Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

IT – som en integreret del af danskfaget Workshop på FKF-dagen 11.01.2014 11/01/14Anna-Marie Hansen1.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "IT – som en integreret del af danskfaget Workshop på FKF-dagen 11.01.2014 11/01/14Anna-Marie Hansen1."— Præsentationens transcript:

1 IT – som en integreret del af danskfaget Workshop på FKF-dagen 11.01.2014 11/01/14Anna-Marie Hansen1

2 Danskfagets fire kulturelle kompetencer Kilde: Fremtidens danskfag, 2003 Bemærk at Mosaikker har seks kompetencer (også ”se og vise”)s. 97-100 11/01/14Anna-Marie Hansen2

3 Danskfagets forskellige kompetencer supplerer og understøtter hinanden og udvikles bedst i en vekslen mellem analyse og produktion Lytte Tale LæseSkrive Se Vise 11/01/14Anna-Marie Hansen3

4 Danskfagets indhold (ifølge faghæftet) Det talte sprog Det skrevne sprog – læse Det skrevne sprog – skrive Sprog, litteratur og kommunikation 11/01/14Anna-Marie Hansen4

5 Model over danskfagets indhold, aktiviteter og mål Kilde: Mosaikker til danskstudiet, s. 44 (2010- udgaven) 11/01/14Anna-Marie Hansen5

6 Danskfagets elementer (inspireret af Byggesten til danskundervisningen fra forlaget Academica) 11/01/14Anna-Marie Hansen6

7 Alt er tekster En tekst er en sammenhængende enhed af sprog i brug (Andersson: En by af tekster. Lærervejledningen) Sproget kan være tekst, men det kan også være billeder, form m.v. Alle tekster har et indhold og en form Alle tekster kan analyseres vha. fagsprog Medietekster kræver et særligt fagsprog 11/01/14Anna-Marie Hansen7

8 Tekst-typer (anvendes på CFU, UCL) Kan anvendes af den enkelte lærer til at overveje mangfoldigheden. Overvej om alle felter er godt udfyldte i din danskundervisning. Skrevne teksterAndre udtryksformer Fiktive tekster Ikke-fiktive tekster 11/01/14Anna-Marie Hansen8

9 At undervise med tekster - og at undervise i tekster Når vi underviser med tekster, bruger vi hovedsagelig teksternes indhold. Når vi underviser i tekster, sætter vi fokus på både indhold og form Når vi underviser i tekster, tilegner eleverne sig et sprog, så de både kan tale om indholdet (tekstens hvad) og formen (tekstens hvordan) - og de får redskaber til egen tekstproduktion. 11/01/14Anna-Marie Hansen9


Download ppt "IT – som en integreret del af danskfaget Workshop på FKF-dagen 11.01.2014 11/01/14Anna-Marie Hansen1."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google