Den anerkendende tilgang fra ord til handling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Prioritering.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Energi- & Vandværkstedet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
BEDRE TRIVSEL OG ARBEJDSMILJØ I REGION HOVEDSTADEN Niende Laboratorium 26. februar 2013.
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Analyse- og udviklingsmodel
Intern survey uge 45.
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Lean Netværk AAU.
VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007 Godmorgen… Velkommen til dag 3 på AUs vejlederuddannelse!
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
”Morten vil til demonstration” Morten bor på det bosted, hvor I arbejder. Gennem lang tid har I forsøgt at motivere Morten til at komme lidt ud og deltage.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Januar 2011 Trivselsmøder.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Klubbutviklingsseminar NBTF OLT/Ullevål 9-10/
3-timersmødet 2017.

Trivselsmålingens resultater
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
MEDvirk NU - en digital tjekliste til at nå i mål med arbejdsmiljøet
3-timersmødet 2017.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
3-timersmødet 2018.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Den anerkendende tilgang fra ord til handling Aalborg handelsgymnasiums historik i forbindelse med den anerkendende tilgang samt et forsøg på at nærme sig en form for implementering.

Historikken Det første møde på et ledelsesseminar med Frank Iversen under overskriften ”Slip anerkendelsen løs” Medarbejder seminar med hhx lærerne –også med Frank Iversen Foredrag med deltager involvering med Allan Holmgren (Dispuk) Yderligere input på ledelsesseminar ved Maja Lua Haslebo Samarbejdsudvalg og andre får Maja Lua Haslebo medicinen Den anerkende tilgang skrives ind i vores pædagogiske platform og der bliver lavet en pjece om den. Megen snak og forvirring Forløbet fra ord til handling

Processen frem mod i dag – Vi gør det praksisnært! Formøde med repræsentanter fra SU Udviklingsdag med SU Opstart på kursusforløbet Aalborg Handelsskole

Procesforløbet Aalborg Handelsskole frem til sommeren 2011 Modul 1 Modul 2 – Uge 7 Modul 3 Vi øver os Aktiviteter og initiativer på egen afdeling Vi gør det Peter Altenborg og Michael Møller støtter i forhold til aktiviteter på egen afdeling Vi støtter Vi får inspiration Gå-hjemmøde for alle interesserede Aalborg Handelsskole

Modul 1: Tanker og værktøjer (formiddag) 08:45 Kaffe og the 09:00 Velkomst ved Jens Otto Petersen og Michael Møller ”Vi slår tonen an” – en lille én til at starte på (øvelse) Hvad er anerkendelse egentlig for en størrelse? (oplæg) Sæt anerkendelsen i sving – præsentation af værktøj/arbejdsmetode til at styrke anerkendelsen (5D) 12:00 Frokost Opgave til deltagerne – hvad optager jer. Temaer som ville værdifulde at give mere opmærksomhed. Vigtigt at have den gode changehistorie – se materiale i change – opgave til de interne konsulenter Aalborg Handelsskole

Modul 1: Tanker og værktøjer (eftermiddag) 12:45 Arbejde med ”arbejdspladsens” udviklingstema – fortsætter Inspiration til aktiviteter, som kan understøttet en anerkendende tilgang (oplæg) Dilemmaer i en anerkendende hverdag (øvelse). Kunsten at aflevere og modtage den anerkendende tilgang Valg af initiativer som I vil teste inden næste modul og opstart på bestræbelseskontrakterne Afrunding. 15:30 Held og lykke med arbejdet på egen arbejdsplads! Aalborg Handelsskole

Ledelse og anerkendelse (4 ledelsesstile) Udforskning/nysgerrighed Traditionel problemløsning Udforskning/nysgerrighed Hvordan kan vi sikre os, at dette ikke går galt igen? Hvilke handlinger muliggjorde dette? Hvorfor fungerer det ikke? Hvad gjorde vi hver især, der fik det til at gå godt? Hvorfor levede vi ikke op til målene? Hvordan kan vi udvikle mere af dette? Hvordan sikrer vi os bedst fremadrettet, at vi når vores mål? Hvad er barriererne? Problemfokus Anerkendelse Det er bare ikke ok. Det vil jeg ikke se igen Dette fungerer rigtig godt Dette er perfekt – det skulle vi gøre igen Det kommer ikke til at virke, fordi … A Det er et rigtig godt stykke arbejde, du har lavet. Problemet med det her er … Super – dejligt at se, at I … Kritik Ros Aalborg Handelsskole Konstatering/vurdering Med inspiration i: Haslebo & Haslebo, 2007

