Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Markedsføring og reklame

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Markedsføring og reklame"— Præsentationens transcript:

1 Markedsføring og reklame
afsætning

2 Markedsføring i virksomheden
Bred betegnelse for de aktiviteter firmaet bruger på at udbrede deres produkter Afsætning er betegnelsen for salg, service og markedsføring Markedsføring handler om at fremhæve den oplevelse, der ligger i at eje virksomhedens produkt Det er ikke let at planlægge markedsføring pga. forbrugernes store udvalg af varer og serviceydelser Virksomheden skal målrette markedsføringen til bestemte forbrugergrupper Afsætning, EUD/EUX, F-C

3 God markedsføring kræver solid viden om markedet
Markedsbeskrivelse God markedsføring kræver solid viden om markedet Markedsbeskrivelsen er at betragte som den del af et isbjerg, der ligger under vandet – delen over vandet er markedsføringen Afsætning, EUD/EUX, F-C

4 forretningsplanen Grundlaget, virksomheden driver forretning på, fx:
Hvem vil virksomheden sælge til? Hvordan vil virksomheden sælge sine varer? Hvordan skaffer virksomheden sine varer? Forretningsplanen sætter markedsbeskrivelse og markedsføring i en sammenhæng Anvendes ofte ved etablering af virksomhed fx ved ansøgning om etableringslån i en bank. Afsætning, EUD/EUX, F-C

5 reklamer Virksomheder benytter sig af reklamer for at gøre kunder opmærksomme på deres produkter: Afsætning, EUD/EUX, F-C

6 Medietyper til reklamer
Reklamer: Aviser, ugeblade, magasiner, fagblade Tryksager: Tilbudsaviser, kataloger, brochurer, flyers Outdoor stationære: Togstationer, bygningsfacader, busskure Outdoor mobile: Bus, tog, taxi, bycykler, varebiler Radio & TV: TV-kanaler, lokalradioer, TV-shop Posters & Billboards: Stationer, stormagasiner, lufthavne Elektronisk: Internet, mobiltelefoner Afsætning, EUD/EUX, F-C

7 Kommunikationsmodellen
Virksomheder anvender kommunikationsmodellen i deres reklamer. Afsætning, EUD/EUX, F-C

8 Overvejelser ved kommunikation
Hvem er modtagerne af meddelelsen? Hvad er hensigten med meddelelsen? Hvad er budskabet i meddelelsen? Hvor tror vi, at modtagerne vil læse, se og/eller høre meddelelsen? Hvilken genre passer til meddelelsens indhold? Hvilket sprog skal teksten skrives eller siges i? Hvilke illustrationer skal vi bruge, for at kunden forstår budskabet? Hvilke kommunikationskanaler skal vi anvende? Afsætning, EUD/EUX, F-C

9 Aida-modellen Virksomhederne kan anvende AIDA-modellen, når de vil skabe opmærksomhed om et specifikt produkt. Afsætning, EUD/EUX, F-C


Download ppt "Markedsføring og reklame"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google