Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afGerda Clemmensen Redigeret for ca. et år siden
1
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de naturvidenskabelige fag Naturvidenskabernes Hus Den 14. april 2010
2
Claus Michelsen Institutleder, Institut for Matematik og Datalogi (2007- ) Leder af Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik, Syddansk Universitet ( ) Lektor, ph.d. i matematikkens didaktik ( ) Gymnasielærer i matematik, fysik og datalogi (1982 – 1997) Agenda Resultater og erfaringer fra projekterne IFUN og ParIS Fagdidaktiske begrundelser for samarbejde mellem skoler, erhvervsliv og universiteter
3
Interesse und fächerübergreifender Unterricht in den Naturwissenschaften
Interesse og fagoverskridende undervisning i naturvidenskab Syddansk Universitet, IPN – Kiel, 3 danske og 3 tyske gymnasier Elevinterviews Fremtidsseminar for gymnasieelever Spørgeskemaundersøgelser
4
Hvordan opstår interesse?
John Dewey (1913): Interest and effort in education Renninger, Hidi, Krapp (eds.)(1992): The Role on Interest in Learning and Development
5
Elevinterviews Matematik er et vigtigt fag, men hvad laver folk, der har en matematikholdig uddannelse? Besøget på universitetet gjorde mig interesseret i at studere fysik. Nej, vi taler ikke om i hvilke erhverv, det er vigtigt at have naturvidenskabelige kompetencer. Nej, vi diskuterer ikke miljø- og ressourceproblemer i de naturvidenskabelige fag. Det hører hjemme i geografi eller samfundsfag. Interviewet ændrer elevens syn på naturvidenskab.
6
Fremtidsseminar Elever som uddannelseseksperter
European Seminar on Mathematics and Science Education of the Future Sankelmark, november 2008 Deltagelse af 12 tyske og 12 danske gymnasieelever. Hvordan oplever I undervisningen i de naturvidenskabelige fag i dag? Og hvordan kan det gøres anderledes? . 6
7
Sankelmark seminaret Det er for abstrakt Undervisningen er kedelig
Hvad kan jeg bruge det til? Det vi lærer i skolen skal have en forbindelse til verdenen uden for skolen. Der skal være flere besøg på virksomheder og universiteter Flere penge så elever selv kan prøve at forske
8
STX Undervisningen i de matematisk-naturvidenskabelige fag kan gøres mere interessant, hvis fagene samarbejder med universiteter og virksomheder for at illustrere, hvordan fagene anvendes i moderne forskning. Højeste middelværdi, 4.17. Undervisningen i de matematisk-naturvidenskabelige fag kan gøres mere interessant, hvis fagene samarbejder med den kreative faggruppe (fx om matematikkens betydning i billedkunst og musik). Laveste middelværdi, 3.02.
9
HTX Undervisningen i de matematisk-naturvidenskabelige fag kan gøres mere interessant, hvis fagene samarbejder med universiteter og virksomheder for at illustrere, hvordan fagene anvendes i moderne forskning. Højeste middelværdi, 4.05. Undervisningen i de matematisk-naturvidenskabelige fag kan gøres mere interessant, hvis fagene samarbejder med den kreative faggruppe (fx om matematikkens betydning i billedkunst og musik). Laveste middelværdi, 2.57.
10
Spørgsmål 3.5)”Er det relevant for dig at beskæftige sig med faget matematik” og spørgsmål 3.6)”Kan du forestille dig, at du i forbindelse med en fremtidig uddannelse eller et fremtidigt job får brug for at anvende noget, der har tilknytning til matematik”. N=137 (kun piger). Spørgsmål 3.5)”Er det relevant for dig at beskæftige sig med faget matematik” og spørgsmål 3.6)”Kan du forestille dig, at du i forbindelse med en fremtidig uddannelse eller et fremtidigt job får brug for at anvende noget, der har tilknytning til matematik”. N=255 (alle elever).
11
”Kan undervisningen i de matematisk-naturvidenskabelige fag gøres mere interessant, hvis der inddrages eksempler på job, hvor matematisk-naturvidenskabelig viden anvendes” og ”køn”. Middelværdi (piger)= 3.80, Middelværdi (drenge)= 4.03. ”Kan undervisningen i de matematisk-naturvidenskabelige fag gøres mere interessant, hvis der inddrages historier om personers eller grupper af personers betydning for udviklingen af matematik og naturvidenskab” og ”køn”. Middelværdi (piger)= 3.36, Middelværdi (drenge)= 3.61.
12
Partnerskab skole, erhvervsliv og fagdidaktik
Wolfgang Gräber, IPN - Leibniz Institute for Science and Mathematics Education, Kiel Leder af ParIS-projektet HC Andersen Acadamy gæsteforsker ved Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik foråret 2010
13
ParIS 4 erhvervsorganisationer 30 virksomheder 16 skoler Database
Materiale Links
14
Undervisningens 3 dimensioner
Naturvidenskab som produkt Naturvidenskab som proces Naturvidenskab som social institution Svein Sjøberg: Naturfag som almendannelse Hvor findes den naturvidenskabelige virksomhed? Virksomheder, forskningsinstitutioner, ….
15
Domæneudvidelse – en didaktisk model for fagsamspil (Michelsen)
Horisontal Vertikal sammenkædning strukturering FAG 1 UDFORSKER, UDVIDER OG GENERALISERER PÅ TVÆRS AF KONTEKSTER INTERFAGLIG KONTEKST – FÆNOMEN, SITUATION, PROCES, ... FAG 2
16
Den aftagende interesse for naturvidenskab er en myte
Målsætning bør være at fastholde og øge denne interesse ved en ændring af fagenes profil Naturvidenskab er en dynamisk og menneskelig aktivitet – dette må afspejles i skolens undervisning i matematik og naturfagene Naturfagene og matematik er vigtige og relevante, men vi må blive bedre til at argumentere for vigtigheden og relevansen. Der er behov for nytænkning - undervisningen skal afspejle, at naturvidenskab også handler om viden der anvendes.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.