Grundmodellen (5D) 2. UNDERSØGE Identificere det vellykkede og værdifulde - det vi gør. 1. FIND UDVIKLINGSTEMAET - det vi vil blive bedre til 5. SKAB UDVIKLING Planer og aftaler – det vi vælger at gøre. 3. ØNSKER/HÅB Beskriv den ønskede fremtid – det vi vil. 4. VÆR KONKRET Find konkrete handlinger der kan gøre ønsker/håb til virkelighed - beskriv dem som målsætninger - det der skal til 5D er en klassisk brug af AI. Der findes mange varianter, alt afhængigt af hvor den skal bruges. Udformningen tilpasses til situationen. Metoden bruges blandt andet til: Udvikling af ledergrupper, coaching, problemløsning, udvikling af færdigheder mv. Aalborg Handelsskole

Modul 2: De næste step 12:00 Velkomst og rammen for eftermiddagen ved Michael Møller Tilbageblik – hvad optog os sidst samt jeres oplevelser/erfaringer Ane og den anerkendende tilgang – fokus på det nysgerrige og eksperimenterende Spørgsmålstyper (Lidt introduktion/teori) Nysgerrighed - De mange perspektiver (øvelse) Eksperimenterende ”benspænd” (øvelse) Kunsten at aflevere og skabe en endnu mere anerkendende tilgang Bestræbelseskontrakten 15:30 Held og lykke med arbejdet på egen arbejdsplads – og på gensyn! Opgave til deltagerne – hvad optager jer. Temaer som ville værdifulde at give mere opmærksomhed. Vigtigt at have den gode changehistorie – se materiale i change – opgave til de interne konsulenter Aalborg Handelsskole

Ane og den anerkendende tilgang Nysgerrige Eksperimenterende Aalborg Handelsskole

Inspiration til udarbejdelse af bestræbelseskontakten Hvordan vil vi præsenter den anerkendende tænkning. Hvor vil det især være oplagt/værdifuldt at bringe tænkningen i spil? Hvilke udviklingstemaer ville være mest relevante at drøfte? Er der et område, hvor du med lille indsats kan få stor effekt af tænkningen? Hvad vil der være mest energi i at sætte i spil? Aalborg Handelsskole

Modul 3: Bestræbelseskontakten 12:00 Velkomst og rammen for eftermiddagen ved Michael Møller Tilbageblik – hvad optog os sidst! Hvilken energi kan vi forvente at møde i organisationen, når vi sætter ekstra fokus på den anerkendende tilgang? Bestræbelseskontrakten – vores bedste bud og feedback fra kollegaerne 15:15 Held og lykke med arbejdet og en endnu bedre arbejdsplads! Opgave til deltagerne – hvad optager jer. Temaer som ville værdifulde at give mere opmærksomhed. Vigtigt at have den gode changehistorie – se materiale i change – opgave til de interne konsulenter Aalborg Handelsskole

Hvilken energi kan vi forvente at møde i organisationen, når vi sætter ekstra fokus på den anerkendende tilgang? De positive reaktioner Frontløbernes konstruktive og (anerkendelse) reaktioner Aktiviteter Bestræbelseskontakt (som tager udgangspunkt i forventede reaktioner) Anerkendende tilgang De bekymrede reaktioner Aalborg Handelsskole

Det videre forløb Eksempel på bestræbelses kontrakt Ledelsens opgaver

Medarbejderens synsvinkel: Fra orientering til folder - afventende nysgerrighed/skepsis Anerkendelse er mange ting – fortolkningsforvirring. At blive set: Elev - lærer - ledelse Personale goder Uddannelse og udviklingsmuligheder Gør det du er bedst til - udforskning Den lærende organisation – fra dem og os - til os og vi. Kulturændring - Fra ord til handling