Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Reklame & Markedsføring

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Reklame & Markedsføring"— Præsentationens transcript:

1 Reklame & Markedsføring
Medier & Midler

2 Planlægning af reklamekampagne
Fastlæggelse af målgruppe Mål for kampagne (Budgetlægning) Formulering af budskab Valg af reklamemiddel og medie (ud fra målgruppe/budget) (Opfølgning og kontrol)

3 Fastlæggelse af målgruppe
Man skal kende sin målgruppe! Markedsføring er meget dyrt! God reklame/kommunikation er målrettet Tal om det, dine kunder går op i og gerne vil høre om Målgrupper afgrænses i segmenter Alder, køn, geografi, civilstatus, vaner, interesser, osv. Skriv evt. en personkarakteristik af en typisk kunde

4 Fastlæggelse af kampagnemål
Hvad vil man opnå med kampagnen? Øget salg Øge kendskabsgraden Forbedre image/brand Ændre vaner hos målgruppen Andet? Alle kampagner sigter i sidste ende mod at ændre målgruppens adfærd

5 Fastlæggelse af kampagnebudskab
Kender man sin målgruppe & sit mål? Tid til at finde et kernebudskab! Den vinkel man tror bedst kan ændre målgruppens adfærd Telefon: Fx: Tekniske specifikationer, batteritid, ‘vær altid online’, ‘vær smart og moderne’, store knapper

6 Fastlæggelse af kampagnebudskab
Eksempel: Vi vil sælge boremaskiner til håndværkere Håndværkere går mere op i kvalitet end pris Kernebudskab: ”Når du køber vores boremaskine får du den bedste boremaskine på markedet”

7 Valg af medier & midler Definition: Reklamemiddel: Reklamemedie:
Hvilken reklameform vil man anvende? (Annonce, radiospot, tv-reklame, etc.) -> HVAD? Reklamemedie: Hvor skal reklamen anbringes? (avis, TV, radio, etc.) -> HVOR?

8 Valg af medier & midler Midler Medier Annoncer Tryksager Outdoor
Radio & TV Posters & Billboard Elektronisk Medier Aviser, ugeblade, magasiner, fagblade Tilbudsavis, katalog, brochure, flyer Stationære: busskure, stationer, facader, stilladser, etc. Mobile: Bus, tog, taxi, bycykler TV2, TV3, radiokanaler Butikker, stormagasiner Internet ( s, pop-ups, chat, blogs, youtube, bannere) & mobil (sms, mms, push-meddelelser, apps)

9 Valg af medier & midler Valg af midler og medier hænger sammen med målgruppe & budget: Hvilke midler og medier kommer din målgruppe i kontakt med? Læser de avis, hører de radio (og hvilken), hvad ser de på TV, hvor stor Hvor stort er dit markedsføringsbudget? TV-tid er dyrt!

10 Planlægning af reklamekampagne
Fastlæggelse af målgruppe Mål for kampagne (Budgetlægning) Formulering af budskab Valg af reklamemiddel og medie (ud fra målgruppe/budget) (Opfølgning og kontrol)

11 Typer af markedsføring
Traditionel Reklame Annoncer i dagblade, ugeblade etc… Brochurer TV-spots Plakater Outdoor (buslæskure, reklamestand) Online markedsføring Bannerreklamer (grafisk felt på hjemmeside med logo) og pop-ups Viral markedsføring (’tip en ven’, virus) SMS, MMS, chatrooms Sales promotion Konkurrencer Loyalitetsprogrammer (rabat til tilbagevendende) Vareprøver og reklamegaver Messer og udstillinger PR (Public Relations) – (Ikke-betalt markedsføring) Pressemeddelelser Sponsoring Legater og gaver Product placement (skjult reklame i film eller TV-udsendelser)


Download ppt "Reklame & Markedsføring"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google