Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Laroche et. al Gruppe 1: Mette, Camilla, Gorm og Jesper

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Laroche et. al Gruppe 1: Mette, Camilla, Gorm og Jesper"— Præsentationens transcript:

1 Laroche et. al. 2012 Gruppe 1: Mette, Camilla, Gorm og Jesper
To be or not to be in social media: How brand loyalty is affected by social media? Laroche et. al. 2012 Gruppe 1: Mette, Camilla, Gorm og Jesper

2 Vores projekt Sundhedsstyrelsen har ikke nogen profil på Facebook, men opretter lejlighedsvis en like-side til deres kampagner. Politiet er en lignende statslig organisation, og har knap følgere på Facebook. Begge organisationer har til formål at oplyse og forebygge befolkningens sundhed/sikkerhed vha. af forebyggende indsatser, som eks. kampagner. 1) Vi undersøger SST’s brug af Facebook 2) Vi underøger Politiets brug af Facebook 3) Vi undersøger hvorvidt SST med fordel kan følge Politiets gode eksempel

3 Firmaer på sociale medier
Debat: De social medier er en mulighed for firmaer til at forstærke båndet til deres kunder pga. det enorme kundegrundlag i kraft af eksempelvis facebooks 955 millioner aktive brugere (Kaplan & Haenlein, 2010). Andre (Fournier & Avery, 2011, p. 193) mener, at det hæmmer firmaernes forhold til sine kunder fordi de er uninvited crashers.

4 Social media based brand community Skal forstås ift. to koncepter:
Social medier: Indhold bliver ikke kun passivt modtaget af forbrugerne, men produceres aktivt ved at dele indhold, skrive opslag og kommentere.  Mindsker det asymmetriske forhold mellem forbruger og firma Brand community “specialized, non-geographically bound community, based on a structured set of social relations among admirers of a brand.” (Muniz & O’Guinn 2001, p. 412)

5 Mekanismer, som brand community spiller på
Trangen til at føle sig socialt forbundet Trangen til at identificere sig med grupper og symboler, som man ønsker at associere sig med  brand community giver altså mulighed for firmaerne til at skabe kontakt med sine forbrugere  Øger brand loyalty = the “Holy Grail” for buisness

6 Customer centric model of brand community

7 Metode Modellen blev testet på 441 respondenter, som var brugere på sociale medier samtidig med at være medlem af forskellige af brand communities på de sociale medier. Spørgeskema skulle afdække i hvilken grad respondenterne: Følte sig forbundet med hinanden Oplevede at kunne dele information og oplevelser Hvor brugbar denne udveksling var

8

9 Resultat Brand-communities bygget på sociale medier har positiv effekt på forholdet mellem: a) forbrugere/produkt, b) forbruger/brand c) forbruger/firma d) forbruger/andre forbrugere hvilket har positiv effekt for tillid til brandet hvilket har positiv effekt på loyalitet til brandet (Holy Grail)

10 Model of effects

11 Hvordan vil vi bruge det i vores projekt? /
“Sundhedsstyrelsen har til formål at fremme befolkningens sundhed, samt at forebygge og behandle sygdom…” (Sundhedsloven) Vi mener, at vi kan gøre brug ar artiklens metode og teori og overføre “firmaers produkter/brand” til Sundhedsstyrelsen image og deres kampagners effekt? (hvis vi ser bort fra brand loyalty) Vi vil undersøge hvilken effekt det vil få på Sundhedsstyrelsens brand trust, hvis de oprettede et brand community på Facebook – og var synlige

12

13 Fra evaluering af “Stop før 5”

14 Diskussion/inputs – hvordan ser I det?
Er der for stor risiko forbundet? Forbrugerne får mere magt Kan nemt interagere og udtrykke deres tanker, både positivt men også negative holdninger/erfaringer med produkter kan føre til klager og dårlig omtale Vil Sundhedsstyrelsen risikere at få for mange “haters” ved at oprette et brand community? - Og i så fald, hvordan undgår de det? ----- Meeting Notes (18/11/15 10:04) ----- negativ omtale er bedre end ingen – haters er måske ikke helt skidt alligevel Hvem står tilbage som vindere efter en shitstorm - eksempel med Kähler "Antibrand community" Vi skal være skarpere på hvordan vi overføre produkter til kampagner Munice? / Green brand community kan måske ikke bare sådan oprettes - det sker på tværs af forskellige sites/platforme Hvordan konverterer vi vores viden uden at gå på krompomis med fagligheden? Det er jo det svære


Download ppt "Laroche et. al Gruppe 1: Mette, Camilla, Gorm og Jesper"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google