Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

O DDER G YMNASIUM S TX - ALMENT GYMNASIUM MED CA 500 ELEVER & 55 LÆRERE HTTP :// WWW. ODDER - GYM. DK / Fra selvledelse & medledelse til delt lederskab”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "O DDER G YMNASIUM S TX - ALMENT GYMNASIUM MED CA 500 ELEVER & 55 LÆRERE HTTP :// WWW. ODDER - GYM. DK / Fra selvledelse & medledelse til delt lederskab”"— Præsentationens transcript:

1 O DDER G YMNASIUM S TX - ALMENT GYMNASIUM MED CA 500 ELEVER & 55 LÆRERE HTTP :// WWW. ODDER - GYM. DK / Fra selvledelse & medledelse til delt lederskab” - fra best practise - til next practice Susanne Th. Jensen Vicerektor

2 H VOR LEDER VI SKOLEN HEN ? Kan vores ambition være, at vi som ledere bidrager med en gentolkning og nyskabelse af:  Faglighed  Dannelse  Studieforberedelse Hvad skal læring betyde for os i en nutidig og fremtidig kontekst/next practice?  for ledelsen?  for lærerne?  for eleverne?

3 N Y DANNELSE EN HELHED : FAGLIG LÆRING - DANNELSE - STUDIEKOMPETENCE Faglig dannelse - vidensdannelse Karaktérdannelse – identitetsdannelse- personlig – dannelse Social dannelse – interpersonnel dannelse Borger og verdensborger - helhedsdannelse

4 F AGLIG DANNELSE V IDENSDANNELSE  Opnå viden – anvende viden  ”Indlejret viden” kvalificerer til studier, arbejde, tilværelsen

5 M ODERNE LÆRING / DANNELSE BINDER FORTID, NUTID OG FREMTID SAMMEN

6 K ARAKTÉRDANNELSE IDENTITETSDANNELSE PERSONLIG DANNELSE  Nysgerrighed, lærelyst  Vedholdenhed, målrettethed, refleksion  Digital dannelse; udnytte fordele & undgå faldgruber  Samarbejde om undervisningen:  Lytte respektfuldt –deltage konstruktivt  Personlig myndighed

7 S OCIAL DANNELSE I NTERPERSONNEL DANNELSE  Samarbejde i praksisfællesskaber  Bidrager & modtager af viden og hjæp i arbejdsprocessen  At række ud over sig selv – se helheder

8 H ELHEDSDANNELSE B ORGER OG VERDENSBORGER  Perspektiv, handlekraft og kritisk stillingtagen  Udsyn og helhedssyn gennem kritisk og etisk refleksion  At arbejde fra problem til løsning

9 K AN VI DELE LEDERSKABET OM AT DEFINERE OG NÅ DE FÆLLES MÅL ? ?

10 H VAD OPNÅR SKOLEN VED ” DELT LEDERSKAB ” Kvalificerer sin mulighed for:  At løse opgaven kompetent ved at tage udgangspunkt i det, den véd nu, og har erfaring om, og bruge det som afsæt for næste skridt - ”enactment”  At være meningsskabende for lærere og elever.  Adækvat organisering af samarbejde med og mellem lærerne – i motiverende praksisfællesskaber

11 M ULIGE I MPLIKATIONER FOR ELEVEN ?  Tilegnelse af ” indlejret viden”  At yde en personlig indsats såvel som en indsats og et engagement i fællesskab med andre – at kunne deltage i praksisfællesskaber  At tage ansvar og række ud over sig selv.  Skabe merværdi på skolen – og udenfor?  ?????????????

12 M ULIGE I MPLIKATIONER FOR TILRETTELÆGGELSE AF UNDERVISNINGEN ? Motivere, engagere, involvere eleven Udvikle faglig og personlig motivation for faget/ fagsamarbejder Sikre den samlede progression i elevens kompetenceudvikling – via fælles kompetenceportal. Tilrettelægge en personliggjort læreproces, der udmønter sig i adfærd, forståelse og handlekraft – skaber merværdi ??????

13 I MPLIKATIONER FOR LÆREREN ? Kobling mellem faglighed og personlig motivation og engagement Selvudvikling gennem udvikling af undervisning i praksisfællesskaber med andre. At kunne interagere gennem sit fag. I perioder skifte fra stoflig orientering til elev - og procesorienteret underviser At ville verden og eleverne noget - merværdi At turde - at udholde frustration - at holde til usikkerhed - at være i proces At være i praksisfællesskaber med andre ?????????????

14 I MPLIKATIONER FOR LEDELSEN At ville verden, eleverne og lærerne noget – engagement At være i proces og dialog som meningsskaber At etablere praksisfællesskaber på relevante niveauer – organisere motiverende rammer At involvere lærere og elever og skabe mening mellem niveauerne – dele lederskab At være proaktiv/fortolker, skabe udvikling og forandring i takt med ændringer i omverden – udlægge spor til next practice At afstemme økonomi og indhold ift mål ???????????

15 H VAD HAR VI LÆRT ? Lærerne ”Vi skal huske hele tiden at ” lære eleverne at kende forfra” ” Vi skal personliggøre elevens dannelse/læring og finde ud af hvad det er, der motiverer” ”Vi skal udvikle adækvate, fælles værktøjer, som muliggør et professionelt samarbejde om undervisningspraksis”

16 H VAD HAR VI LÆRT ? Ledelsen ”Ledelsen kommer tættere på læring, og lærerne kommer tættere på ledelse” ”Det kræver en organisation, der har de nødvendige fora, hvor man i en ”on-going” dialog deler lederskabet om at løfte den enkelte studieretning og den enkelte elev maksimalt”


Download ppt "O DDER G YMNASIUM S TX - ALMENT GYMNASIUM MED CA 500 ELEVER & 55 LÆRERE HTTP :// WWW. ODDER - GYM. DK / Fra selvledelse & medledelse til delt lederskab”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google