HVORFOR FAGLIGT SAMSPIL I GYMNASIESKOLEN? Søren Harnow Klausen Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Verden ind i undervisningen
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Grundlæggende IT, niveau G
Almen studieforberedelse
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Skolereform august 2014………………
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe.
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet
Fagdidaktisk kursus i religion
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
AT - Viden i spil.
INFORMATIONSMØDE Revideret kandidatuddannelse Ny studieordning 13. Marts i København 20. Marts i Aalborg.
Religion og videnskabsformer
Almen studieforberedelse Holstebro Gymnasium
Fagenes samspil november 2009
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe. Program Kort om portfolie Fordele ved portfolie og SUS generelt I et uddannelsesmæssigt perspektiv Etiske.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Hvordan lettes overgangen relevant
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
KLIMATILPASNINGSPLANER & DEN POLITISKE PROCES ved Philip Hartmann, By- og Miljødirektør, Gladsaxe Kommune.
Formålet med mødet 1.Drøfte vores motivation for at stille skarpt på skole-hjem samarbejdet 1.Lægge en tidsplan for dialogprocessen 2.Forberede, hvordan.
SIP 3 Når hele skolen er med: KLAR-PARAT-STUDIERETNING
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Skolereformen og ”FUF”
Organisering af uddannelsesforløb Jens Bennedsen projektleder It-vest – samarbejdende universiteter.
De første erfaringer med…
Problemorienteret projektarbejde
Skriftlighed i biologi
Læringskultur og elevinddragelse
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Sygeplejerskeuddannelsen på nettet B aggrund/idé L æringssyn & værdier S tudie-og undervisningsformer O rdinær – fjernstudie K ommunikationsplatform E.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
O DDER G YMNASIUM S TX - ALMENT GYMNASIUM MED CA 500 ELEVER & 55 LÆRERE HTTP :// WWW. ODDER - GYM. DK / Fra selvledelse & medledelse til delt lederskab”
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.

Hvordan motiverer vi de unge?
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
At gøre karriere.
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Fag, fagligt samspil og metode
MISSION Vores mission er, at:
Styrkede gymnasiale uddannelser
Det handler om eleverne
Studieområdet, htx (2017-udgave)
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Reformer af erhvervsuddannelserne i et historisk perspektiv
Præsentationens transcript:

HVORFOR FAGLIGT SAMSPIL I GYMNASIESKOLEN? Søren Harnow Klausen Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet

Hvad er fagligt samspil? Alle mulige måder hvorpå fag (og lærere med forskellige fag) kan virke sammen Forskellige former: A. Brug af hjælpediscipliner (et fag bidrager til at løse et andet fags problem) B. Flerfaglighed (parallelle forløb under en fælles tematisk paraply) C. Fællesfaglighed (flere fag arbejder sammen for at belyse eller besvare en fælles problemstilling; erkendelsesmæssig merværdi) D. Fagoverskridende samarbejde (grænserne mellem fag nedbrydes; de fagspecifikke metoder og kriterier opgives eller revideres)

Formål og fordele Fagsamspillet tjener en række forskellige formål – og har forskellige potentielle fordele (og ulemper!) Læring for livet / læring for videreuddannelse Fagsamspil som læringsmål / fagsamspil som læringskontekst - Mulighed (men ikke garanti!) for synergi!

Hvorfor fagligt samspil? Nye krav som følge af videnssamfundet 1. Ny vidensproduktion – fra modus 1 til modus 2 2. Udviklingen i undervisningsfag og videnskabelige discipliner 3. Voksende betydning af metakognition og metakompetencer 4. Fagligt samspil griber om sig i erhvervsliv og offentlig service og forvaltning 5. Idealerne om dannelse og helhedsforståelse lægger også op til fagligt samspil. Nødvendigheden af at kompensere for specialisering og fragmentering 6. Vigtigheden af kreativitet og innovation 7. Samdriftsfordele 8. Svar på motivationsproblemer (tydeliggørelse af fagenes relevans) 9. Katalysator for nye samarbejds- og organisationsformer

Studieretningsgymnasiets officielle formål - At forberede eleverne til nye opgaver og arbejdsformer (specielt på videregående uddannelser) - At skabe faglig fordybelse ved at bygge videre på det eleverne lærer i andre fag Fordybelse og kreativitet (”ny erkendelse”, ”nye sammenhænge”) gennem anvendelse og kombination af tilgange og metoder. Træne metakognition (”udvælge, anvende og kombinere”)

Spændinger og udfordringer i studieretningskonceptet Bredde og dybde (dybde via bredde?) Faglig fordybelse, fagforståelse og fagidentitet og fagligt samspil (fagforståelse via fagligt samspil?) Fagligt progression og fagligt samspil (og fagligt samspil som andet end projektsamarbejde) (Emner er ikke længere løsenet!?)

Spændinger og udfordringer i studieretningskonceptet (2) Fagligt samspil er (altid) dynamisk og identitetsforandrende; gør fagenes udvikling, vaghed og flygtighed tydelig. En fordel – men også en ulempe som der må kompenseres for: Behov for ”faste rammer”, ”klare mål” og oplevelse af særpræg og identitet Jf. ”klare profiler; studieretningsidentitet” På sporet af en særlig fællesfaglig identitet (mulig ulempe: På bekostning af andre mulige samarbejder og berøringsflader. ”Hovedområdeessentialisme”?)

Muligheder i studieretningssamarbejdet Identitet gennem konkret undervisersamarbejde (praktisk og social, snarere end egentlig faglig ramme) Identitet gennem fokus på fælles, karakteristiske arbejdsformer (jf. ”gørensformer”)  Hvorfor fagligt samspil? Ikke primært for at tilegne sig ”luftige” (abstrakte) metakompetencer Konkrete arbejdsformer på tværs af fag. Metakompetencer tilegnet i arbejdet med konkrete opgaver

Hvorfor fagligt samspil? Læring for livet: Samfundsudviklingen stiller nye (faguafhængige) krav til borgere (og arbejdsstyrke, iværksættere etc.) Læring for videreuddannelse: Udviklingen i videnskabelige discipliner og uddannelser stiller nye krav til studerende Læring for eleverne: Elevernes baggrund og forventninger – og nye elevtyper – stiller nye krav til motivation og fokus på studiekompetencer Læring for lærere (og ledelse): Lærere ønsker og/eller har behov for faglig og kollegial udveksling og inspiration på tværs af fag og hovedområder

Klausen, S. H “Sources and Conditions of Scientific Creativity”, in Chan, J. & K. Thomas (eds.). Handbook of Research on Creativity. Cheltenham: Elgar Klausen, S. H (forthcoming). “Interdisciplinarity and Creativity”, in Shiu, E. (ed.): Creativity Research. An Interdisciplinary and Multidisciplinary Research Handbook. London: Routledge 10 Referencer