Download præsentationen
Offentliggjort afAnne Marie Nielsen Redigeret for ca. et år siden
2
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
3
HVAD? Kort om tanken bag Røgfri arbejdstid
Ansatte må ikke ryge i arbejdstiden Gælder hele arbejdstiden, og derfor både på og uden for matriklen HVAD?
4
HVORFOR? Implementeringen kan fungere som et effektivt redskab til at:
Fremme sundhed Undgå sundhedsfaren ved passiv rygning Forebygge rygestart Sikre et sundere arbejdsmiljø for alle ansatte HVORFOR?
5
GEVINSTER FOR HELE ARBEJDSPLADSEN
Effektivisering af arbejdet – medarbejderne har mere tid til arbejde Styrker arbejdspladsens/kommunens image overfor borgere og kunder Giver et sundere arbejdsmiljø ved lige vilkår til pauser Sundere medarbejdere kan give færre sygedage Arbejdspladsens økonomi GEVINSTER FOR HELE ARBEJDSPLADSEN
6
GEVINSTER MEDARBEJDERNE
Medarbejdere, der ønsker at blive røgfri, støttes heri ved reducering i antallet af daglige fristelser Røgfrit arbejdsmiljø uden mulighed for gener ved passiv rygning Forebygger nye medarbejdere i at begynde at ryge for at være en del af det sociale fællesskab Fællesskabet mellem medarbejdere kan styrkes ved indførelse af lige vilkår til pauser, og kan dermed give et sundere arbejdsmiljø Styrker også arbejdspladsens image og medarbejdernes status som rollemodeller GEVINSTER MEDARBEJDERNE
7
HVORDAN? 1/3 Beslutningsfasen Træf beslutningen
Det vil være en fordel, hvis beslutningen om Røgfri arbejdstid bliver truffet af direktionen i kommunen Det er op til den enkelte leder at vurdere hvordan implementeringen, samt sanktioner bedst praktiseres Forbered politikkerne Sørg for opbakning fra politikkerne. Derved risikeres der ikke pludselig politisk uenighed vedr. rygepolitikken Inddragelse Inddrag både Hoved-Med og de lokale med-udvalg Således får alle en bedre forståelse for, hvorfor implementeringen indføres, samt dens gevinster HVORDAN? 1/3
8
HVORDAN? 2/3 Udførelsesfasen
Anerkend de ansatte, ved at orientere dem om de nye principper Meld ud i god tid Ca. ½-1 år før påbegyndelsen af Røgfri arbejdstid Medarbejderne kan derved forberede sig på forandringen Involver medarbejderne bedst muligt Hav fokus på de gode argumenter Opfordre gerne ikke-ryger til at støtte rygerne igennem processen Tjek støttemuligheder Hvilke der er behov og interesse for HVORDAN? 2/3
9
HVORDAN? 3/3 Information til medarbejderne
Evt. spørgeskemaundersøgelse til inddragelse af medarbejdere Giver overblik over medarbejderes holdninger Skriftligt materiale Fx ny rygepolitik, FAQ, samt plakater eller skiltning med dato for indførelse Skiltning af dato på intranet eller nedtællingskalender Tilbud om hjælp til rygestop Kombination af rådgivning og rygestopspræparater erfares som mest effektive metode Gratis rådgivning på Stoplinien Evt. appen E-kvit HVORDAN? 3/3
10
FØR EFFEKTUERING Dialog Hav dialogmøder med medarbejderne
Medarbejderne kan italesætte frustrationer, og derigennem finde måder at imødekomme disse på sammen Hjælp medarbejderne Besvar eventuelle spørgsmål, så medarbejderne derigennem kan forberede sig bedst muligt FØR EFFEKTUERING
11
MODSTAND Håndtering af modstand
Forandringer skaber ofte modstand, og denne kan reduceres ved at: Være fuldstændig klar over, hvorfor Røgfri arbejdstid indføres Forberede medarbejderne via dialog og informationsmateriale MODSTAND
12
OVERTRÆDELSE Samme håndtering
Rygeregler bør som hovedregel håndteres som enhver anden regel på arbejdspladsen Det vil sige, at der første omgang kan medføres påtale, dernæst en samtale, og kan til sidst få ansættelsesretlige konsekvenser Rygning er en afhængighed, så få hjælp og støt medarbejderne til at håndtere en hverdag uden cigaretter OVERTRÆDELSE
13
OPFØLGNING Evaluering af Røgfri arbejdstid Følg op på opsatte mål
Gode og mindre gode oplevelser ved indførelsen Justeringer Foretages efter ½-1 år Påmind gerne arbejdspladsen om rygereglerne i ny og næ Kan evt. gøres ved de rygestopstilbud der tilbydes hver 3. måned OPFØLGNING
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.