Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Reformer af erhvervsuddannelserne i et historisk perspektiv

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Reformer af erhvervsuddannelserne i et historisk perspektiv"— Præsentationens transcript:

1 Reformer af erhvervsuddannelserne i et historisk perspektiv
Høring om fremtidens ungdomsuddannelser Onsdag den 3. april Fællessalen på Christiansborg Reformer af erhvervsuddannelserne i et historisk perspektiv Samlede eller separate ungdomsuddannelser? Reformernes dilemmaer og utilsigtede virkninger Helhedsblik på udfordringerne: Hvad er det politiske råderum? Christian Helms Jørgensen - Institut for Mennesker & Teknologi - Roskilde Universitet

2 Opdelte eller samlede ungdomsuddannelser?
1. Samling af ungdomsuddannelserne Sikre ligeværd og lige adgang til videreuddannelse Brede uddannelser forbereder til en foranderlig fremtid Mindre sociale/kønnet reproduktion 2. Separate EUD har styrker Arbejdsmarkedets parter er stærkt engageret Giver direkte adgang til det faglærte arbejdsmarked Tilbyder mening, autenticitet, oplevelseskvaliteter og fagidentitet Christian Helms Jørgensen - Institut for Mennesker & Teknologi - Roskilde Universitet

3 …..Praktikpladsmarked…..
Dobbelt blindgyde problem EUD giver ikke almen studiekompetence Erhvervsuddannelsernes udfordringer Adgangen til praktikpladser er begrænset Arbejdsmarked Master Bachelor Faglærte Høj beskæftigelse Stor autonomi Høj løn Korte Faglærte Videregående uddannelse …..Praktikpladsmarked….. ……………………………………. Gymnasier Eux Direkte adgang til faglært beskæftigelse Erhvervsuddannelser Tidligt erhvervsvalg Grundskole 9 – 10. klasse Christian Helms Jørgensen - Institut for Mennesker & Teknologi - Roskilde Universitet

4 Nedslag i reformhistorien
Målet om at 95% skal gennemføre en ungdomsuddannelse EUD fik hovedansvar for social inklusion Strammet unge-aktiveringen – ungepakker Utilsigtede konsekvens: Statustab – frafald af ‘stærke’ Skal EUD inkludere alle unge fra ‘restgruppen’ eller være ‘verdensklasse’ ? Christian Helms Jørgensen - Institut for Mennesker & Teknologi - Roskilde Universitet

5 Nedslag i reformhistorien Reform 2000 – individualisering
Den personlige uddannelsesplan og ’ansvar for egen læring’ Løbende optag og fleksibel tilrettelæggelse Utilsigtede konsekvens: frafaldet steg Individualiserede forløb kan fastholde ressourcestærke elever - men øge frafaldet af uafklarede elever Christian Helms Jørgensen - Institut for Mennesker & Teknologi - Roskilde Universitet

6 Nedslag i reformhistorien Reform 2014
Ensidigt fokus at tiltrække flere unge Utilsigtede konsekvens: Nyt EUV gav ’drastisk fald’ i tilgangen af voksne Reformer der bidrager til at løse nogle problemer, kan bidrage til at skabe/ forværre andre problemer Christian Helms Jørgensen - Institut for Mennesker & Teknologi - Roskilde Universitet

7 Tendenser i reformhistorien siden 1970erne
Stærkt EUD system udbredt til hele arbejdsmarkedet Sikrer effektiv integration på arbejdsmarkedet Værdsat af erhvervslivet - hurtig og høj beskæftigelse Værdifuldt alternativ til akademisk uddannelse Vigtig ‘second chance’ for voksne Men de unge stemmer med fødderne Christian Helms Jørgensen - Institut for Mennesker & Teknologi - Roskilde Universitet

8 Tendenser i reformhistorien siden 1970erne
Reformerne rettes mod akutte udfordringer – mangler blik for helheden Til tider en svag problemforståelse og vidensgrundlag Nogle reformer gentages uden blik for tidligere erfaringer Reformer har ofte mangfoldige og utilsigtede virkninger der modvirker de tilsigtede mål De centrale mål repræsenterer politiske trade-offs (dilemmaer) - som definerer det politiske råderum Christian Helms Jørgensen - Institut for Mennesker & Teknologi - Roskilde Universitet

9 – håndtering af mange sammenhængende dilemmaer
Det politiske råderum – håndtering af mange sammenhængende dilemmaer Finanspolitik Beskæftigelses- politik Uddannelses- politik Tidlig specialisering Responsiv ift arbejdsmarkedets behov Integration med de gymnasiale Standardisering og overskuelighed Social lighed ‘i toppen’ Kvalificering til beskæftigelse Politiske trade-offs Forberede til videreuddannelse Fleksibel og modulariseret Social inklusion ‘i bunden’ Social- politik Ungdoms- politik Alternativ til de gymnasiale ‘blindgyde’ Responsiv ift. unges behov Udskudt specialisering Christian Helms Jørgensen - Institut for Mennesker & Teknologi - Roskilde Universitet

10 Udfordringer for EUD i reformhistorisk lys
EUD underlagt modstridende beskæftigelsespolitiske, uddannelsespolitiske og socialpolitiske målsætninger Svag koordinering med reformer af de gymnasiale uddannelser Reformer kræver håndtering af indbyrdes sammenhængende trade-offs Det kalder på en anden tilgang end målstyring rettet mod udvalgte enkeltmål Kræver blik for helheden og reformernes utilsigtede konsekvenser Tak for opmærksomheden Christian Helms Jørgensen - Institut for Mennesker & Teknologi - Roskilde Universitet


Download ppt "Reformer af erhvervsuddannelserne i et historisk perspektiv"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google