Fagenes samspil - KS på HF

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer

Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Historie i fagligt samspil
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Kultur – og samfundsfag på HF Fagdidaktisk kursus religion sept Helle Dreyer Møller VUC Århus.
Metode i AT Religion.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Det Internationale Område
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Religion og Oldtidskundskab
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
KS – et eksempel "Gode forløb og erfaringer med nuværende prøveform v/lærere i ks" De nærmere stikord til jeres punkt kunne være: - planlægning.
Eksamen og eksamensbilag :
Kulturforståelse niveau C
Skriftlige opgaver. SSO og EP.
Almen sTudieforberedelse - AT
Almen sTudieforberedelse AT
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
AT - Viden i spil.
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Religion på B-niveau Christina Egholm.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Intro og Problemformulering
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Formalia ved opgaveskrivning
Matematik C Lars Bronèe.
Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Det Internationale Område
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Historie i fagligt samspil
Værkstedsundervisning
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 29. januar 2013.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Historie i fagligt samspil. Histories særlige forpligtelse ”Faget historie indgår i samtlige studieretninger og får derfor et særligt ansvar for at medvirke.
Synopsis.
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Udkast til justering af KS
Teoretisk pædagogikum
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
KS – kultur- og samfundsfag på HF Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Fagenes samspil - KS på HF Vejle d. 23.11.2007 Bente Kirsten Sørensen Samfundsfag, idræt og studievejleder på Holstebro Gymnasium www.hogym.dk/

KS – Hi/sa/re Samarbejdet – 3 fag/1 eksamen med historie B, samfundsfag C og religion C Struktur og temaer 1hf – 2hf Grupper KS – andet end fag-faglige kompetencer Kompetencer mod eksamen En skriftlig dimension? Knaster – problemer og muligheder i ks Eksamen

Samarbejdet Historie – samfundsfag: samfundsvidenskabelige metoder – de store linjer – de store forklaringer Religion – traditionelt med tekstlæsning og analyse – den enkelte tekst – den dybdegående analyse Fællesfaglige mål − globalisering og kulturmødet − områdestudium − identitetsdannelse i traditionelle, moderne og senmoderne samfund − værdier og livsformer − religiøse og politiske brud i dansk og europæisk perspektiv − det gode samfund. Hvordan bringes disse 3 fag sammen mod en fælles eksamen?

Samarbejdet Start før sommerferien – fastlæg temaer og struktur. Hvilke 2-faglige, hvilke 3-faglige temaer? Lav en kalender, tæl timer. Skemaønsker, der muliggør blokke Både 1. og 2 hf skal indgå i planen Det er nødvendigt med rigtigt mange møder hvor planer, tekster, tidspunkter og fordeling koordineres Man bliver nødt til at gå på kompromis Tænk eksamen med undervejs (opgaver tekster – kun til eksamen i fællestemaer) Eksamen er et fællesprojekt

Struktur/Temaer 1hf-2hf Særfaglige tilløb mod tema – opgavetræning - fællesfagligt tema 1p Ho.Gym.: Det lokale kulturmøde Gruppearbejde, gruppeopgave med mundtlig fremlæggelse vha pp Det globale kultursammenstød Problemformulering , studierejseprojekt til Berlin 2p Ho.Gym.: Velfærdssamfundet synopsis, prøveeksamensdag i grupper Menneskerettigheder undersøgelse , synopsis, prøveeksamen individuelt Det moderne samfund synopsis - reparation

Det lokale kulturmøde - et eksempel Fællesintroduktion til emne 1 modul hvor vi brugte samme tekst – set ud fra de 3 fag. (Om ”Pizza-mandens” datters bryllup) 2-fag hi-re tofagligt mod projekt (indvandringens historie og Islam – de lange linjer) 4 uger (samfundsfag ingen timer) 2-fag hi-sa tofagligt mod projekt (arbejdsmarked, familien og dens omgivelser – fra det traditionelle til det senmoderne samfund) 4 uger (religion ingen timer) 3-fagligt projekt fællespensum (muslimske indvandrerfamiliers situation i DK – historie, religion, familiens udvikling – statistik over indvandring, arbejdsløshed, uddannelse, religiøse grupper i Holstebro kommune) Værkstedstimer: Gruppearbejde, gruppekontrakter Opgave: Hvordan er indvandrere/ flygtninges kulturelle, sociale og religiøse situation i lokalsamfundet i dag? Der skal i besvarelsen indgå en undersøgelse med udgangspunkt i Holstebro. Mundtlig gruppefremlæggelse vha pp i punktform.

