Praksis Matrix Evalueringsundersøgelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Benzodiazepiner i Ringkøbing Amt •Historie •Arbejdsgruppe (samarbejde) •Stormøder med Jens Frydenlund •Væk med vanedannende medicin •Praksisbesøg •Temaavis.
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Samarbejde er den bedste forudsætning for voldsforebyggelse
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Når lærere samarbejder med forældre
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Afstemning Udvælgelse af ideer til videre arbejde
Perspektiv på den faglige indsats blandt borgere med Diabetes Type 2 - et bidrag til udvikling af kronikerprogram for diabetes.
Dataindsamling og kildebearbejdning
Arbejdspladsudvikling
Velkommen 8C Velkommen 8C Håber I har haft det godt- Håber I har haft det godt- Det har jeg, som I får at se...
Merlivs seminar 27. August 2008
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
360 graders evaluering i den lægelige videreuddannelse
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Kvantitative metoder
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Konsensusprocessen.
Mødeledelse og deltagelse
At udforske sin egen praksis
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Implementering i almen praksis Projekt: Styrkelse af Tovholder-funktionen i almen praksis.
Praksis Matrix. Deltagere 3 tidligere amter, Frederiksborg, København og Aarhus 11 facilitatorer I alt 64 praksis –I tidligere Københavns amt: 27 praksis.
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Cooperativ learning - også kaldet CL
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
) Facilitatorordningen Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen & Tom Simonsen.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Dias om Følgende dias giver et overblik over, hvad hæftet indeholder og kan bruges til. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
UCR Medarbejdere Lisbeth Birch Wolff Janne Bjerregaard 4634 Aktivitet for Janne Bjerregaard. Virksomhed:
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
Fra anledning til udvikling
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Praksis Matrix Evalueringsundersøgelse Anna Viola Hammer Maj 2007

Den kvalitative undersøgelse Omfang Enkelte observationer af Praksis Matrix-møderne 15 interviews med praktiserende læger og praksispersonale. Interviewene fandt sted inden for en måned efter første besøg af facilitator i praksis. Varighed: gennemsnitligt en halv time

Informanter Udvælgelse og fordeling Informanterne kom fra forskellige størrelser af praksis, solo-praksis eller kompagni-praksis Informanterne var både læger og praksispersonale Der blev interviewet informanter, hvor forskellige facilitatorer havde ledet Praksis Matrix-mødet Informanterne blev interviewet med geografisk spredning. Følgende områder blev dækket: Ishøj, Hellerup, Nivå, Espergærde, Ålsgårde, Hillerød, Søborg

15 interviews Efter første Praksis Matrix-besøg blev der foretaget 15 interviews, heraf: 7 læger 8 personaler

Temaer Erfaringsopsamling, problemstillinger og muligheder Forslag til forbedringer i forhold til arbejdet med matrix-modellen og faciliteringsprocessen

Interviewform og metode Semistrukturerede interviews Transkribering Analyse

Resultater Forventninger og informationer før mødet Udbytte af første Praksis Matrix-møde Dimensionerne Facilitatoren Det videre arbejde Praksis Matrix som udviklingsredskab og metode Fremtidens Matrix

Før mødet Usikkerhed Flere af informanterne ville gerne have haft matrix-skemaet udlevet før mødet Professionel henvendelse til praksis Samarbejde med andre praksis

Udbytte af første møde Skaber synlighed i arbejdsgange Godt, at alle i praksis får talt arbejdsgangene igennem Skaber fælles konsensus Hjælp til at sætte sig udviklingsmål Hjælp til at prioritere arbejdsområder Få sat fokus på særlige arbejdsområder Godt at få fordelt ansvar og tovholder-rollen Et forum for at få talt sammen i en stresset hverdag Spændende at få sat tal på udviklingsgrad for praksis Mulighed for at gå i dybden med nogle temaer Udbyttet afhænger af praksis egen evne til at prioritere og arbejde med de udvalgte dimensioner

Dimensionerne Dækker hverdagen bredt og er vedkommende Teksten voldte vanskeligheder for nogen af deltagerne Kun få kunne huske hvilke dimensioner deres praksis havde prioriteret Rækkefølgen i udviklingstrinnene passede ikke Dimensionerne var med til at strukturere mødet på en god måde

”Bløde" værdier Informanterne efterlyste flere "bløde" værdier: Psykisk arbejdsmiljø Samarbejdsrelationer Arbejdsfordeling Personaleledelse Patienttilfredshed Serviceniveau Forslag om et tomt felt i rækken af dimensioner, så praksis selv kan vælge en dimension at udvikle

Facilitatoren Kender den hverdag og de problemstillinger, deltagerne står i – det er vigtigt En fordel at kende facilitatoren på forhånd Er nødvendig for at kunne få det optimale udbytte af matrixmodellen Praksis prioriterer mødet og føler en forpligtelse overfor facilitatoren Godt hvis facilitatoren forklarer processen, skaber en god stemning og følger op

Ønsker til facilitatoren Kende fag og hverdag Overblik Struktureret Positiv Venlig Lyttende Kan tage styringen

Det videre arbejde Ingen af informanterne efterlyste udefrakommende hjælp Enkelte af informanterne ønskede en handleplan Links til relevante hjemmesider Navn på tovholderne for de prioriterede områder Erfaringsudveksling med en eller flere praksis (særligt solo-praksis) Bekymring for, om der i hverdagen vil være tid til at arbejde med målene Udførlig opfølgning skriftlig opfølgning med informationer og aftaler fra mødet påmindelse fx via telefon eller mail et stykke tid efter mødet

Fremtiden Bør være et tilbud - ikke et krav Gentages – men hvor ofte? Fra 1 – 5 år ønskes Kun få eller enkelte dimensioner skifter ad gangen

Hovedresultater (1) Skaber synlighed i arbejdsgange Godt, at alle i praksis får talt arbejdsgangene igennem. Skaber fælles konsensus Hjælp til at sætte sig udviklingsmål Hjælp til at prioritere arbejdsområder Få sat fokus på særlige arbejdsområder

Hovedresultater (2) Godt at få fordelt ansvar og tovholder-rollen Et forum for at få talt sammen i en stresset hverdag. Spændende at få sat tal og niveau på praksis udviklingsgrad Mulighed for at gå i dybden med nogle temaer Udbyttet afhænger af praksis egen evne til at prioritere og arbejde med de udvalgte dimensioner

Ønsker til forbedringer Bedre information før mødet Sikre, at facilitatoren er meget klar i udmeldingerne om formål og undervejs i processen Gøre dimensionerne mere forståelige i teksten Revurdere og tilpasse udviklingstrinnene i dimensionerne Evt. tilføje nye eller ændre enkelte af dimensionerne Mere omfattende opfølgning efter første besøg