Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fagenes samspil november 2009

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fagenes samspil november 2009"— Præsentationens transcript:

1 Fagenes samspil november 2009
Anvendelsesorientering i hf Torben Spanget Christensen, Syddansk Universitet Fagenes samspil november 2009

2 Anvendelsesorientering er profilkendetegn for hf
I hf-loven står der, at: ”.. hf-uddannelse skal gennemføres med vægt på såvel det teoretiske som det anvendelsesorienterede….” Men der mangler en indholdsmæssig beskrivelse, og det anvendelsesorienterede indgår stort set ikke i den måde uddannelsen aktuelt gennemføres på 2 Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Oplæg om anvendelsesorientering på hf

3 IFPR, Syddansk Universitet. Oplæg om anvendelsesorientering på hf
HF-bekendtgørelsen: § 1. Uddannelsen til højere forberedelseseksamen (hf) … er studieforberedende og almendannende, og giver grundlag for videregående uddannelse et principielt problem, om en almen uddannelse, der skal give en bred studiekompetence, kan tones i retning af specifikke uddannelses- og erhvervsområder 3 Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Oplæg om anvendelsesorientering på hf

4 IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf
Paraplybegreb Anvendelse er mange forskellige ting og anvendelse finder sted overalt Da anvendelsesorientering skal være profilkendetegn for hf må vi udvikle særligt profilerede hf-anvendelsespraksis’er Sådanne må være pædagogisk, didaktisk og organisatorisk gennemtænkte og sammenhængende koncepter Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf

5 1. koncept: Anvende internt i uddannelsen
Anvende det man har lært og er ved at lære i det man skal lære Bygge anvendelse ind i undervisningen mellem trin i uddannelsen (anvend det eleverne har lært i tidligere uddannelse) Bygge anvendelse ind i undervisningen i et fag Bygge anvendelsen ind på tværs af fag Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf

6 IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf
Anvende på tværs af fag Læringsteoretisk begrundelse A. Det man lærer i en kontekst (fag) kan man ikke umiddelbart overføre til en anden kontekst (fag) B. Læring kan forstås som anvendelse af redskaber. Sprog er det helt grundlæggende redskab. Fagsprog leder til faglig dybde, men også til fagligt snæversyn. Læring finder sted når man fører fagsprog fra et fag over i et andet fag. Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf

7 Skrivning på tværs. Eksempel fra hf på Grenaa Gymnasium
Elever tager fotos på biologi-ekskursioner og i biologiforsøg. De bringer disse med til dansk, hvor de arbejder med at skrive i forskellige genrer, herunder skriftlige genrer, som indgår i biologirapporten. Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf

8 2. koncept: Anvende i forhold til samfundet
Projekt med nf og ks faggrupper. Problem: at forsøge at give et didaktisk indhold til begreberne anvendelsesorientering og praksisrelatering, uden dermed at sætte hf-uddannelsens karakter af at være en almen gymnasial uddannelse over styr Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf

9 Problemområder i projektet
Første problem er forholdet mellem teori og anvendelsesorientering Andet problem er at en anvendelse kræver et praksisfelt Tredje problem er hvordan man etablerer fagsamspil Fjerde problem er hvilke mål der skal gælde for fagsamspil om anvendelsesorientering Femte problem er stofvalg til forløb om anvendelsesorientering Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf

10 Teori-praksisrelation - legitimitet
Legitimering betyder, at faget henter eksempler i praksis, der bekræfter og illustrerer fagets indhold Model: Karin Svejgaard, DEL Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf

11 Teori-praksisrelation - autoritet
Autoritet betyder, at faget bruges til at løse opgaver, der viser sig i en praksissammenhæng Model: Karin Svejgaard, DEL Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf

12 Teori-praksisrelation - autenticitet
Autenticitet betyder, at forholdet mellem en faglig teori og en praksis reflekteres Model: Karin Svejgaard, DEL Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf

