Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget."— Præsentationens transcript:

1 Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget viser de strategiske overvejelser bag en logisk opbygning af SkolePorten herunder indførelsen af værdibaserede sider med tilhørende informationssider. Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten

2 A. Generelle overvejelser forud for opsætningen af SkolePorten Hvilke værdier ønsker skolen at formidle via SkolePorten? Er skolen klar til en dynamisk hjemmeside? Hvilken tid ønsker skolen at anvende på udviklingen af SkolePorten? Må skolen udvikle SkolePorten selvstændigt for kommunen? Hvilke lovkrav/kommunale krav stilles der til en skoles hjemmeside? Hvor lang tid må det tage at udvikle SkolePorten? Hvordan oplever brugeren det i udviklingsfasen? Samarbejde om opsætningen af SkolePorten Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten

3 B. Udviklingsfasens fem udfordringer For at sikre et godt resultat er det vigtigt at forholde sig til følgende: 1. Værdier og information: Hvilke værdier og informationer ønsker vi SkolePorten skal indeholde og hvilke er et krav? 2. Menu og struktur: Hvilken historie skal menuen fortælle om vores skole? Hvordan er hjemmesiden opbygget? 3. Sidernes indhold: Hvilken information er der på de enkelte sider? 4. Dynamiske data: Er alle data tilgængelige i PersonaleIntra? 5. Grafiske virkemidler: Hvilke grafiske elementer såsom farver og billeder skal vi anvende? Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten

4 C. Værdier og information I En skole har overordnet to slags brugere, - forældre og øvrig offentlighed. SkolePorten skal stille information til rådighed for begge grupperinger. SkolePorten skal understøtte skolens profil/skolens værdier SkolePorten skal indeholde nyttig information for brugeren SkolePorten skal informere brugeren jf. lovkrav Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten

5 C. Værdier og information II Indholdet på SkolePorten kan illustreres således: Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten Hvad vil vi gerne informere om? Hvad bør vi informere om? Hvad skal vi informere om?

6 D. Menu og struktur I SkolePortens struktur er afgørende for at brugeren kan finde rundt. Der bør derfor ikke være mere end 4 niveauer. Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten Niveau 1 Til niveau 4 Til niveau 3 Til niveau 2

7 D. Menu og struktur II Niveau 1: SkolePorten indlæst med forsiden synlig. Top, menu og evt. bund forbliver samme sted på siden uanset brugerens klik. Niveau 2: Brugeren foretager et valg i menuen og denne foldes ud. De sider der skiftes i hovedrammen kaldes de værdibaserede. De værdibaserede sider skal informere om skolen værdier/profil. Niveau 3: De sider der fremkommer ved at klikke på menuens indrykkede links. Kaldes indholdssider. Niveau 4: De undersider brugeren kommer til ved at klikke på links på indholdssiderne. Antallet af disse bør begrænses. Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten

8 E. Niveau 2 – Det strategiske niveau – Menuen I Menuen: Menuen skal være logisk opbygget for brugeren, der derved får en sammenhængende virtuel tur gennem skolen. Den enkelte skole må derfor overveje menuen hovedpunkter og underpunkter samt rækkefølgen af disse. Bud på en rækkefølge kan f.eks. være: Fra det der angår os alle mod det der angår den enkelte Skolen – undervisningen – skole/hjem – klassen – SFO Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten

9 E. Niveau 2 – Det strategiske niveau – Menuen II Erikstrupskolen har valg følgende opbygning: (Udarbejdet i samarbejde med IT-vejleder Jørn Johansen) Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten

10 E. Niveau 2 – Det strategiske niveau – De værdibaserede sider I De værdibaserede sider giver skolens ledelse mulighed for, at informere brugeren om skolen, når denne klikker på menuen. Siderne kan indeholde både bløde værdier og fakta om et område f.eks. målsætning og information om lovgrundlaget for en skolebestyrelse. De værdibaserede sider sikrer sammenhæng mellem brugerens klik og hovedrammens indhold. Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten

11 E. Niveau 2 – Det strategiske niveau – De værdibaserede sider II Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten Menupunktet ”Om Skolen” er valgt. Hovedrammen skifter til passende indhold ”Om skolen” står med fed skrift og linker derfor en værdibaseret side.

12 F. Sidernes indhold – Niveau 1, 2 og 4 SkolePortens forside skal være indbydende, informativ og aktualiseret. Indholdssiderne skal være ens opbygget, således at brugeren oplever sammenhæng mellem de forskellige dele af SkolePorten. SkolePorten skal anvende dynamiske data fra PersonaleIntra i videst mulig omfang, hvor dette er relevant. Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten

13 G. Dynamiske data Det er vigtigt at holde PersonaleIntra ajour for at sikre opdaterede data til SkolePorten. Der skal derfor være en klar arbejdsfordeling mellem ledelse, kontor, IT-vejleder og personale. Aktivitetskalender, opslagstavle, telefonnumre mv. bør administreres fra kontoret/IT-vejlederen. Link til eksterne data f.eks. fra Undervisningsministeriet administreres ligeledes fra kontoret/IT-vejlederen. Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten

14 H. Grafiske virkemidler De grafiske virkemidler skal ikke bare give en mere indbydende oplevelse af SkolePorten, men også hjælpe brugeren til at navigere rundt i mængden af tekst. Design: Vælg et behageligt design og lad dette være gennemgående på alle sider – forsiden undtaget. Lad designet for de dynamiske sider være styrende for designet på egne værdibaserede sider og indholdssider Farver: Vælg behagelige farver der understøtter skolens værdier og profil. Er farvevalget fastlagt centralt, kan kommunens skoler i stedet udnytte genkendelsesfaktoren og etablere samme menustruktur på alle kommunens folkeskoler. Billeder: Billeder er vigtige og hjælper brugeren gennem siden. Anvend som udgangspunkt derfor mindst et billede pr. side. Anvend billeder af personer på kontaktsider osv. Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten

15 I. Fortsat udvikling og vedligehold SkolePorten skal hele tiden afspejle skolen. Hvis skolen ændres bør SkolePorten gøre det samme. SkolePorten skal kontinuerligt vedligeholdes for at sikre at al information er rigtig og aktuel. SkolePorten skal fortsat udvikles for at kunne udnytte kommende webteknologier, platforme og formater. Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten

16 Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten


Download ppt "Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google