Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Studieområdet, htx (2017-udgave)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Studieområdet, htx (2017-udgave)"— Præsentationens transcript:

1 Studieområdet, htx (2017-udgave)
Faglig udvikling i praksis (FIP) Forår – 2018 Introduktion - kort om nyt SO/SOP og dagens program.

2 Studieområdet – ny struktur.
Delvist AT-struktur og delvist SRP, som vi kender det. Htx og hhx har SO/SOP og er ens i struktur Stx har SRP i ny form/HF har SSO

3 Studieområdet – lidt overblik
Htx Fagligt indhold Studieområdet: 210 timer 6-7 forløb: Arbejdsmiljø Bæredygtighed Sundhed og velfærd Videnskab og teknologi Demokrati og medborgerskab Digitalisering, design og innovation Etik i teknologi, videnskab eller kommunikation herunder: Dansk-idehistorie opgave Studieretningscase Dokumentation Krav om studieplan og undervisningsbeskrivelse. Arbejdsformer Problemorienteret og projektforløb Faglige metoder og tværgående studiemetoder Prøveform Studieområdeprojekt: 50 timer ( timer) A-fag + studieretningsfag Skriftlig opgavebesvarelse + mundtlig eksamination (helhedsvurdering)

4 Frihed til skolerne De enkelte forløb kan placeres som skolen ønsker det (dog afhængigt af indgående fag) Skolen kan vælge fagkombinationer inden for forløbene efter eget ønske Skolen kan oprette forløb efter eget ønske (4 obligatoriske, 2-3 vælges af skolen) Skolen kan tone forløb i forhold til studieretninger eller lokale muligheder

5 … og lidt krav Der arbejdes fortrinsvist problemorienteret og med progression Skolen udarbejder studieplan for disponering og indhold i studieområdet samt detaljeret undervisningsbeskrivelse. Få bindinger: SOP, Dansk/Idéhistorie, Studieretningscase

6 6. sem. 5. sem. 4. sem. 3. sem. 2. sem. 1. sem. SOP-eksamen: enten nov.-dec. eller mar.-apr. Studieområdeprojektet (SOP) 50 timer ( ) Studieområdet (SO) 6-7 projektforløb (min. 4 af de nævnte i læreplanen) 210 timer Naturvidenskabeligt Grundforløb 45 timer Grundforløb i Produktudvikling 45 timer Ikke del af SO

7 Værd at bemærke ved det nye SO
Reduktion af kompleksitet Studiemetoder fylder lidt mindre end før. De faglige metoder (i kombination) fylder mere Øget faglig fordybelse, da fagenes viden og metoder er i fokus. Der lægges op til en øget forståelse af fagenes metoder og viden og det bidrag fagene kan give til (flerfaglige) problemstillinger  Hvad kan fagene bruges til i samspil?  Refleksion over kvaliteten af den ”viden”, der produceres i samspil. Krav om dialog og samarbejde på tværs af forløbene jf. Progression og sammenhængsforståelse for eleven. Alle fag/projekter arbejder hen imod samme mål: Elevens kompetence til SOP.

8 Om at være problemorienteret i sin tilgang :
At valget af relevante faglige metoder og viden afhænger af problemstillingen (problembaseret læring) At den problemorienterede tilgang forudsætter både særfaglige metoder og tværgående studiemetoder. Eleven skal kunne se, at det er ”problemet” (udfordringen) som styrer valget af faglighed (metode, viden) og ”greb” (studiemetode).

9 Profilering – dannelses-aspektet
SO er på htx en række projektforløb der belyser nøgleproblemstillinger, der tilsammen styrker elevens almene og teknologiske dannelse. Teknologisk dannelse – et forsøg på indsnævring (inspiration fra det nye idéhistorie-fag på htx): Teknologisk dannelse betoner, at menneskets eksistens og plads i verden til alle tider er tæt knyttet til brug og udvikling af teknologier. At være alment dannet er derfor også at være bevidst om dette grundlæggende forhold Teknologisk dannelse og almendannelse er komplementære og gensidigt afhængige. Dannelse omhandler friheden til en selvoverskridelse, der ikke fører til selvtilstrækkelighed, men til ansvarlighed over for andet og mere end sig selv. Teknologisk dannelse er bevidstheden om, at denne selvoverskridelse er teknologisk betinget og teknologisk medieret. Det kunne i SO-sammenhæng være at: - opøve evnen til kritisk stillingtagen til teknologien og egne forestillinger om sammenhængen mellem menneske, teknologi, natur og kultur. - udfordre elevens forståelse af samspillet mellem teknologi og omverden. På den ene side er vores omverdenen formet af de teknologiske forbindelser, som vi indgår i. På den anden skubber vores idéer og skiftende behov udviklingen af nye teknologier. Teknologisk dannelse handler derfor om at eleven får en forståelse for, at teknologien ikke blot gør noget for os, men også gør noget ved os både på individ- og samfundsplan.

10 Dagens program: 10.30 – Oplæg: Præsentation af den videnskabelige basismodel (DVB) V. Esben Nedenskov Petersen, Lektor, Institut for kulturvidenskaber, SDU. Opsamling og konkretisering: Hvordan sikres bevidstheden om de faglige metoder og hvordan kan DVB indarbejdes med progression i SO-SOP? Debat, eksempler og forslag i plenum. Frokost Workshop: Fra SO til SOP – det nye SOP. Studieområdets krav og muligheder som ramme for studieområdeprojektet (SOP). V. / Birgitte Merci Lund, Afdelingsleder, SDE-Vejle Tekniske Gymnasium og Dorte Blicher Møller, lektor, Aalborg Tekniske Gymnasium. Der serveres kaffe og kage, fra kl 15.30 – Afsluttende kommentarer og evaluering


Download ppt "Studieområdet, htx (2017-udgave)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google