Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling"— Præsentationens transcript:

1 Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
Lektor Jo Krøjer, Phd Institut for psykologi og uddannelsesforskning, RUC

2 DUR processen for FFPU Pilotfase: Vidensafklaring og vidensopsamling
Reorganisering af DUR-grupper (=> FFPU) Designfasen: Projektidéer og projektdesign Afprøvningsfasen: Iværksætte projekter Reorganisering af projekter (3 stopper, 4 starter) Spredningsfasen: Videreudvikle igangværende projekter, igangsætte nye

3 Forskningsindsatsen Et komplekst forskningsdesign
DURs deltagerbaserede udviklingsmetode nødvendiggør kontinuerlig dialog mellem forsker og praktikere Forskningsviden skal være meningsfuld fra et praksisperspektiv – dvs. korrespondere med de professionelles erfaringer Kvalificere udviklingsprojekternes forandringsindsatser Direkte engageret og intervenerende forskningsbidrag til praksis

4 Køn og kønnets betydning i læring og uddannelse
Drenge og pigers identitetsprocesser ikke kan ses som adskilte fra den praksis, de er en del af Dvs. at de er sammenhængende med sociale praksisser på skoler og ungdomsuddannelser Da drenge og piger deltager i disse praksisser sammen, kan drenge og pigers identitetsprocesser og læring heller ikke ses som adskilte fra hinanden   Denne forståelse formede flere af projekterne, således at de ikke eksklusivt rettede sig mod drenge, men i bredere forstand imod forskellige praksisser på uddannelsesinstitutionerne

5 Fællesskab og personlig udvikling i læring og uddannelse
Menneskers kønnede identitetsskabelse sker i sociale relationer og de konkrete kontekster Fællesskab og personlig udvikling er tæt sammenknyttede Fællesskab og personlig udvikling er væsentlige komponenter i såvel formaliserede som uformelle læringssammenhænge. De måder, hvorpå uddannelsesstederne organiserer og tilbyder fællesskaber, er yderst betydningsfulde for børn og unges muligheder for at engagere sig i identitets- og læreprocesser, som de selv finder meningsfulde, og som de derfor er tilbøjeligt til at holde fast i.

6 Praksisbaseret Projektudvikling
Afsæt i deltagernes fælles forståelse af fællesskab som grundlæggende betydningsfuld for læring og udvikling Arbejde med en åben tilgang til, hvad der konkret kan være væsentlig(s)t i lokale fællesskaber

7 Praksisbaseret Projektudvikling
Ensomhed Motivation Skuffelse Utryghed Uoverskuelighed - blev synligt som relevante (kønnede) problemstillinger i lokale praksisser

8 Projekternes ambitioner
At udvikle bedre sociale og faglige læringsmiljøer på uddannelsesinstitutionerne med henblik at unge drenge fastholdes og personlige udvikling. At de enkelte uddannelsessteder arbejder offensivt og systematisk med udvikling af fællesskaber og sociale kompetencer

9 Projekternes vidensudvikling
At afklare, hvilke typer af relationsarbejde, der er centrale at kvalificere i indsatsen overfor unge, som er i fare for ikke at gennemføre en ungdomsuddannelse At undersøge, hvordan uddannelsesstederne systematisk kan arbejde med at styrke og integrere faglige og sociale relationer som et led i fastholdelsesindsatsen overfor unge At undersøge, om og hvordan øget vidensdeling og dialog på tværs kan forebygge frafald og nederlag for unge med behov for særlig støtte i deres ungdoms/uddannelsesforløb

10 Praksisorienteret forskningsindsats
Direkte intervenerende forskningskvalificering af projekter: Kvalificerende interviews koblet med reflekterende teams Kvalificerende interview: - Om hver enkelt projekt, kritiske, nærgående spørgsmål, konkretisering af form, indhold, problemstilling, mål, succeskriterier og om disse hænger indbyrdes sammen - Afklarer uklarheder og arbejder med deltagernes forståelser af bl.a. fællesskaber, køn, identitet

11 Konklusion om FFPU projekterne
Projekterne har udviklet og gennemført en række meningsfulde og relevante praksisforandringer Flere projekter har ikke haft et kønsspecifikt fokus, men henvender sig bredt til elever på uddannelsen Projekterne har styrket fællesskab og gode sociale relationer på uddannelserne, og bidraget positivt til elever og kursisters uddannelseserfaringer/muligheder på tværs af køn Det vil være hensigtsmæssigt at de praksisforandringer, der er udviklet og etableret, også understøttes og viderekvalificeres i fremtiden


Download ppt "Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google