Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afRudolf Kirkegaard Redigeret for ca. et år siden
1
E r h v e r v s c a s e T i v o l i A / S Terminsprøver Marts 2007 HHX Århus Købmandsskole, Vejlby 2.D af Alattin Simsek
2
Virksomhedsbeskrivelse GGrundlagt 1843 af Georg Carsensen TTraditionsfuld have (mangfoldigt forsamlingshave i nationale dage) 33 store- og 60.000 små aktionærer MMålgruppe: PPrimært: Børnefamilie segmentet SSekundært: Kulturelle (ældre) og ”Fredagsrockerne” segmenterne TTilfredsstillende rentabilitet (AG = 12 %) DDifferentieret oligopol konkurrenceform IInnovativt indgangsvinkel KKundetilfredshed på 95 % KKvalitet for øjet Alattin SimsekErhvervscaseÅrhus Købmandsskole/HHX Vejlby
3
Succeskriterier GGodt vejr ÅÅrskortet IInnovativt indgangsvinkel PPublic Relations SStorebæltsbroen og øresundsbroen Alattin SimsekErhvervscaseÅrhus Købmandsskole/HHX Vejlby
4
Problemstilling Ikke optimal udnyttelse af jyder og fynboer segmenterne UUdgør kun 10 % af Tivolis kunder UUoptimal udnyttelse af mulige potentielle kunder UUoptimal omsætning JJyder + Fynboer ≈ 60 % af den danske befolkning FFlere besøgende fra Sydsverige end fra Jylland og Fyn. SSydsverige ses som nærområde Alattin SimsekErhvervscaseÅrhus Købmandsskole/HHX Vejlby
5
Løsningsforslag Tivoli A/S kunne markedsføre sig selv bedre overfor jyder og fynboer konsumenterne. Tivoli har mange tilbud, som kunne komme jyder og fynboer til gode, men de er ikke så gode til at markedsføre det overfor denne målgruppe. F.eks. kunne de foretage sig promotionsformer, der separat er målrettet mod jydernes og fynboernes interesser og behov. Det kunne bl.a. være outdoor-reklamer, som man kun ser ovre i København. Det ville vække større interesse hos de jyske og fynske kunder, hvis disse outdoor-reklamer også blev gennemført i Jylland og Fyn og dermed vil de blive implementeret i disse kunders top-of-mind. Outdoor-reklamer målrettet med særlige tilbud og rabatordninger som f.eks. gratis transport, kunne give en større præferencegrad til at få disse segmenter til at vælge Tivoli i København, frem for de sædvanlige besøgte Djurssommerland, Legoland mv. Alattin SimsekErhvervscaseÅrhus Købmandsskole/HHX Vejlby
6
Positive og negative konsekvenser + Flere potentielle kunder fra Jylland og Fyn = Større omsætning. + Udbredelse af PR, da flere jyske og fynske kunder vil omtale Tivoli. + Et bedre national forlystelsespark, da jyderne og fynboerne udgør 60 % af den Danske befolkning. + Konkurrencen mellem de jyske og fynske forlystelsesvirksomheder bliver snævrere og Tivoli bliver mere konkurrencedygtig, da de henvender sig mere til disse segmenter. ÷ Udbydelse af gratis transport til de jyske og fynske kunder, kan påvirke bruttofortjenesten negativt, hvis ikke efterspørgslen bliver tilstrækkelig høj. ÷ Outdoor-reklamer er omkostnings- krævende. ÷ Der er forskellige segmenter, som hver har sin måde at få tiltrækket deres opmærksomhed på. Det kan være vanskelligt at få budskabet til at ramme både børnefamilie-, det kulturelle og “fredagsrockerne” segmenterne. Positive konsekvenserNegative konsekvenser Alattin SimsekErhvervscaseÅrhus Købmandsskole/HHX Vejlby
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.