Kapitel 16 Kontrol af kommunikationsindsatsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kend din hverdagskemi Evaluering af oplysningskampagne for Miljøstyrelsen 2013.
Advertisements

Præferencer på markedet.
Dataindsamling og kildebearbejdning
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Peter Lynggaard Investering og Finansiering Kapitel 4 - 7
Mediestatistik - hovedkategorier
Ledelse i Praksis – 4. aften
Budgetgrundlag i planteavlen
Præsentation af Esperanto projekt d Maria Bruun, Maria Medard, Frederik, Rasmus, Stina HA(kom) CBS 2004 Maria B Maria M Frederik Rasmus Stina.
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Online annoncer og bannerreklamer
Når effektmåling rammer organisationen
E r h v e r v s c a s e T i v o l i A / S Terminsprøver Marts 2007 HHX Århus Købmandsskole, Vejlby 2.D af Alattin Simsek.
Analyse af N.Kjær Bilcenter a/s
Kvantitative metoder
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Prøv det nye the mysterious wold game, test din viden om verden og få et godt grin med dine bekendte, vi vil garanter du vil synes om det og lære noget.
A ktivitets B aseret O mkostningsfordeling.
Kap 18 Promotion Kapitel 18.
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Pædagogisk brug af test – Et systematisk review
Markedsanalysen i praksis.
Valg af parametre.
Reklamemidler og -medier
25. Logistisk effektivitet
LINKS Det er vigtig at sørge for at få andre hjemmesider til at linke.  Det skaber større popularitet. Ved sine link skal man IKKE skrive ”klik her”,
Knallertkampagne ”Har du styr på din søn?”.
Kristoffer Hamborg Undervisningsleder på IAA Digital Diploma
Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [ Viborg]
Marlene og Nichlas.  Reklameformer  Sales promotion  Salgsarbejdet.
- Liv Andersen, Line Stiller, Maria Borup & Anja Winther
Reklame & Markedsføring
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
1 ▪ Møde for danske partnere 25. jan
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Peter Lynggaard Investering og Finansiering Kapitel 5 - 7
Sitet og børns livsverden Camilla: Brugercentreret design Mette: Designproces og anbefalinger Flemming: Sitets samspil med andre medier og børns livsverden.
Konkurrenceforhold.
Kvalitative metoder.
Kommunikation Budget 4,5 mill. kr. årligt anvendes til:
Kundetilfredshedsanalyse – [måned år] Kundenavn. 2 Overblik.
15 Promotion 1 Oversigt Virksomhedens organisering af promotionaktiviteter Promotionformer (offline og online) Promotionstrategi (pull og push strategi)
Relationsbaseret markedsføring og Facebook Annoncering Anders Sevelsted | Aditup.dk | Havneparken 2 | | #AndersSevelsted.
4B Analyse & Marketing A/S – 1 Borgerundersøgelse Randers Kommune Affaldshåndteringen Januar 2010.
Strategi, kreativitet og neutral medieplanlægning.
Effektmåling af innovation Socialforvaltningen, Københavns Kommune Marie Traasdahl Staal.
Markedsføring via sociale medier FORUNDERSØGELSE.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Digitaliseringsstyrelsen
markedsføringsplaner
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
KNÆK KODEN.
Markedsføring og reklame
KNÆK KODEN.
Kap 18 Promotion Kapitel 18.
KNÆK KODEN.
Sprøjtefri Have.
Laroche et. al Gruppe 1: Mette, Camilla, Gorm og Jesper
4. Indsamling og behandling af oplysninger
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Ændring i danskernes medieforbrug
Salgsbudgetter og budgetkontrol
25. Logistisk effektivitet
Tværmedial Kommunikation 11 +content Interkulturel kommunikation
[Projektnavn] Post mortem
KNÆK KODEN.
Tværmedial Kommunikation 9 +content Interkulturel kommunikation
Tværmedial Kommunikation 9 DMMK Kapitel 5 Virksomheden på de sociale medier Case 3 Big data og Business Intelligence forår 2018 Pillon - KU.
Gennemgang af rapporterne
Præsentationens transcript:

Kapitel 16 Kontrol af kommunikationsindsatsen

Effektivitetskontrol Formål: At kortlægge hvilken effekt (virkning) kommunikationen har på modtageren Kan være kvalitativ (ændring i holdning, adfærd og vaner) Kan være kvantitativ (ændring i markedsandele eller afsætning) Giver os en indikation om budskab og medievalg har været hensigtsmæssigt

Rentabilitetskontrol Formål: At kortlægge om en specifik kampagne har øget virksomhedens indtjening for en fastsat periode Merdækningsbidrag – bør sammenholdes med kampagnens udgifter Vi skal bruge en kvantitativ opgørelse af kampagnens effektivitet til at beregne om kampagnen har været rentabel

Proceskontrol Sammenligning af faktiske vs. Budgetterede omkostninger Er tidsplan med fastsatte deadlines overholdt? Er de opgaver som er bestilt i forbindelse med kampagnen blevet udført korrekt?

Forskellige formål med test af reklamers effekt Effektmålinger Forskellige formål med test af reklamers effekt

Pretest metoder Pretest (før produktion) Split-run test Interviews Bruges til at måle effekten af alternative reklameudkast F.eks. to forskellige annoncer – Én i JP Århus og én i JP København Effekten måles f.eks. ved telefoninterviews Interviews Individuelt/gruppeinterviews på baggrund af fremvist reklamemateriale

Pretest metoder Page-traffic test Personligt eller elektronisk interview Et specifikt medie gennemgås og respondenten fortæller hvilke artikler, annoncer og billeder vedkommende har lagt mærke til ved tidligere læsning Der udover kategoriseres svarerne i Set Ikke set Læst Delvist læst Skimmet Ikke læst

Posttest metoder Tretrinstest Gallups Tv-Meter og Radio Meter Spontan (uhjulpet) erindring Hjulpet erindring Genkendelse Gallups Tv-Meter og Radio Meter Registrering Svarkort, telefonopkald mm.

Posttest metoder Næsetælling Markedskort Har der var flere kunder i butikken over en given periode Markedskort Dette kender I fra afsætning Kender vs. Kender ikke Har prøvet Foretrækker, Indifferent, forkaster Har ikke prøvet Positive, indifferent, negative

Nøgletal ud fra markedskortet Kendskabsandel (fremgår af markedskortet) Prøveandel: (har prøvet / kender ) % Præferenceandel: (foretrækker / har prøvet) % Indifferensandel: (indifferent / har prøvet) % Forkastelsesandel: (forkaster / har prøvet ) %

Måling af effekten af et website Hits = antal besøg (kvantitativt mål) Kvalitativt Hvor mange besøger websitet mere end én gang? Hvor længe opholder de sig på websitet? Hvordan bruger de websitet? Hvor højt er virksomheden listet i brugerens top-of-mind?