Skriftlighed i undervisningen INTERNATIONAL ØKONOMI

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Progression i de større skriftlige opgaver:
Metode i AT Religion.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Studieretningsprojekt
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Almen sTudieforberedelse - AT
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Taksonomisk mindmap i religion
IT – som en integreret del af danskfaget Workshop på FKF-dagen /01/14Anna-Marie Hansen1.
Synopsis VIP3/2012.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
SRP 2014.
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.
Generel introduktion til EC
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Formalia ved opgaveskrivning
Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Celle.
Værkstedsundervisning
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Fou-forløb: Mini-SRP SO-forløb. Målsætning Vi vil forberede eleverne til at fremstille den gode SRP, specielt med henblik på: at kunne skrive flerfagligt.
Løft og lær Flerfaglig og virtuel skriftlighed Rammeforsøg A: Fleksibel anvendelse af uddannelsestid og elevtid.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Studieretningsprojektet!
Teoretisk pædagogikum
Teoretisk pædagogikum
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
AT-eksamen 2018.
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
SRO 2018 hHx.
SRO SKRIV!.
AT-eksamen 2019.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Skriftlighed i undervisningen INTERNATIONAL ØKONOMI Vier ved at bygge tradition op. Seminar i FLIØ – Foreningen af lærere i international økonomi: 3. december 2010 Jens Ditlev Hansen, fagkonsulent

Disposition Læreplanerne, hvad sige de? Hvorfor skrive i IØ? Genre i IØ, hvilke? Rette-praksis Planer og progression Jens Ditlev Hansen

Bilag 4 Studieforberedende skrivekompetencer genrebevidsthed sproglig korrekthed disposition argumentation anvendelse af citater, figurer, illustrationer m.v. præsentation relevante henvisninger, noteapparat og litteraturliste. Samarbejde med andre fag Birte Ravn Østergard

1.Hvad siger læreplanen i IØ A? NY læreplan: ”I løbet af det samlede forløb udarbejdes skriftlige opgaver med progression i form og indhold. Skriftligt arbejde skal understøtte opfyldelsen af de faglige mål, herunder evnen til systematisk at formidle problemstillinger på relevante taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets begrebsapparat. Der skal arbejdes systematisk med forskellige opgavetyper og med varieret materiale, herunder tekst, diagram og talmateriale.” Jens Ditlev Hansen

IØ B og A Elevtid på IØ A = 110 Elevtid på BIØ B = 0 Skriftlighed på B? Jens Ditlev Hansen

Hvorfor skrive ? At skrive for at lære At bruge fagsprog uforpligtende og afprøvende At komme i gang med at tænke At finde ud af, hvad man har på hjerte, så man kan deltage i samtalen i klassen/ gruppen At lære at skrive At lære at skrive i fagets genrer Redskab , igangsætter At skrive er også et mål en nyttig kompetence, studie-erhvarvsliv Jens Ditlev Hansen

Tænkeskrivning Skrive for at lære… Man skriver til sig selv • For at udvikle ideer og afprøve faglig viden • Uden at være forpligtet på at det skal kunne forstås af andre. • rodet og springende. • Sproget kan være privat og hverdagsagtigt. Jens Ditlev Hansen

Formidlingsskrivning Man skriver for at præstere Man skriver til andre • For at formidle ideer og faglig indsigt. • Man er forpligtet på at gøre sig forståelig for læsere. • Man underlægger sin tekst kritisk analyse, • Må revidere, vælge ud, • Skabe struktur og orden. • Sproget skal være formelt og korrekt så læseren ikke støder sig på det så opmærksomheden flyttes fra meddelelsen. Jens Ditlev Hansen

To skrivefunktioner NIV A + B Niv A Jens Ditlev Hansen

IØ’s grundgenre: En problemstilling og baggrunden herfor   Notat … vil normalt omfatte nedenstående elementer: En problemstilling og baggrunden herfor Forskellige løsningsforslag En gennemført faglig argumentation, hvori konsekvenserne af de forskellige løsningsforslag præsenteres sammenstilling af løsningsforslag, hvori fordele og ulemper præciseres En konklusion med anbefalinger af hvilket forslag, der bedst kan løse problemet   Jens Ditlev Hansen

3. International økonomis ”genrer” Case-besvarelse Rapport Synopsis Anvendelse Eksamensopgaver i IØ A Afleveringsopgaver Studieretnings-projekt 2. Årsopgave (bilag 4) DIO – og Mundtlig prøve (form b) Faglige faglig skrivning Stof Udleveret casemateriale + selvstændig informationssøgning Selvstændig informationssøgning Struktur Følger opgaveformulering: Taksonomi Kernestof Selvstændig teori- og metodevalg Lærerformuleret opgaveformulering med stigende taksonomi: Redegørelse Analyse Vurdering Elevformuleret problemformuleringmed stigende taksonomi: Omfang Varierende – 5-5½ timers elevtid SRP: 15-20 sider (2 ugers elevtid) 3-5 sider Jens Ditlev Hansen

Synopsis IØ forslag til disposition 1. Redegørelse for valg af problemstilling(er): Hvorfor er problemet interessant - relater til det udleverede materiale? 2. Analysere af den valgte problemstilling(er) på baggrund af relevante begreber og de relevante teorier 3. Diskussion og vurdering i forbindelse med eventuelle løsninger som problemstillingen giveranledning til. 4. Konklusion og faglig stillingtagen til problemstillingen og eventuel perspektivering. Jens Ditlev Hansen

Synopsis IØ Koncentrat Kan ikke stå alene skal uddybet til eksamen Understøttes af talepapir Anvender overbliksmodeller Jens Ditlev Hansen

Opgavetyper Individuelle opgaver Gruppeopgaver Noter Quizzer/tests Timereferat Hurtig skrivning, minilex Læserbreve, blog indlæg Færdighedsopgaver/øvelsesopgaver, afleveringsopgaver Synopsis Gruppeopgaver It-præsentationer Journalistiske tekster Multimedieproduktioner Projektarbejde med problemformulering Cases, artikler med tilhørende spørgsmål /Opgavehæftet Uddybe mere efterfølgende Jens Ditlev Hansen

4. Rettepraksis Fokuseret retning. - undgå overretning = opgivenhed - Udmeld fokus på forhånd. - diktér eller aftal fokus med eleverne - FOKUS-eksempler: Formalia, sproglig korrekthed, faglige IØ-begreber, læse og forstå opgaven Ros vellykkede passager - Hvad er godt. Hvad kan du køre bedre Ved fejl - Foreslå bedre formuleringer - sæt streg og lad eleven selv rette Undervejds-respons, f.x. del en eksamensopgave i to afleveringer Genaflevering Kammeratvurderinger Jens Ditlev Hansen

Eksempel fordeling af skriftligt arbejde IØ A Jens Ditlev Hansen

Eksempel fordeling af skriftligt arbejde IØ A Jens Ditlev Hansen

Eksempel fordeling af skriftligt arbejde IØ A Jens Ditlev Hansen

Eksempel fordeling af skriftligt arbejde IØ A Jens Ditlev Hansen