Efter- og videreuddannelse er (Ikke) spild af penge!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Overordnet målsætning:
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Implementering på Fenrishus
Regionale kronikerprojekter. Regionale Kronikerprojekter Kort præsentation af tværgående projekter, der involverer deltagere fra kommuner og sygehuse.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Temaaftener for patienter med Mb
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
- Hvad kan I forvente som forældre?
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Susan Munch Simonsen Uddannelsesansvarlig sygeplejerske, MdE
Kompetent til at støtte livet med kræft
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Vejlederens kommunikation
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Lederseminar 2014 Varde Kommune
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Uddannelse af Akutsygeplejersker i Region Hovedstaden
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Misbrugsgruppe på sengeafsnit S1/32 i Psykiatrien Syd Baggrund og opstart Gruppen i praksis Udsagn Effekt, udfordringer og udvikling Spørgsmål Misbrugskonsulent.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
UCR Medarbejdere Lisbeth Birch Wolff Janne Bjerregaard 4634 Aktivitet for Janne Bjerregaard. Virksomhed:
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
ZBC Medarbejder Jette Nielsen, Virksomhed: Lille Næstved Skoles sfo – Kommunikation i teams (3 dg.) og –
UCR, Slagteriskolen Medarbejdere: Lis Schou, Gry Wallin, Deadline: hurtigst Virksomhed:
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Ansvar i Videreuddannelsen
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
3-timersmødet 2017.
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Uddannelsestiltag i Region Syddanmark
Inspirationsworkshop med fokus på
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Efter- og videreuddannelse er (Ikke) spild af penge! 6. april 2017 Efter- og videreuddannelse er (Ikke) spild af penge! Viborg den 9. november 2010 Conny Sønderby, uddannelsesansvarlig Lilian Hove, udviklingskonsulent

Tema: Hvordan arbejdes der bevidst med at skabe mulighed for transfer på de sundhedsfaglige diplomuddannelser i VIA? Fokus er et SD - palliationsmodul

Behov for nyt modul opstår Hvordan VIA bliver bekendte med behovet for et nyt modul : Forskellige interessegrupper motiverer for et modul: DSR faglige selskab for palliation og hospice sygeplejersker Hovedstaden: specialgruppe vedrørende palliation Ved evaluering af andre SD moduler Direkte henvendelse fra praksis

Nedsættelse af følgegruppe. Krav for at et modul bliver godkendt: Udvikles i et samarbejde mellem praksis og en uddannelsesinstitution Repræsentanter dækkende hele regionen. Have forskningskompetence og sikrer løbende aktuelle områder highlightes Deltagerne have beslutningskompetence og være kendt i netværket. Sikrer deltagere på modulet

Forslag til studieordning Et SD –modul udvikles Evt. i samarbejde med andet UC (Metropol) forslaget godkendes af fagudvalget Senere godkendelse af rektorkollegiet og undervisningsministeriet Før revisionen: To moduler 1. Palliation – med fokus på de mellemmenneskelige aspekter 2. Palliation- med fokus på symptomlindring Begge moduler afvikles i VIA UC i Silkeborg

Hvordan skabe interesse for et SD- modul/palliationsmodul VOK medarb. motivere sundhedsfagligt personale Tydeliggøre muligheden for udvikling af specialistkompetence Andre VIA kurser motivere for diplommoduler, fungere som fødekæde Undervisere, der kommer fra grunduddannelse. Motivere sundhedsmedarb. i praksis Ønske: at grunduddannelserne reklamerer for videreuddannelsesmuligheder ved deres arrangementer

Arbejdsstedets motivation af medarbejdere Hvordan motivere og støtte, så den enkelte tør tage af sted på et diplommodul, og dets betydning for transfer? Rejser nogle spørgsmål: Opgaven kan være en frygtelig barriere Erfaringers betydning? Hvordan motivere? Hvordan støtte en kollega der er i gang.?  Hvordan følge op efter et afviklet modulforløb? Hvordan dele den opnåede nye viden? Hvordan implementere?

Udgangspunkt er sygepl. på et hospice hospice start for 4 år siden med ansættelse af 23 sygeplejersker over 2 omgange. Forskellig baggrund: hjemmepleje, medicinske, kirurgisk og intensiv afdeling. En med specialiseret palliativ erfaring. Gennemsnitsalder ca. 50 år. Alle bred erfaring Tilbud om palliativ viden på specialistniveau via den sundhedsfaglige diplomuddannelse.

Hvordan få sygepl. på modulerne? De første medarbejdere uddannedes efter cirka ½ års ansættelse. Herefter løbende deltagelse på modulerne Flere har ønsket det obligatoriske modul indenfor SD efter afviklet palliationsmodul. Medarbejderne motiveres p.g.a. kursets opbygning på 6 uger. Medarbejderen tages ud af normeringen. Modulet giver tid til fordybelse i litteratur om temaer indenfor palliation.

Løbende motivering Efter 1 års ansættelse udfyldes en fremadrettet kompetenceprofil Medarbejderen beskriver sine tanker om egne kompetencer for en 5 årig periode Stor variation i svarafgivelsen Opfølgning på medarbejderudviklingssamtalen, Den enkelte uddyber sine tanker omkring sin kompetenceudvikling.

