Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

E r h v e r v s c a s e T i v o l i A / S Terminsprøver Marts 2007 HHX Århus Købmandsskole, Vejlby 2.D af Alattin Simsek.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "E r h v e r v s c a s e T i v o l i A / S Terminsprøver Marts 2007 HHX Århus Købmandsskole, Vejlby 2.D af Alattin Simsek."— Præsentationens transcript:

1 E r h v e r v s c a s e T i v o l i A / S Terminsprøver Marts 2007 HHX Århus Købmandsskole, Vejlby 2.D af Alattin Simsek

2 Virksomhedsbeskrivelse GGrundlagt 1843 af Georg Carsensen TTraditionsfuld have (mangfoldigt forsamlingshave i nationale dage) 33 store- og 60.000 små aktionærer MMålgruppe: PPrimært: Børnefamilie segmentet SSekundært: Kulturelle (ældre) og ”Fredagsrockerne” segmenterne TTilfredsstillende rentabilitet (AG = 12 %) DDifferentieret oligopol konkurrenceform IInnovativt indgangsvinkel KKundetilfredshed på 95 % KKvalitet for øjet Alattin SimsekErhvervscaseÅrhus Købmandsskole/HHX Vejlby

3 Succeskriterier GGodt vejr ÅÅrskortet IInnovativt indgangsvinkel PPublic Relations SStorebæltsbroen og øresundsbroen Alattin SimsekErhvervscaseÅrhus Købmandsskole/HHX Vejlby

4 Problemstilling Ikke optimal udnyttelse af jyder og fynboer segmenterne UUdgør kun 10 % af Tivolis kunder UUoptimal udnyttelse af mulige potentielle kunder UUoptimal omsætning JJyder + Fynboer ≈ 60 % af den danske befolkning FFlere besøgende fra Sydsverige end fra Jylland og Fyn. SSydsverige ses som nærområde Alattin SimsekErhvervscaseÅrhus Købmandsskole/HHX Vejlby

5 Løsningsforslag Tivoli A/S kunne markedsføre sig selv bedre overfor jyder og fynboer konsumenterne. Tivoli har mange tilbud, som kunne komme jyder og fynboer til gode, men de er ikke så gode til at markedsføre det overfor denne målgruppe. F.eks. kunne de foretage sig promotionsformer, der separat er målrettet mod jydernes og fynboernes interesser og behov. Det kunne bl.a. være outdoor-reklamer, som man kun ser ovre i København. Det ville vække større interesse hos de jyske og fynske kunder, hvis disse outdoor-reklamer også blev gennemført i Jylland og Fyn og dermed vil de blive implementeret i disse kunders top-of-mind. Outdoor-reklamer målrettet med særlige tilbud og rabatordninger som f.eks. gratis transport, kunne give en større præferencegrad til at få disse segmenter til at vælge Tivoli i København, frem for de sædvanlige besøgte Djurssommerland, Legoland mv. Alattin SimsekErhvervscaseÅrhus Købmandsskole/HHX Vejlby

6 Positive og negative konsekvenser + Flere potentielle kunder fra Jylland og Fyn = Større omsætning. + Udbredelse af PR, da flere jyske og fynske kunder vil omtale Tivoli. + Et bedre national forlystelsespark, da jyderne og fynboerne udgør 60 % af den Danske befolkning. + Konkurrencen mellem de jyske og fynske forlystelsesvirksomheder bliver snævrere og Tivoli bliver mere konkurrencedygtig, da de henvender sig mere til disse segmenter. ÷ Udbydelse af gratis transport til de jyske og fynske kunder, kan påvirke bruttofortjenesten negativt, hvis ikke efterspørgslen bliver tilstrækkelig høj. ÷ Outdoor-reklamer er omkostnings- krævende. ÷ Der er forskellige segmenter, som hver har sin måde at få tiltrækket deres opmærksomhed på. Det kan være vanskelligt at få budskabet til at ramme både børnefamilie-, det kulturelle og “fredagsrockerne” segmenterne. Positive konsekvenserNegative konsekvenser Alattin SimsekErhvervscaseÅrhus Købmandsskole/HHX Vejlby


Download ppt "E r h v e r v s c a s e T i v o l i A / S Terminsprøver Marts 2007 HHX Århus Købmandsskole, Vejlby 2.D af Alattin Simsek."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google