Grupper Selvvalgte grupper eller lærerstyrede grupper? Fordele og ulemper 1 hf: gruppearbejde i faste selvvalgte grupper – gruppekontrakter (grupperoller, ambitioner, mødemuligheder, arbejdsindsats, regler, sanktioner) 2.hf: faste grupper på 3 - gruppekontrakter

KS - et fag med udfordringer der tager tid! Kernestof – særfagligt + fagets metode Kernestof – fællesfagligt - hvordan tilgodeses alle 3 fags metoder? Flerfaglig empirisk undersøgelse. Et områdestudie. Kompetencer i hobetal for at kunne klare en synopsiseksamen med gruppeforberedelse. Pædagogiske overvejelser: Det sværeste for kursisterne: At bruge og kombinere viden fra 3 fag i en fælles problemstilling Møder, møder og møder

Kompetencer mod eksamen Progression : (+ værkstedstimer) Tekstlæsning (dåseåbnerskema) Gruppearbejde Taxonomiske niveauer Problemformulering Stikordsoplæg pp Synopsis (skr) Mundtlig fremstilling Mundtlig dialog

En skriftlig dimension? Synopsen i sig selv vurderes ikke – men der er selvfølgelig en sammenhæng mellem synopsis og præstation. Behovet for at lære at skrive synopsis? Rettereduktion en lokal sag! Forhandlet på Holstebro Gymnasium: 1hf ks ialt 12 timers elevtid 2 hf ks ialt 24 timers elevtid småopgaver i alle 3 fag og større opgaver i alle fællesfaglige forløb hvert semester

Knaster – Problemer og muligheder Skemaet – Skal alle 3 lærere kunne tage alle 3 fags skemapositioner? kan sa og re have ”huller”? 3 semester fag f.eks. Med eksamen til jul. Kernestoffet og de faglige mål – meget og ambitiøst? Gruppedannelse/gruppestørrelse Tidsforbrug/møder til planlægning og vidensdeling ”Rester” i forhold til kernestof Tid til træning af eksamenssituation (fremlæggelse/dialog) Bedre dygtigere mere ansvarlige elever med bedre arbejdsmetoder? Hvis samarbejdet lykkes – ja!

Eksamen Alle 3 lærere fælles om at lave eksamensspørgsmål Hvis kun 2 lærere er med ved eksaminationen: Lav stikordsliste til censor og de 2 eksaminerende lærere over de enkelte temaer

Spørg-ind-begreber til temaet Velfærdssamfundet (historie del) generelt om samfundsudviklingen efter 1945 fra bondesamfund til industrisamfund urbaniseringen økonomisk vækst som baggrund hvorfor vækst konkrete områder (statistik): landbrug industri uddannelse udenrigshandelen kvinder   Danmark i Europa (EFTA /EF) kampen om velfærdsstaten problematisering af velfærdsstaten Danmark i perspektiv – internationalt/globalt /JA

Spørg-ind-begreber til temaet Velfærdssamfundet (religion del) det dobbelte kærlighedsbud næstekærlighed og barmhjertighed - lignelser jødedom vs. kristendom gerningsretfærdighed vs. retfærdiggørelse ved tro synd og nåde Guds evangelium Den kristne grundmyte Jesu soningsprojekt Messiasrollen Paradiset og Gudsriget - det individuelle evige liv Det jødiske tempel – den kristne kirke sekularisering Investeringskristendom provokationskristendom Protestantisk etik og kapitalisme /AJ

Eksamensknaster I Gruppeforberedelse og forskellig forberedelsestid: Gr.6: 00-02-00 Elevernes retssikkerhed?

Eksamensknaster II Selve eksamen: Meget problematisk, hvis ikke alle 3 lærere med. Censor skal både eksaminere i stof han/hun ikke ved hvordan er gennemgået og vurdere andre fags præstationer. Erfaringer: Faglighed der forsvinder Usikkerhed eller magtkamp Det skal ikke lide eleverne til last! – et urealistisk karakterniveau?