Motivering fortsat Ledelsen åben og forstående for, at der er mange måder for egen kompetenceudvikling. Alle kurser bliver udbudt til alle medarbejdere. Ledelsens fokuser på bredden for at opbygge en vidensbank hos medarbejderne Gavner gruppen indbyrdes og samarbejdsparterne. Efter et modul støtte til fortsat videreuddannelse indenfor et interesseområde

Udnyttelse af kompetencer –udnyttelse af transfer Siden hospicestart været fokus på forskelligheden i medarbejdernes kompetencer. styrker det daglige arbejde med inspiration af hinanden samt klinisk sparring. Tør gøre brug af kollegers kompetencer og faglige skøn. Giver dynamik og virker støttende for den enkelte medarbejder.

Den skriftlige opgave på modulet Opgaven kan opleves som en stor barriere. Mange år siden de sidst har skrevet en opgave Vigtigt at italesætte, hvad der er eller forventes at være svært ved opgaven Andre der har været på et modul støtter. fortæller om egne oplevelser og hvor der er hjælp at hente At det er utroligt givende at fordybe sig i et selvvalgt emne.  

Modulopgavernes anvendelse - Transfer Udarbejdede modulopgaver bliver brugt som inspiration for andre medarbejdere. Til vurdering af niveau samt inspiration til opgaveemne Andre stiller sig til rådighed med råd eller vejledning, Erfaringsudveksling mellem medarbejdere, der har været på kursus og kommende kursister bevirker et tilhørsforhold til kollegerne under modulet Tilstræbe 2 medarbejdere sendes af sted samtidig, til gensidig støtte.

Transfer - Skabelse af effekt Et undersøgelsesresultat af Brinkerhoff (og Sille van Loon, Implement) viser: 40% af effekten skabes før 20% under og 40% efter trænings-og uddannelsesforløb Et TV indlæg den 11. oktober om transfer med Titlen ”Realkompetence – afklaring og anerkendelse”. Palliativ hjemmesygeplejerske deltog Sygeplejersken demonstrerede akkomodation. At anvende og videreudvikle på lært viden.

Didaktiske overvejelser før modulstart Drøfte med følgegruppen for at sikre transfer Efter optagelsesbrev kan studienet anvedes til forventninger til modulet Mindst 1 måned før studiestart skal undervisningsplan og litteraturliste findes på studienet .

Den stud. udarbejde en illustrativ case fra egen praksis til 1 Den stud. udarbejde en illustrativ case fra egen praksis til 1. studiedag. Opfordres til at drøfte med kolleger Under kurset fås nye perspektiver på situationen Som ide: Drøfte egne + leders forventninger for modulet. Forbedre implementerings -muligheder

1. undervisningsdag Ved præsentationsrunden: ”Hvad kan du som studerende bidrage med på modulet?” De medbragte cases præsenteres og opfordres bragt i spil i undervisningen af den studerende og de andre fra holdet    ” Tid med studieleder:” en runde, hvor der spørges ind til dette punkt. Er der sket afklaringer /udvikling i relation til cases?

Under modulet Studieøvelse: Interview om livshistorie med tilbagemelding fra stud. og underviser Studiegrupper til refleksion over studiespørgsmål. Evt. senere opsamling Logbog. Nye initiativer til egen praksis efter modulet Øvelser med udgangspunkt i egen praksis Skriftlige opgave: Udgangspkt. i egen praksis

Sidste undervisningsdag Mundtlig evaluering: i relation til modulets mål: Viden, kompetencer og færdigheder m.m. Opgavepræsentation:problemformulering, konklusion samt implementeringsforslag konference på studinet: Drøftelse af implementeringsforslag, problemer, litteraturdrøftelser, opgavedeling m.m. Slutte med det nysgerrige spørgsmål: ”Hvornår skal du lære nyt næste gang?”

Tilbage i egen praksis Ved første plejemøde ½ time til præsentation af modulopgaven Afføder ofte en diskussion omkring implementering af den nyerhvervede viden? Et nyligt eksempel: en modulopgave med fokus på børn og sorg Medarbejderen bruges fremadrettet som ressourceperson om temaet En temaeftermiddag planlægges om emnet for det øvrige personale.

Andre eks. En opgave omkring livshistorien. Herefter fokus på betydningen heraf 1. en temadag omkring emnet livshistorie med undervisere udefra 2. en lille folder med plads til præsentation af patienten og med et forord,der beskriver hvilken betydning personalet ser livshistorien har.

Eks. Fysioterapeut skrev problematikker omkring kognitivt forstyrrede patienter. Efterfølgende udarbejdes en beskrivelse udfra scanningssvar. Hjerneskadens placering og hvilken betydning for patientens funktioner. Nu i en arbejdsgruppe under DMCG (palliativt videnscenter). Arbejder med kliniske retningslinie for patienter med kognitive forstyrrelser.   Inspirerer øvrige medarbejdere samt diskussion om implementeringsmuligheder.

Afsluttende spørgsmål Forslag til yderligere medtænken af transfer i relation til faserne før, under og efter et palliationsmodul?