Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afGabriel Brøgger Redigeret for ca. et år siden
1
EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen anders@sdu.dk
2
1) hvorfor? Og hvad er udfordringen? 2) Nye fælles mål 3) Formulering af læringsmål 4) Eksempler på forløb, cases, materialer
3
EU – betydning for dansk politik – betydning for elevernes liv Udfordring – Oplevet relevans – Kompleksitet – Afstand (også i fx danske medier)
4
Fælles Mål 2009 2014
5
Fælles Mål Polity Politics Policy
7
Kompetencemål
8
Historisk udvikling Beslutningsprocesser Aktuelle politiske problemstillinger
9
Eleven skal have den baggrundsviden, der er nødvendig for at kunne analysere aktuelle/eksemplariske cases
10
Sammenhæng mellem læringsmål, tegn på læring og valg af indhold/aktiviteter
12
Eks. på læringsmål Fase 1 fortsat
14
Eksempel på læringsmål
15
Valg af case Aktualitet Eksemplarisk Relevant (subjektiv)
16
Eksemplarisk – Politikområde – Aktører Relevans Elevers - hverdagsliv - nysgerrighed - elever som aktør
17
Eksemplarisk – Politikområde – Aktører Relevans Elevers - hverdagsliv - nysgerrighed Elever som aktør Er det et vigtigt politikområde? Hvem er med? Kommission, Parlament, Ministerråd, Europaudvalg, Folketing Interesseorganisationer Har det betydning for mig, nu og her? Har jeg nogen indflydelse? Hvordan?
18
Eksemplarisk – Politikområde – Aktører Relevans – Elevers hverdagsliv – Elever som aktør Er det et vigtigt politikområde? Kommission Parlament Ministerråd Europaudvalg Folketinget Interesseorganisationer Har det betydning for mig, nu og her? Har jeg nogen indflydelse? Hvordan?
19
Cases Flygtningestrømme til EU Tobaksdirektiv Forbrugerbeskyttelse eller frit valg - kødklister
20
Cases Flygtningestrømme til EU Tobaksdirektiv Forbrugerbeskyttelse eller frit valg - kødklister
21
Færdigheds- og vidensmål
22
Tegn på læring
23
Tilgange: Mål – Kritik/problematisering eller loyal medborgerskab – Forstå, kritisere eller agere Metode – Fortælling, beskrivelse – Case,undersøgelse – Spil
24
Sammenhæng – Historie, geografi – I samfundsfag – sociale og kulturelle forhold, økonomi – Viden, analyseredskaber, taksonomi
25
Mulig opfordring: Læremidler der med udgangspunkt i cases giver eleverne mulighed for at nå fagets mål?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.