer IKV/RKV er en sammenhængende proces Henvise til loven og håndbøgerne fra UVM EU guidelines er optaget af de samme principper, på et område adskiller DK sig dog idet man i EU opfordrer til at det er uafhængige instanser der vejleder og bedømmer rk.

6 Realkompetenceproces - UVM
Dokumentation Vurdering Afklaring og information Anerkendelse - adgang til - bevis for - uddannelsesplan til formel uddannelse Afklaring, information og vejledning Hvorfor? Hvad? Hvor? Hvordan? Dokumentation At sandsynliggøre det vi kan i forhold til mål og krav Dokumenter, produkter, beviser, udtalelser Resultater fra opgaver, test, praktisk afprøvning Portfolio, selvvurderinger, samtaler Vurdering At skønne, måle og bedømme i forhold til mål og krav Anerkendelse (eller ikke anerkendelse) At opnå og få Adgang til uddannelse Kompetence- og uddannelsesbeviser Uddannelsesplan målrettet ens behov og ønsker Lineær eller cirkulær successiv proces der viser den Afgrænset proces som ligger inden for lovens rammer. Tydeliggør begreberne Hvorfor er den ikke god nok? For forenklet Rummer ikke før og efter

7 IKV faser Faser Indhold Skolens opgave Før fasen
Deltagerens opgave Før fasen Information og rådgivning Opsøger og informerer Afklarer muligheder på institutionerne Fase 1 Forberedel-se Dokumentation og målestok Finder målestok, Planlægger forløb Vælger materiale Indsamler dokumentation Fase 2 IKV Afprøvning og vurdering Synliggør rk. vha. valgte metoder Demonstrerer og dokumenterer rk. Fase 3 IKV Samlet vurdering og anerkendelse Afgør art og omfang af rkv. Giver beviser Ejer beviser & indv. uddannelsesplan Fase 4 Uddannelse Opfølgning m. uddannelse Planlægger uddannelsesforløb Deltager i uddannelse Matrix fra AMU med tydelig præcisering af

8 Arbejde med realkompetencer Kontekst
Afklaring Dokumentation Vurdering i forhold til Dokumentation Vurdering Anerkendelse fører til Formelle uddannelser Formelle uddannelsers mål Billede af kompetencer i forhold til formelle uddannelsers mål - Adgang og beviser - Plan til formel uddannelse Virksomheder Afdelinger Faggrupper Strategiske mål Kompetencekrav Jobprofiler Billede af medarbejdernes kompetencer og udd. behov . - Planer for formel og ikke formel uddannelse Brancher/ Fagområder Fremtidsmål og kvalifikationskrav Billede af kvalifikationer og udd. behov inden for området - Plan for fremtiden i faget 3. sektor Konkrete ikke-formel og uformel læring i 3. sektor Dokumenter på kompetencer tilegnet i konkrete uformelle ikke-formelle sammenhænge Individer Grupper Bagudrettet eller fremadrettet til egen mål og livsforløb Billede af kompetencer og udviklingsmuligheder - Plan for fremtiden Tilgang Der findes mange forskellige perspektiver og kontekster for dokumentation hvor realkompetencer dokumenteres og vurderes med forskellige formål og resultater. Den enkelte person kan opleve at der forud for det formelle uddannelsessystems anerkendelse ligger en række dokumentations og vurderingsprocesser Dokumentationsmateriale fra alle disse sammenhænge indgår til tider og i forskellig grad i den formelle uddannelses dokumentation og vurdering Men hvor godt er samspillet imellem disse dokumentationsprocesser i forskellige sammenhænge?

9 Flere faser eller processer
Indledningsfasen m. bred afklaring, dokumentation IKV fasen med snæver dokumentation vurdering Uddannelses-/ udviklingsfasen Individ afklaring/dok. Uddannelses- plan på baggrund af anerkendte realkompetencer Arbejdsplads afklaring/dok. IKV/RKV processen Udviklings- plan på baggrund af IKV og anden vurdering og målestok 3. sektor/ Fagforenings afklaring/dok S

10 Det danske uddannelsessystem
Ordinæruddannelser Efter og videreuddannelser KVU: Kortere videregående uddannelse. MVU: Mellemlang videregående uddannelse EUD: Erhvervsuddannelse VVU: Videregående Voksen uddannelse GVU: Grundlæggende Voksenuddannelse (Merit) AMU: Arbejdsmarkeds uddannelser HF: Højere forberedelses kursus AVU: Almen Voksen undervisning FVU: Forberedende voksenundervisning. Kandidat 2-3 år Master Diplom RKV/IKV Folke- oplysning Daghøjskole Højskoler Efterskoler MVU 3-4 år Bachelor 3-4 år KVU 2 år VVU GVU VEUD EUD 3-4 år Gymnasial uddan år HF AMU AVU FVU Folkeskole Obligatorisk 9 år Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

11 RKV - en anden vej Brugen af realkompetencer er ikke nyt..
Men den nye lov udfordrer især den gængse måde at tænke uddannelse på Anerkende viden lært i andre sammenhænge Viden der ækvivalere eller er det samme Dokumentere og få øje på realkompetencer Bygge videre på anerkendte realkompetencer Fleksible, individuelle læringsforløb Mange processer og sammenhænge hvor der arbejdes med realkompetencer med forskellige formål Jobansøgninger Strategisk kompetenceudvikling GVU, diplom- og master udannelser

12 Mange begreber i spil… IKV - Individuel kompetencevurdering (GVU 2000/ AMU i 2007) Vurdering i forhold til konkrete formelle uddannelsesmål inden for AMU, GVU, VVU, Diplom, AVU og HF fag på grundlag af både formelle beviser, dokumentation af uformel og ikke-formel læring. RKV - Realkompetencevurdering (siden 2004) En individuel kompetencevurdering er en realkompetencevurdering Meritvurdering (…2000) Vurderinger af formelle uddannelsesbeviser fra anden formel uddannelse, som kan føre til godskrivninger Anerkendelse af realkompetencer (siden 2004) Kan indebære både meritvurdering og realkompetencevurdering til adgang og beviser. RKV ikke noget nyt!!!! Taler vi samme sprog.. Fokus på RK nr 3 NVR. Bred eller snæver dokumentation Forskellige sprogbrug Forskellig historicitet IKA- Individuel kompetenceafklaring findes ikke mere!


Download ppt "Hvad er realkompetencevurdering?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google