Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afJulius Bro Redigeret for ca. et år siden
1
Formålet med mødet 1.Drøfte vores motivation for at stille skarpt på skole-hjem samarbejdet 1.Lægge en tidsplan for dialogprocessen 2.Forberede, hvordan vi vil introducere bestyrelsen for idéen og dialogprocessen Værktøjskassen Skoleledelsen Skoleledelsesteam
2
Hvorfor sætte fokus på skole-hjem samarbejdet? ”Vi plejer” skolekultur og traditioner for skole-hjem samarbejde - dvs. uklart formål, ikke konkretiseret, og hvor forventningerne ikke er afstemt Forskellige forventninger til rolle- og ansvarsfordelingen i skole-hjem samarbejde, pga. folkeskolens udvikling, forældrenes forskellige skoleerfaringer i og uden for Danmark Ny viden om forældrenes betydning for deres børns læring og trivsel viser, at det er nødvendigt at gentænke forældrenes rolle i skole-hjem samarbejdet og forældrenes indbyrdes relationer Mange elever oplever, at de ikke bliver inddraget i skole hjem samarbejdet, og at de voksne taler hen over hovedet på dem
3
Værktøjskassen Skoleledelsen Skoleledelsesteam Syn på forældrenes rolle PligtOpbakningDeltagelseAnsvarBruger Mål med uddannelse Uddannelse Samfund/ demokrati Uddannelse (individ i samfund) Kunde- tilfredshed Rationale /mål Kompensere Konsensus Anerkendelse Konkurrence Magt- fordeling Information FællesskabPartnerskabBrugerstyring VærdierPligtTillidFællesskab Social lighed Demokrati Ansvar Motivation Læring Kompetencer Service Kvalitet Omstilling Ledelse Forventninger til ansvars- og rolle- fordelingen i skole-hjem samarbejdet Inspireret af: Hanne Knudsen (2008), Birthe Ravn (2008) og Thomas Nordahl (2008)
4
Værktøjskassen Skoleledelsen Skoleledelsesteam Hvad skoleledelsen kan gøre for at forbedre skole-hjem samarbejdet Bliv tydelige på ramme og retning Meld en klar og tydelig ramme og retning for skole-hjem samarbejdet ud - og følg systematisk op Skab en bevidst samarbejdskultur Opbyg en fælles anerkendende skolekultur med respekt for alle forældre og elevers evner og forudsætninger. Prioriter bevidst dialog- og samarbejdsformer (SkoleIntra, forældremøder, samtaler osv.) Opbyg rutiner for løbende forventningsafstemning Sørg for at lærerne løbende afstemmer forventningerne til samarbejdet med forældrene i den enkelte klasse
5
Værktøjskassen Skoleledelsen Skoleledelsesteam
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.