Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

At gøre karriere.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "At gøre karriere."— Præsentationens transcript:

1 At gøre karriere

2 At have en karriere Vejledningsfaglig forståelse af karriere
Individets bevægelse i og gennem liv, læring og arbejde – horisontalt – set i lyset af det moderne samfund… Karriere udvikles i samspil med andre, og i samspillet mellem de mange roller vi har En af byggestenene i karrieren er valg

3 Fra valg til læring

4 Fra valg til læring Fokus ændres fra at tage et rigtigt valg til at lære at tage valg Valgfokus lukker ned for nysgerrigheden Fra information til læring Karrierelæring: den læring der er med til at udvikle karrierekompetencer

5 Karrierekompetencer Career Management Skills
Karrierehåndteringsfærdigheder Karrierekompetencer Tilegne, anvende, personliggørelse og handling (omsætte det lærte i hverdagen) En række kompetencer , som sætter individet i stand til at strukturere, hvordan de indsamler, analyserer, syntetiserer og organiserer informationer om sig selv og uddannelse og job

6 Niveauer i karrierelæring
Bill Law: 1. At opdage (sensing – finding out) Sanse, se, høre, opleve, mærke – samle en række billeder og information. Få tilstrækkeligt med indtryk og information til at komme videre. 2. At ordne (sifting – sorting out) Sammenligne, opdage sammenhænge, finde mønstre. Ordne informationerne på en meningsfuld måde, blive klar over forskelle og ligheder. 3. At fokusere (focusing – checking out) Få indsigt i andres synspunkter og forstå at de er anderledes end egne. At inddrage andre(s) perspektiver i udvikling af egne synspunkter, og forstå hvordan man ser anderledes nogle forhold. Vide hvad der er vigtigt for mig. 4. At forstå (understanding – working out) Vide hvordan noget fungerer og hvilke handlinger, der synes at føre til hvad. Forklare, foregribe.

7 Hvordan gør vi i praksis
Ikke lave en masse om, men ændre fokus på det vi allerede gør! Tilgang til alle aktiviteter: Erhvervspraktik, introkurser, brobygning, virksomhedsbesøg osv. Måden der spørges på

8 Studievalgsportfolio
Studievalgsportfolien skal hjælpe eleven med at træffe det for dem rigtige valg af ungdomsuddannelse Bindeled mellem grundskolen og ungdomsuddannelsen Eleven arbejder med dokumentet frem til tilmelding til ungdomsuddannelse Tilmeldingen vedlægges et afrapporteringsskema

9 Studievalgsportfolio
Refleksionsdelen af portfolioen Hvad var det vigtigste, du lærte hvert sted? F.eks. introduktionskurser, erhvervspraktik, virksomhedsbesøg, projektopgave Se mere her:

10 Afrapporteringsskema
1. Hvad er du gladest for at arbejde med i skolen?  A) Hvad er mine styrker  B) Hvordan er min skoleindsats  C) Hvad motiveres jeg af i skolen og i fritiden 2. Nævn de tre vigtigste ting, du regner med at blive bedre til på din kommende uddannelse? (fx: hvilke forventninger har du til den uddannelse, du skal i gang med fx faglige forventninger til de enkelte fag, underviserer eller det sociale miljø og muligheder for personlig udvikling) 3. Har du overvejet andre uddannelser end den/dem du har valgt? (Markér med kryds hvis du har overvejet andre uddannelser) EUX □ EUD □ STX □ HHX □ HTX □ HF □ 4. Hvilke fordele og hvilke ulemper ser du i den/de uddannelser, som du markerede i spørgsmål 3? Fordele: Ulemper: 5. I hvilke undervisnings- og vejledningsaktiviteter lærte du mest om erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser? Hvad lærte du? (fx: introkurser og brobygning til ungdomsuddannelser, virksomhedsbesøg, uddannelsesaften, erhvervs- praktik. Se flere eksempler i skemaet på s. 2) 6. Hvad har været afgørende for dit valg af ungdomsuddannelse? (fx: mulighed for fordybelse i specifikke fag – angiv hvilke, mulighed for at arbejde i praktik, godt socialt miljø, tæt på bolig, gode muligheder for efterfølgende job, bred uddannelse med mange muligheder for videreuddannelse) 7. Hvilke job- og karrieremuligheder kan du se på kortere og længere sigt efter din ungdomsuddannelse?


Download ppt "At gøre karriere."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google