Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Det handler om eleverne

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Det handler om eleverne"— Præsentationens transcript:

1 Det handler om eleverne
ÅBEN SKOLE Det handler om eleverne Samarbejde mellem skole og lokalsamfund skal bidrage til at skabe fagligt dygtige og livsduelige børn og unge

2 Hvad siger Folkeskoleloven?
Folkeskoleloven §3 stk. 4 & 5 • Stk. 4. Skolerne indgår i samarbejder, herunder i form af partnerskaber, med lokalsamfundets kultur-, folkeoplysnings-, idræts- og foreningsliv og kunst- og kulturskoler, med lokale fritids- og klubtilbud og med de kommunale eller kommunalt støttede musikskoler og ungdomsskoler, der kan bidrage til opfyldelsen af folkeskolens formål og mål for folkeskolens fag og obligatoriske emner. Kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for skolernes samarbejder, og skolebestyrelsen fastsætter principper for samarbejdet. Ny tilføjelse juni 2017 ifm trepartforhandlingerne: I § 3, stk. 4, 1. pkt., indsættes efter »herunder i form af partnerskaber, med«: »virksomheder, institutioner for erhvervsrettet uddannelse,«.

3 Hvad kan et udvidet læringsrum ?
•Give mulighed for stoflig kontakt til autentiske genstande •Stille stor faglig viden til rådighed •Give eleverne en fælles erfaring og nye måder at arbejde på •Give nogle elever udfordring ved nye rammer og nye faglige autoriteter Hvad kan et udvidet læringsrum ikke nødvendigvis? •Erfaring i sig selv skaber ikke viden og færdigheder •Dialog og refleksion kommer ikke af sig selv •Aktiviteterne kan forblive oplevelser uden faglig og samfundsmæssig sammenhæng •Det er nogle bestemte typer af læring, der især tilgodeses. HVAD SKAL ELEVERNE LÆRE OG HVAD SKAL ELEVERNE LAVE ? Det er altså ikke det eksterne/uformelle miljø i sig selv, men måden læreren bruger det eksterne miljø på, der kan give sammenhæng i læreprocesserne

4 Fælles for alle Åben Skole
Ud af undervisningslokalerne MEN OGSÅ omverdenen ind i lokalerne En didaktisk metode (ex. hjemme/ude/hjemme) “Det gode besøg” - mere end sodavand, kvalificerede besøg med relation til Fælles Mål og den daglige undervisning Alle fag - også oplagt til tværfaglige forløb Alle klassetrin - også de store! Bygger på - og støtter - oplevelse og handling som giver forståelse Reform: Anvendelsesorienteret, praksisnært, variation i hverdagen og kobling til virkeligheden Kobling til bl.a. fælles naturfagsprøve i 9. kl. - skal inddrage praktisk arbejde og tage udgangspunkt i fællesfaglige problemstillinger

5

6 Erfaringer med skole-virksomhed
Det er altafgørende, at eleverne arbejder med autentiske problemstillinger. Arbejde med faglige problemstillinger, der sættes i virksomhedens kontekst Besøget skal være en del af et længere-varende forløb på skolen ”før-under-efter” Fordel at involvere flere fag, virkeligheden er tværfaglig og det er nødvendigt at beherske flere discipliner.

7 Læreren

8 Autentiske problemstillinger
Tømrerfirmaet H. Nielsen & Søn, Næstved: Hvordan kan vores affaldshåndtering optimeres, så vi mindsker udgifter og spild? Kompetencer: UNDERSØGELSE MODELLERING PERSPEKTIVERING KOMMUNIKATION Fælles mål F/K: Eleven kan beskrive sammenhænge mellem råstoffer, proces og produkt Fælles mål F/K: Eleven har viden om teknologi i industri og landbrug Fællesfagligt fokusområde: Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer

9 Banker

10 Inspiration fra andre kommuner: Organisation og forpligtigelse
Byrådet i Hillerød har vedtaget, at alle skoler fra august 2014 skal indgå 3 partnerskabsaftaler, heraf med mindst én erhvervsvirksomhed. 10-ugers forløb, herunder 5 hele dage til Åben Skole (Hellebæk Skole, Helsingør) Skive DNA - bl.a.byens værker Herlev naturfaglig rygsæk (faste besøgssteder, fast klassetrin (5.-6.kl) Frederikssund Inno-elev (bredt udbud, valgfrit men mindst 3., 6, og 8. klasse) København (åben skole ambassadører) Fredensborg (skolen i virkeligheden)

11 Det praktiske - økonomi, organisation, udvikling, videndeling
Hvad kan skolen gøre for at støtte åben skole forløb i undervisningen? Økonomi: Entré, Materialer,Transport Organisere skemaer/sikre fleksibilitet så to lærere kan tage afsted Indgå partnerskaber (centralt/decentralt) med f.eks. virksomheder - så det ikke er op til den enkelte lærer at arrangere Afsætte tid til udvikling af lokale undervisningsforløb f.eks. med offentlige og private virksomheder Videndeling i fagtemas om åben skole erfaringer

12 Til diskussion: Etablerer skolen samarbejdsaftaler - eller er det op til den enkelte lærer? Krav om åben skole samarbejder fx på bestemte klassetrin? Skal åben skole forløb kobles direkte til Fælles mål? Hvad med Understøttende undervisning? Forventning til før - under - efter forløb? Hvordan sikres de praktiske rammer for åben skole, fx lærerressourcer til at tage ud af skolen, forberedelse, evt. udgifter? Kan forældrene inddrages i planlægning og gennemførelse af nogle åben skole aktiviteter? (se skole&forældres forslag til princip)


Download ppt "Det handler om eleverne"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google