13 Forskellige praksisrum for kompetencen
Samfundslivet som praksisfelt / Kursisternes livspraksis. Praksisrum for ’anvendt dannelse’ Fagenes praksis uden for skolen. Praksisrum for fagets anvendelse Skoleverdenen: fagenes samspil og mulighed for transfer mellem fagene Skolefaget praksisrummet for viden og færdigheder Opstillet efter inspiration fra Karin Svejgaard Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf

14 Forskellige praksisrum for kompetencen
Samfundslivet som praksisfelt / Kursisternes livspraksis. Praksisrum for ’anvendt dannelse’ Fagenes praksis uden for skolen. Praksisrum for fagets anvendelse Skoleverdenen: fagenes samspil og mulighed for transfer mellem fagene Skolefaget praksisrummet for viden og færdigheder Opstillet efter inspiration fra Karin Svejgaard Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf

15 Forskellige praksisrum for kompetencen
Samfundslivet som praksisfelt / Kursisternes livspraksis. Praksisrum for ’anvendt dannelse’ Fagenes praksis uden for skolen. Praksisrum for fagets anvendelse Skoleverdenen: fagenes samspil og mulighed for transfer mellem fagene Skolefaget praksisrummet for viden og færdigheder Opstillet efter inspiration fra Karin Svejgaard Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf

16 Forskellige praksisrum for kompetencen
Samfundslivet som praksisfelt / Kursisternes livspraksis. Praksisrum for ’anvendt dannelse’ Fagenes praksis uden for skolen. Praksisrum for fagets anvendelse Skoleverdenen: fagenes samspil og mulighed for transfer mellem fagene Skolefaget praksisrummet for viden og færdigheder Opstillet efter inspiration fra Karin Svejgaard Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf

17 Forskellige praksisrum for kompetencen
Samfundslivet som praksisfelt / Kursisternes livspraksis. Praksisrum for ’anvendt dannelse’ Fagenes praksis uden for skolen. Praksisrum for fagets anvendelse Skoleverdenen: fagenes samspil og mulighed for transfer mellem fagene Skolefaget praksisrummet for viden og færdigheder Opstillet efter inspiration fra Karin Svejgaard Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf

18 Praksisrum og referencerum
Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf

19 Grundlæggende krav til relationen til praksisfelter:
Praksisfelter skal kunne anvendes eksemplarisk i forhold til det almene og studieforberedende formål for hf Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf

20 Forslag til professionsområder, som hf-uddannelsen kan referere til
velfærdsstatens markarbejdere, hvis funktion er at gribe regulerende ind på forskellige områder i menneskers liv, både privatliv og arbejdsliv (sociale forhold, sundhed, sygdom, medicin, arbejdsmiljø, omsorg, rådgivning og vejledning mv.) det højteknologiske samfunds markarbejdere, hvis funktioner handler om teknologiudvikling, processtyring (økonomi, ledelse mv.), miljøforvaltning mv. Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf

21 IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf
Forslag til professionsrettede dannelses- kategorier - Velfærdssamfundet Mødet mellem system og klient regulering og etik omsorg og formynderi udvikling af velfærdssamfund etc. Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf

22 IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf
Forslag til professionsrettede dannelses- kategorier - det høj teknologiske samfund Naturvidenskabelig tænkning bioteknologi og etik nanoteknologi og miljø teknologi og magt miljø og klima energi og ressourcer etc. Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf

23 Forslag til professionsrettede dannelses- kategorier - tværgående
Samarbejde arbejdsvilkår - samarbejdsrelationer arbejdsmarkedsforhold familieliv og arbejdsliv/karriere mv. Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf

24 IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf
Didaktisk model for opbygning af anvendelsesorienterede undervisningsforløb Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf

25 Forhandlingsmodellen
Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf

26 IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf
Samarbejdsmodellen Fagene arbejder med at løse en ekstern problemstilling Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Anvendelsesorientering i hf


Download ppt "Fagenes samspil november 2009"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google